Nové Audi RS 3 Sportback* završuje sportovní nabídku výrobce prémiových vozů z Ingolstadtu v kompaktním segmentu. Po světové premiéře modelu RS 3 Limuzína* na Pařížském autosalonu 2016 následuje na nadcházejícím autosalonu v Ženevě model RS 3 Sportback, který nabízí mimořádně emocionální zážitky z jízdy díky nejvýkonnějšímu sériově vyráběnému pětiválci na světě, výjimečné dynamice a ještě ostřejšímu vzhledu.
„Audi RS 3 Sportback nabízí našim zákazníkům atraktivní vstup do světa modelů RS,“ říká Stephan Winkelmann, jednatel společnosti Audi Sport GmbH. „Sportovní kompaktní model je od roku 2011 na trhu mimořádně úspěšný. Audi RS 3 Sportback s novým pětiválcovým motorem zaujímá vedoucí postavení ve své třídě a navazuje na tuto pozitivní bilanci.“
Z 0 na 100 km/h za 4,1 sekundy
Zdrojem hnací síly je v modelu Audi RS 3 Sportback nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě. Jednotka 2.5 TFSI dosahuje s 294 kW (400 k) o 33 k vyššího výkonu než předchozí agregát a je o 26 kilogramů lehčí, mimo jiné díky hliníkovému bloku válců. Maximální točivý moment 480 N.m je k dispozici již při 1700 otáčkách za minutu a zůstává konstantní až do 5850 otáček za minutu. RS 3 Sportback tak zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,1 sekundy. Ohromující akceleraci doprovází nezaměnitelný zvuk pětiválce, který vzniká střídavým zapalováním směsi v bezprostředně sousedících a od sebe vzdálených válcích. Na přání zvýší Audi elektronicky omezenou nejvyšší rychlost z 250 na 280 km/h.
Nový motor 2.5 TFSI používá pro ještě lepší tvorbu směsi dvojité vstřikování, přímé do spalovacích prostorů a nepřímé do sacího potrubí. Audi valvelift system variabilně mění dobu otevření výfukových ventilů v závislosti na zatížení a otáčkách. Tím je zajištěna nízká spotřeba paliva při nízkém a středním zatížení i spontánní reakce a vysoká hnací síla při maximálním zatížení. RS 3 Sportback spotřebuje v kombinovaném cyklu EU 8,3 litru paliva na 100 kilometrů, což odpovídá emisím CO2 ve výši 189 gramů na kilometr.
Pohon quattro s variabilním rozdělováním hnací síly
Hnací síla pětiválce je přenášena na vozovku prostřednictvím sedmistupňové dvouspojkové převodovky S tronic a trvalého pohonu všech kol quattro. Elektrohydraulická lamelová spojka rozděluje točivý moment variabilně mezi nápravy. Čím sportovnějším způsobem řidič řídí, tím dříve a častěji je velká část točivého momentu přenášena na zadní nápravu. Řízení pohonu všech kol quattro je sériově integrováno do systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select, což platí i pro řízení, převodovku S tronic, řídicí jednotku motoru, nastavitelné výfukové klapky a na přání dodávaný sportovní podvozek RS plus s adaptivní regulací tlumičů. Řidič může měnit charakteristiku těchto komponentů v režimech comfort, auto, dynamic a individual. Ovladatelnost a jízdní vlastnosti optimalizuje elektronicky řízený stabilizační systém ESC se selektivním rozdělováním točivého momentu mezi jednotlivá kola a sportovním režimem se specifickým nastavením RS.
Širší rozchod kol a sportovní nastavení podvozku
RS 3 Sportback nabízí fascinující jízdní dynamiku a suverénní stabilitu díky progresivnímu řízení, čtyřprvkové zadní nápravě a podvozku s tuhou charakteristikou a o 25 mm nižší světlou výškou v porovnání s modelem A3. Přední náprava má o 20 milimetrů širší rozchod kol než u výchozího modelu a tomu odpovídají také výrazně rozšířené podběhy kol. Audi sériově montuje 19“ kola z lehké slitiny s pneumatikami rozměru 235/35, za nimiž pracuje brzdová soustava s kotouči o průměru 370 milimetrů. Alternativně jsou vpředu k dispozici kotouče z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Na zadní nápravě nalézají uplatnění brzdové kotouče s průměrem 310 milimetrů a plovoucími třmeny.
Markantní design RS
RS 3 Sportback dává navenek najevo svou sílu výraznou maskou chladiče Singleframe s leskle černou voštinovou mřížkou, velkými otvory pro přívod vzduchu a hranatými obloženími bočních prahů. Díky nově tvarované liště na nárazníku působí příď ještě širším dojmem. Lištu ukončují na obou stranách úzké, svislé „trychtýře“. Světlomety LED s výrazným světelným designem jsou součástí sériové výbavy, na přání nabízí Audi světlomety s technikou Matrix LED. Vzadu přitahuje pozornost výrazný střešní spoiler RS společně s difuzorem a velkými oválnými koncovkami výfukové soustavy RS. Dynamický vzhled završuje nápis quattro ve spodní části masky chladiče Singleframe, stejně jako logo RS 3 na voštinové mřížce a zadním výklopném víku.
Stopky, ukazatel plnicího tlaku a speciální displej RS
Plochy obou kruhových přístrojů jsou černé, ručičky červené a stupnice bílé. Centrálně umístěný displej informačního systému řidiče zahrnuje ukazatel plnicího tlaku, ukazatel teploty motorového oleje a stopky pro měření času na kolo při jízdě na závodním okruhu. Na přání dodávaný zcela digitální panel přístrojů Audi virtual cockpit zobrazuje také údaje informačního a zábavního systému. Speciální režim zobrazování RS přesune doprostřed otáčkoměr. Po jeho stranách může řidič sledovat informace o točivém momentu, dosahovaném zrychlení a tlaku v pneumatikách. Pokud pracuje převodovka v manuálním režimu, vyzývá barevně osvětlená stupnice řidiče k zařazení vyššího převodového stupně pádly na volantu nebo pákou voliče, jakmile se otáčky přiblíží k maximálnímu limitu.
Sportovní interiér a vysoký komfort
RS 3 Sportback je sériově vybaven sportovními sedadly čalouněnými černou jemnou kůží Nappa. Na přání mohou řidič a spolujezdec vpředu usedat do ještě výrazněji tvarovaných sportovních sedadel RS s integrovanými opěrkami hlavy. U obou variant sedadel jsou opěradla zdobena logy RS. Sportovní volant RS obšitý kůží má dole zploštělý věnec a nese tlačítka pro ovládání informačního a zábavního systému. Hlavním ovládacím prvkem je otočné tlačítko na konzole středového tunelu. Jeho horní plocha má na přání podobu touchpadu. Jeho prostřednictvím může řidič procházet seznamy, měnit měřítko zobrazení a psát znaky. Ovládání usnadňuje také vyhledávací funkce, která nabízí hledané obsahy již po zadání několika písmen. Hlasové ovládání zpracovává dotazy a pokyny pronášené hovorovou řečí.
Připojení k internetu s Audi connect
RS 3 Sportback přichází s mnohostrannou nabídkou v oblasti informačních a zábavních systémů. Modul LTE přináší do vozu služby Audi connect, mezi něž patří navigace s Google Earth a Google Street View nebo informace o cenách paliv, počasí, turistických cílech a dopravě. Audi MMI connect App umožňuje přenos kalendáře z chytrého telefonu do systému MMI. Řidiči může kromě toho zasílat do navigačního systému cíle z Google Maps a speciální cíle nebo přehrávat hudbu z internetu. Vybrané aplikace, například pro telefon, navigaci a hudbu, jsou zobrazovány přímo na displeji vozidla pomocí systémů Apple Car Play a Android Auto. Součástí navigačního systému je také hotspot WLAN, který připojí přenosná koncová zařízení cestujících k internetu.
Mezi další výjimečné prvky výbavy patří Audi phone box, audiosystém Bang & Olufsen s výkonem 705 W a četné asistenční systémy. Asistent pro jízdu v dopravní koloně udržuje v popojíždějící dopravě bezpečný odstup od vozidla vpředu při jízdě rychlostí až 65 km/h a krátkodobě přebírá od řidiče řízení. Pro Audi RS 3 Sportback jsou novinkou rovněž asistent pro stav nouze, který v případě potřeby automaticky vozidlo zastaví, a asistent pro sledování vozidel přijíždějících vzadu ze stran při couvání, který detekuje nebezpečí při vyjíždění z parkovacího místa.
Uvedení na trh a ceny
V rámci prodejního konceptu „Audi Sport“ bude možné objednávat kompaktní modely RS 3 Sportback a RS 3 Limuzína v České republice od dubna 2017, kdy budou také oznámeny ceny. Uvedení na trh bude následovat v srpnu 2017.