Peugeot 301 byl prvním vozem značky Peugeot speciálně vyvinutým pro trh sedanů segmentu B. Cílí na klientelu různých mezinárodních trhů, která hledá kvalitní sedan reprezentativního vzhledu. Od uvedení na trh (v roce 2012) bylo po celém světě vyrobeno přes 360 000 kusů[1]. Úspěch vozu plyne z jeho oceňovaných vlastností, konkrétně jde o prostor pro pasažéry a kapacitu zavazadlového prostoru, které jsou nejlepší v segmentu, dynamické jízdní vlastnosti, za nimiž stojí odborné know-how značky Peugeot, a provedení vozu přizpůsobené jízdním podmínkám jednotlivých zemí, kde se tento model prodává.
Nový Peugeot 301 přináší do segmentu nové přednosti s cílem uspokojit nároky rostoucího počtu zákazníků tohoto významného segmentu. Karoserie vozu využívá nejnovější stylistické principy značky. Vertikální maska chladiče, světlomety v jedné rovině s karoserií a precizní úpravy přispívají k odolnosti vozu. Světelný podpis doplněný vepředu o LED diody dodává vozu na atraktivitě.
Zásadním rysem nového modernějšího vzhledu vozu je velký dotykový 7palcový displej, který je díky kapacitní technologii rychlý a přesný. Na displeji se zobrazuje obraz z parkovací kamery a 3D navigačního systému TomTom. Pomocí propojení Mirror Screen triple play, které je v tomto segmentu unikátní, se na displeji duplikuje obsah smartphonu .
Dynamický charakter podvozku doplňuje moderní řada motorů. Novinkou u modelu nový Peugeot 301 je tříválcový benzinový motor PureTech, kterým je již vybaven více než milion vozů značky Peugeot po celém světě. Automatická převodovka poslední generace EAT6 s technologií Quickshift je spojena s benzínovým motorem 1.6 VTi 115 k. Mezi dieselovými motory vyniká verze 1.6 BlueHDi 100 k, která zajišťuje rekordní jízdní komfort a spotřebu paliva.
Peugeot 301 stručně
Nový Peugeot 301 je prvním vozem, který značka vytvořila exkluzivně pro země, v nichž je poptávka po sedanech. Vůz je pro tyto destinace speciálně vyvinut, plní očekávání jejich zákazníků a je přizpůsoben specifickým podmínkám pro užívání vozu v těchto zemích.
Karoserie tohoto sedanu je elegantně vymodelovaná v souladu s nejnovějšími stylistickými principy značky. Nápis PEUGEOT zdobí horní pás vertikální mřížky, uprostřed se skví logo. Světlomety kombinující tři materiály jsou zarovnány s karoserií, zadní opalescenční světla vytvářejí symbol tří vrypů lvích drápů.
Na řidiče i všechny čtyři spolucestující čeká pohodlná a velmi kvalitní kabina. Zavazadlový prostor o objemu 640 litrů je jedním z největších v segmentu. Jeho objem 506 dm3 (VDA 210) může být jednoduchým úkonem prodloužen na 1332 dm3 VDA (214) - sklopením opěradla zadní lavice dělené v poměru 1/3 a 2/3.
Nový Peugeot 301 se v segmentu svým exkluzivním vybavením výrazně odlišuje. Nabízí velký 7palcový dotykový displej, propojení Mirror Screen triple play (MirrorLink®, Android Auto®, Apple CarplayTM), navigační systém 3D TomTom a couvací kameru.
K dispozici je komplexní bezpečnostní výbava na té nejvyšší úrovni: ABS, ESP, nouzový brzdový asistent (EBA) a systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS). Posádka je chráněna předními i bočními airbagy a tříbodovými bezpečnostními pásy vzadu. Zadní sedadla jsou opatřena systémem ISOFIX pro upevnění dětských sedaček.
Vůz nabízí dynamické jízdní vlastnosti, jež za jakýchkoliv jízdních podmínek zajišťují vynikající kompromis mezi komfortem a jízdní stabilitou. Nový Peugeot 301 těží stejně jako ostatní modely značky z odborných znalostí konstrukčních týmů.
Poslední generace motorů Euro 6 přináší potěšení z jízdy a úspornost. Základem benzinových motorů jsou verze 1.2 PureTech 82 k a 1.6 VTi 115 k. Výkonnější z nich může být spřažena s 6stupňovou automatickou převodovkou EAT6. Dieselový motor1.6 BlueHDi 100 k dosahuje rekordně nízkých emisí CO2.
Nový Peugeot 301 je vyroben tak, aby odolal náročnému podnebí a obtížným jízdním podmínkám. Mezi specifické konstrukční prvky patří systém odpružení, těsnění a spojovací prvky.
Moderní design
Přesné linie vozu respektující nejnovější stylistické principy značky elegantně vykreslují plochy prostorné karoserie. Mezi základní vlastnosti elegantního nového Peugeotu 301 patří odolnost, prostorná kabina pro cestující a dynamické jízdní vlastnosti.
Uprostřed vertikální masky chladiče je umístěno logo značky, nápis PEUGEOT se skví na horním pásu masky. Světlomety kombinující tři materiály jsou zarovnány s karoserií, nápadně zvýrazňují masku chladiče. Pod nimi upoutá nárazník v barvě vozu, v němž jsou zasazeny LED diody vytvářející světelný podpis, mlhovky a široký vstup vzduchu do motoru. Nad nimi je kapota s přesně vyrýsovanými liniemi táhnoucími se k aerodynamicky nakloněnému čelnímu sklu. Lišta sahající od světlometů podél karoserie zdůrazňuje kabinu, která je díky rozvoru o délce 265 cm velmi prostorná. Dál pak vede přes horní část zadních podběhů kol, pod nimiž se skrývají 16" dvoubarevná litá kola s diamantovým výbrusem, a končí stylovou spirálou u zadních světel. Tato opalescenční světla vytvářejí symbol vrypů tří lvích drápy pro větší intenzitu. Trojúhelníkový boční plech přímo nad zadními koly „posazuje“ vůz pevně na silnici a dokonale tak vyniknou jízdní vlastnosti. Střecha se mírně svažuje k víku zavazadlového prostoru, které po otevření odhalí velký úložný prostor o objemu nejméně 640 litrů.
Dveře poskytují snadný přístup do velice moderního prostoru pro cestující. Kabina, v níž upoutá robustní přístrojová deska, dodává pocit bezpečí. Řidič je usazen v ergonomicky navrženém sedadle, jehož polohu si může nastavit, stejně jako výšku volantu s koženým potahem. Levou rukou ovládá omezovač rychlosti / tempomat, pravou rádio. Bílé ciferníky na přístrojové desce ho informují o funkcích vozu. Poblíž na středové přístrojové desce je umístěn velký sedmipalcový kapacitní displej obkroužený stříbrnou lištou. Tento doplněk výbavy nejnovější generace slouží jako rozhraní pro navigační systém TomTom a pro couvací kameru. Na přístrojové desce řidič nalezne i ovládání klimatizace. Elektrické ovladače všech čtyř oken jsou na středové konzole, po obou stranách řadicí páky.
Stylový profil vozu Peugeot 301 zdůrazňuje sedm odstínů karoserie, z nichž tři jsou nové: šedá Artense, šedá Moka a modrá Deep Blue. Stejně tak kabina nabízí buď světlé, nebo tmavé schéma odstínů. U verze výbavy Allure se tmavé barevné provedení opírá o nové textilní čalounění Cran Adamantium. Tato nejvyšší úroveň výbavy nabízí i polokožené čalounění doplněné o koberečky.
Technologický, prostorný a praktický
Nový Peugeot 301 vyniká v segmentu svým exkluzivním vybavením. Pod jeho kvalitní a moderní karoserií se ukrývá pohodlný a praktický prostor pro cestující, a to jak na předních, tak na zadních sedadlech. Díky podvozku s rozvorem 265 cm se do vozu pohodlně vejde pět cestujících. Šířka ve výši loktů je 141 cm vpředu a 140 cm vzadu. Cestující na zadních sedadlech mají v závislosti na poloze předního sedadla prostor pro nohy v rozmezí od 12 do 26 cm, což je v tomto segmentu rekordní výsledek. Každodenní cestování je navíc usnadněno spoustou úložných přihrádek rozmístěných po celém voze včetně kapsy v předních dveřích, úložné přihrádky v přední loketní opěrce nebo ve spodní části středové konzoly a uzavíratelné odkládací přihrádky před sedadlem spolujezdce vepředu.
Ani zavazadlový prostor nezaostává. Po otevření víka se objeví úložný prostor o objemu 640 litrů, z toho 35 litrů pod kobercem, což odpovídá 506 dm3 (VDA 210). Tento objem je jedním z nejlepších v segmentu. Obdélníkový tvar zavazadlového prostoru je navíc praktičtější. Zavazadlový prostor lze upravit dle požadavků sklopením opěradel zadní lavice dělené v poměru 1/3–2/3. Při využití všech dostupných možností činí objem zavazadelníku 1332 dm3 (VDA 214).
Nový Peugeot je všestranný nejen z hlediska interiérového uspořádání, ale také pokud jde o nabídku konektivity. Je možné nastavit komunikaci mezi autem a telefonem, bez ohledu na model telefonu, a to prostřednictvím USB kabelu, Bluetooth® a především Mirror Screen triple play. Tato funkce je v segmentu unikátní a podporuje dnešní systémy Apple CarPlayTM[2], Android Auto[3] a MirrorLink®[4]. Řidič ovládá aplikace na svém kompatibilním telefonu pro větší pohodlí a bezpečnost pomocí dotykového displeje ve voze. Stačí se jednoduše dotknout kapacitního dotykového displeje na centrálním přístrojovém panelu a získat přístup k obsahu telefonu prostřednictvím velkého 7palcového displej s vysoce kvalitním rozlišením.
Displej se aktivuje poklepáním prsty nebo hlasem díky funkci hlasového ovládání, a to zejména u funkcí navigace, telefonování a média. Displej slouží nejen pro přístup k obsahu smartphonu, ale také jako rozhraní pro multimediální systém, parkovací kameru a 3D navigační systém TomTom. Tento navigační systém nové generace zobrazuje profil silnice v trojrozměrném zobrazení pro intuitivní navádění.
Moderní design vozu Peugeot 301 poskytuje vysokou úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti. Manévrování a parkování usnadňuje zadní parkovací asistent a couvací kamera, která zobrazuje prostor za vozidlem na velkém displeji. Omezovač rychlosti / tempomat zajišťuje bezpečnost a pohodlí na cestách. A konečně jízdu neustále sledují systémy ESP, ABS, nouzový brzdový asistent (EBA), systém aktivace výstražných světel v případě prudkého zpomalení a systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS), které jsou v ohrožení připraveny zasáhnout. V případě neodvratné kolize posádku chrání přední a boční airbagy (hlavové / hrudní) a tříbodové bezpečnostní pásy vzadu. Kromě toho jsou zadní sedadla vybavena úchyty ISOFIX pro bezpečnou přepravu dětí.
Značka Peugeot, která je známá kvalitou svých systémů odpružení, využila své know-how a zajistila tomuto modelu dynamické jízdní vlastnosti, jaké nabízejí všechny modely v nabídce značky. Nový Peugeot 301 používá kombinaci přední nápravy pseudo McPherson a zadní nápravy s deformovatelným příčným nosníkem. Kola jsou opatřena pneumatikami GoodYear nebo Bridgestone 185/65 R15T a Michelin 195/55 R16T. Podle země určení jsou na předních i zadních kolech použity brzdové kotouče o průměru 266 mm a 8'' nebo 9'' bubnové brzdy.
Nastavení podvozku zajišťuje vynikající kompromis mezi komfortem a jízdní stabilitou v jakýchkoli jízdních podmínkách. Výsledkem je, že veškeré nerovnosti a výmoly na vozovce jsou dokonale absorbovány. Řízení náklonu karosérie a pohodlí na palubě vozu jsou na nejvyšší úrovni, a to i v případě velmi špatného povrchu vozovky. Díky pečlivě kalibrovanému elektrickému posilovači řízení vůz zaručuje přesnost za volantem a radost z řízení. Veškeré manévry spojené s parkováním a ovládáním vozu při nízké rychlosti byly výrazně usnadněny.
Trvanlivost a všestranný výkon
Koncepce nového vozu Peugeot 301 nabízí ty nejmodernější vlastnosti, zejména jedná-li se o pohonné jednotky. Nový sedan Peugeot 301 je vybaven motory poslední generace. V závislosti na zemi určení jde o tyto verze:
- Benzínové:
- 2 PureTech 82 k, 5st. manuální převodovka
- 6 VTi 115 k, 5st. manuální převodovka
- 6 VTi 115 k, 6st. automatická převodovka EAT6
- Dieselové:
- 6 BlueHDi 100 k, 5st. manuální převodovka
- 6 HDi 92 k, 5st. manuální převodovka
Celá modelová řada značky, od vozu Peugeot 108 po nová SUV Peugeot 3008 a Peugeot 5008 SUV, je vybavena tříválcovými benzínovými motory PureTech. Již více než milion vozů Peugeot disponuje tímto agregátem. Přeplňovaná verze PureTech byla již dvakrát (v letech 2015 a 2016) oceněna titulem Engine of the Year (Motor roku).
Motor 1.2 PureTech 82 k, který je dílem inženýrů skupiny PSA, v sobě spojuje potěšení z jízdy a sníženou spotřebu paliva díky svému měrnému výkonu 50 kW/l. Ve srovnání s čtyřválcovým motorem stejného výkonu činí úspora hmotnosti 21 kg a spotřeba paliva je nižší o 25 %.
Jde o silnou kombinaci technologií splňujících normu Euro 6. Ztráty způsobené třením, jež představují zhruba 1/5 energie spotřebované motorem, se snížily o 30 %. Pro jejich snížení byl u pístního čepu, pístních kroužků a zdvihátek ventilu použit povrch Diamond Like Carbon. K tichému chodu vozu přispívá i mokrý rozvodový řemen použitý v klikové skříni. Spalování bylo optimalizováno zlepšením aerodynamiky plnění válců (sací potrubí, hlavy pístu) a úpravou zapalování, aby fungovalo s vysokou hladinou zbytkových plynů. Hlava válců je vyrobena z hliníkové slitiny a je opatřena čtyřmi ventily na válec, nepřímým vstřikováním paliva a systémem rozvodů s plynule proměnným časováním ventilů (VVT). Kromě toho byla hlava válců vyrobena metodou lití do ztracené formy. Tento výrobní proces snižuje počet dílů a objem motoru. Sběrné výfukové potrubí, výstupní modul chlazení a držák motoru jsou zabudované do hlavy válců. Motor PureTech používá také olejové čerpadlo s proměnným zdvihovým objemem pro trvale optimální tlak. Tento motor s nepřímým vstřikováním poskytuje maximální výkon 60 kW (82 k) při 5750 ot/min. a maximální točivý moment 118 Nm při 2750 ot/min. Emise v kombinovaném cyklu činí 110 g CO2 / km.
Čtyřválcový benzínový motor 1.6 VTi 115 k se 16 ventily z lehké slitiny je vybaven distribučním systémem s plynule proměnným časováním ventilů (VVT) a pracuje s oktanovými čísly do RON 91. Stejně jako u motoru PureTech, i zde byla velká péče věnována snížení tření (jemný zábrus klikové skříně, píst s menší segmentací atd.). Výsledkem je nízká úroveň emisí CO 2 , na které se podílí i použití olejového čerpadla s řízeným průtokem. Maximální výkon motoru je 85 kW (115 k) a maximálního točivého momentu 150 Nm se dosahuje při 4 000 ot/min. Tento moderní motor, který splňuje normu Euro 6, je k dispozici s manuální pětistupňovou nebo automatickou šestistupňovou převodovkou. Jde o novou automatickou převodovku značky Aisin s označením EAT6 (Efficient Automatic Transmission 6). Její technologie Quickshift zaručuje díky plynulému a rychlému řazení vynikající požitek z jízdy. V důsledku snížení vnitřního tření a použití uzamykatelných měničů točivého momentu bránících prokluzu převodovky jsou navíc významně sníženy emise CO2. V kombinovaném cyklu dosahují emisí 148 g CO2/km s pětistupňovou manuální převodovkou a 154 g CO2/km s šestistupňovou automatickou převodovkou EAT6.
Dieselový motor 1.6 BlueHDi 100 k v sobě unikátním způsobem spojuje technologii SCR (selektivní katalytická redukce) a filtr pevných části s aditivem. Tento motor přináší radost z řízení a současně rekordně nízkou spotřebu. Technologie SCR je nejúčinnější technologií na trhu, pokud jde o eliminaci oxidů dusíku (NOx). Je jediná, která je schopná snížit oxidy dusíku o 90 %. Zabudování systému SCR před filtr pevných částic s aditivem je možné díky schopnosti filtru pevných částic spalovat částice při nižší teplotě než ostatní technologie filtru pevných částic, které používají jiní výrobci automobilů. Filtr pevných částic s aditivem likviduje až 99,9 % pevných částic, a to i těch nejjemnějších.
Dieselový motor splňující normu Euro 6 poskytuje maximální výkon 73 kW (100 k) při 3750 ot/min. a maximálního točivého momentu 254 Nm je dosaženo při 1750 ot/min. V kombinaci s pětistupňovou manuální převodovkou činí emise v kombinovaném cyklu 98 g CO2 / km.
Nový Peugeot 301 byl navržen tak, aby vyhovoval různým zemím a způsobům použití. Z tohoto důvodu mohou být výše uvedené motory nahrazeny jinými pohonnými jednotkami splňujícími místní emisní normy. Jeho přizpůsobení se specifickým geografickým okolnostem znamená, že je připraven uspokojit požadavky zákazníků z hlediska náročných jízdních podmínek, ať už jde o nekvalitní silnice, nebo horké, studené či vlhké podnebí.
Systém odpružení je přizpůsoben nekvalitním silnicím. Pro některé země určení, kde jsou jízdní podmínky mimořádně náročné, může být vůz vybaven ochranným štítem pod motorem. Blatníky jsou vylisovány z materiálu, který má zvýšenou odolnost proti chladu, a jsou přichyceny 14 šrouby. Díky velkým rozměrům blatníky zajišťují maximální pokrytí a účinnou ochranu motorového prostoru před štěrkem. K dispozici je dvojité těsnění na dveřích pro ochranu proti prachu a vlhkosti a hluku. Pro zajištění dlouhodobé odolnosti jsou některé prvky uvnitř i vně vozu přišroubovány. Jde především o palubní desku, do které je zabudována i příčná vzpěra pro větší pevnost. Přívod vzduchu do motoru je opatřen jedním z nejúčinnějších systémů na oddělování vzduchu a vody a je umístěn na čelní straně, aby zachycoval chladnější vzduch. Zvukovou výstrahu tvoří membrána, namísto trubky, protože membrána lépe odolává vodě.
Výbava splňuje rovněž očekávání z hlediska trvanlivosti a kvality. Pokud jde o tepelný komfort, k dispozici jsou 3 úrovně topení / klimatizace. Manuální a elektronická klimatizace nabízená podle úrovně výbavy se montuje s přívodem vzduchu k zadním sedadlům, aby byla její výkonnost co nejlepší. Pro uživatele v zemích s horkým podnebím mají motory 1.2 PureTech 82 k a 1.6 VTi 115 k zvláštní klimatizační okruh. Kompresor, kondenzátor a chladicí okruh jsou upraveny tak, aby zajistily co nejlepší výkon. Speciálně byl seřízen i software pro verze s automatickou převodovkou EAT6. Specifické tlačítko „AC Max“ dále umožní získat maximální ochlazení jediným zapnutím elektronické klimatizace. Umístění a velikost ventilačních otvorů na čelním panelu byly navíc speciálně navrženy tak, aby rychle zajistily co nejlepší rozvod chladného vzduchu uvnitř kabiny.
V zemích s chladným podnebím umožňují topné elektrické rezistory rychlejší zahřátí kabiny, výbavu doplňují vyhřívaná sedadla a vyhřívaná spodní část čelního skla. Pro takzvané „velmi chladné“ země je k dispozici vyhřívaná spodní část čelní skla, která dokáže uvolnit stěrače, pokud v období silných mrazů přimrznou ke sklu.
Ovladače pro otevírání krytu hrdla palivové nádrže a zavazadlového prostoru jsou umístěny na podlaze. Řidič tak řídí otvírání zevnitř vozu. Je-li vůz vybaven centrálním zamykáním, je ovladač otevírání zavazadlového prostoru přesunut z podlahy na palubní desku, lze použít i dálkový ovladač. Elektronický systém (Full Can typu ECO 2010) umožňuje uzamknutí dveří za jízdy, jakmile vůz dosáhne 10 km/hod.
Nový Peugeot 301 se bude vyrábět ve španělském městě Vigo. Využívá nejvyšší výrobní standardy skupiny PSA.
Pozn:
Motorizace a prvky výbavy se mohou lišit dle zemí určení.
[1] Ke konci srpna 2016.
[2] Apple CarPlayTM nabízí uživatelům kompatibilních telefonů iPhone intuitivní způsob umožňující telefonovat, používat mapy, poslouchat hudbu nebo číst zprávy pouhým slovem nebo dotykem. Hlasové ovládání Siri® aktivujete na dotykovém displeji vozu nebo stisknutím tlačítka hlasového ovládání na volantu bez toho, že byste spustili oči ze silnice. Siri® vám umožní přístup do seznamu kontaktů, volání nebo čtení zpráv a odpovídání na ně bez toho, že byste se museli na iPhone podívat.
[3] Android Auto® je komunikační protokol Googlu pro telefony se systémem Android (Lollipop 5.0 a novější).
[4] MirrorLink® umožňuje používat snadno a bezpečně aplikace chytrého telefonu na displeji vozu, nabízí rozhraní vhodné pro ovládání navigace, podpůrných prvků řízení, hudby, telefonování atd. při řízení. Aplikace fungují v telefonu, ale zobrazují se na displeji vozu, zvuky se přenášejí do reproduktorů ve voze.