Nový Mercedes-Benz GLE je plný inovací. Světovou novinkou je například aktivní podvozekE-ACTIVE BODY CONTROL na základě 48V elektrické sítě. Dalším krokem vpřed v oblasti asistenčních systémů je aktivní asistent pro jízdu v dopravní koloně. Interiér je ještě větší i komfortnější, a na přání se dodává třetí řada sedadel. Informační a zábavní systém disponuje většími displeji, barevným průhledovým displejem s rozlišením 720 x 240 pixelů a interiérovým asistentem MBUX, který dokáže rozpoznávat pohyby rukou při ovládání. Vnější design vyzařuje silný charakter a zároveň stanovuje nový aerodynamický rekord v segmentu SUV. Model GLE bude uveden na trh na začátku roku 2019 se zcela novými motory. Nový systém pohonu všech kol 4MATIC podporuje jízdní dynamiku na silnici a zaručuje vynikající průchodnost terénem. Později nabídku doplní hybridní varianta s možností vnějšího nabíjení a mimořádně dlouhým dojezdem. Ceny nového modelu GLE budou zveřejněny před zahájením příjmu objednávek na sklonku podzimu.
„Mercedes-Benz založil v roce 1997 s třídou M segment prémiových SUV. Od té doby se pro tento terénní automobil rozhodly více než dva miliony zákazníků,“říká Ola Källenius, člen představenstva společnosti Daimler AG, odpovědný za koncernový výzkum a vývoj divize Mercedes-Benz Cars. „Nový GLE naváže na úspěchy svých předchůdců novým konceptem ovládání, inovativními asistenčními systémy, novými motory a výrazně větší nabídkou prostoru.“
Mercedes-Benz uvedl třídu M na trh v roce 1997. Od podzimu 2015 nese toto SUV označení GLE, z něhož vyplývá jeho příslušnost k třídě E. S více než dvěma miliony prodaných vozů je GLE nejprodávanější SUV v historii značky Mercedes-Benz.V současnosti je značka s hvězdou mimořádně úspěšně zastoupena v segmentu SUV, a to sedmi modely (GLA, GLC, GLC Coupé, GLE, GLE Coupé, GLS a třídou G). Modely SUV tvoří zásadní pilíř produktové nabídky značky Mercedes-Benz a významně přispívají k jejímu růstu. Na celém světě si dosud zakoupilo SUV Mercedes-Benz více než pět milionů zákazníků.
Nový Mercedes-Benz GLE se poprvé představí veřejnosti na autosalonu Mondial de l’Automobile v Paříži (4. až 14. října 2018). U prodejců se objeví na začátku roku 2019 (v USA a Evropě), resp. na jaře 2019 (v Číně). Vozy GLE vyrábí závod Tuscaloosa (Alabama/USA).
Pět nejdůležitějších inovací modelu GLE:
- E-ACTIVE BODY CONTROL:Kompletně síťově propojený, hydropneumatický, aktivní podvozek na základě 48V elektrické sítě, poprvé v kombinaci s rovněž nově vyvinutým vzduchovým odpružením. Jako jediný systém na trhu dokáže individuálně regulovat intenzitu odpružení a tlumení u každého kola zvlášť.
- Aktivní asistent pro jízdu v dopravní koloně:GLE aktivně podporuje řidiče v popojíždějící koloně do rychlosti jízdy až 60 km/h. Součástí systému je i funkce pro vytvoření uličky pro průjezd vozidel záchranných služeb.
- Funkce pro odbočovánív rámci aktivního brzdového asistenta: Při riziku kolize s protijedoucím vozidlem při odbočování vlevo dokáže GLE zastavit.
- 4MATIC:Poprvé je pro vozidla s šestiválcovými a osmiválcovými motory, jakož i s externě nabíjitelným hybridním pohonem, nabízen zcela variabilní pohon všech kol (Torque on Demand, TonD), který v závislosti na aktivovaném jízním režimu mění rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní nápravu v rozsahu od 0 do 100 %. Světovou novinkou ve spojení s terénním paketem, dodávaným na přání, je rovněž zcela variabilní pohon všech kol (TonD) s dvoustupňovou rozdělovací převodovkou. GLE tak disponuje ještě lepšími terénními vlastnostmi než dosud.
- Komfort sezení:Nový GLE má také výrazně delší rozvor (plus 80 mm), a tomu odpovídá i velkorysá nabídka vnitřního prostoru. Mimořádný komfort nabízejí na přání zcela elektricky nastavitelná sedadla ve druhé řadě. Třetí řada sedadel se dodává na přání.
Vnější design: dynamický vzhled
Dálková světla ULTRA RANGE světlometů MULTIBEAM LED vytvářejí maximální legislativou povolenou intenzitu světla. To znamená, že jas dálkových světel klesá pod referenční hodnotu 1 lux až ve vzdálenosti více než 650 metrů.
Z profilu signalizuje suverénní stabilitu pro GLE typický střešní sloupek C. Velká kola s průměrem ráfku 18 až 22 palců vyplňují podběhy kol s markantními ochrannými lemy.
GLE zaujme atletickou postavou také zezadu. K tomu přispívá zejména svalnatě vypracovaná ramenní oblast, která sahá od střešních sloupků C až k zadním svítilnám. Odrazová skla byla přemístěna dolů. Dvoudílné zadní svítilny jsou díky tomu štíhlejší. Záď je ve spodní části markantně zakončena chromovaným spodním ochranným panelem.
Aerodynamika: nejnižší cxv segmentu díky detailním vylepšením
Nový GLE stanovuje s hodnotami cxod 0,29 rekord ve svém segmentu. Zároveň se jedná o výrazné zlepšení v porovnání s předchůdcem (cx = 0,32). Vynikající aerodynamické vlastnosti jsou v každodenním provozu zásadním faktorem pro snižování spotřeby paliva. Mnoho detailů bylo optimalizováno na základě počítačových simulací CAE (computer aided engineering) a měření v aerodynamickém tunelu v Sindelfingenu.
Interiér: více místa vzadu a třetí řada sedadel na přání
V porovnání s předchůdcem má nový GLE výrazně delší rozvor (2995 milimetrů, tj. plus 80 mm). Z toho vyplývá citelné zvětšení vnitřního prostoru, zejména pro cestující na sedadlech vzadu. Prostor pro nohy ve druhé řadě sedadel vzrostl o 69 mm na 1045 mm. Výška stropu nad sedákem standardně dodávaných pevných sedadel vzadu s opěradly dělenými v poměru 40:20:40 se zvětšila o 33 mm na 1025 mm. Strmější střešní sloupky A přispívají k vnímání ještě větší prostornosti i na předních sedadlech a navíc zvyšují komfort nastupování.
Světovou novinkou v segmentu SUV je na přání dodávaná druhá řada sedadel s elektrickým nastavováním polohy v šesti směrech. Krajní sedadla jsou podélně posuvná v rozsahu 100 mm, v poměru 40:20:40 dělená a sklopná opěradla mají nastavitelný sklon a opěrky hlavy mají nastavitelnou výšku. Pro Mercedes typické ovládací prvky pro nastavování zadních sedadel jsou umístěny ve výplních zadních dveří. Opěradla lze zcela elektricky také sklopit, a to prostřednictvím samostatných ovládacích prvků v zavazadlovém prostoru.
Zavazadlový prostor za zadními sedadly má objem až 825 litrů a po sklopení druhé řady sedadel dokonce až 2055 litrů. O 72 mm větší šířka mezi podběhy zadních kol usnadňuje přepravu velmi rozměrných zavazadel. Ve spojení se vzduchovým odpružením AIRMATIC lze tlačítkem snížit záď vozu o cca 40 mm pro snadnější nakládání a vykládání.
Ještě větší variabilitu nabízí na přání dodávaná sklopná třetí řada se dvěma sedadly. Díky funkci Easy Entry u elektricky nastavitelné druhé řady sedadel je i nastupování k oběma sedadlům v třetí řadě naprosto komfortní.
MBUX: nyní s interiérovým asistentem
V GLE nalézá uplatnění nejnovější generace multimediálního systému MBUX - Mercedes-Benz User Experience. Mezi vylepšení oproti třídě A, v níž tento revoluční systém debutoval, patří standardně dva velké displeje s úhlopříčkou 12,3 palce, které jsou umístěny vedle sebe, a vytvářejí tak pozoruhodnou širokoúhlou zobrazovací plochu. Zobrazení na panelu sdružených přístrojů a na multimediálním displeji jsou snadno čitelná. Uživatel má na výběr čtyři různé styly zobrazování:moderně klasický, sportovní, progresivní a decentní.
Na přání dodávaný interiériový asistent MBUX umožňuje intuitivní, přirozené ovládání různých komfortních funkcí vozidla a funkcí systému MBUX, a to i na základě rozpoznávání pohybu. Kamera ve stropním ovládacím panelu zaznamenává pohyby rukou řidiče a spolujezdce vpředu. Pokud se ruka přiblíží k dotykovému displeji nebo dotykové ploše na středové konzole, změní se zobrazení na multimediálním displeji a například dojde ke zvýraznění jednotlivých prvků. Systém přitom dokáže odlišit ruku řidiče od ruky spolujezdce vpředu, a ví tedy, na jakém sedadle má například nastavit masážní funkci.
Mezi další silné stránky patří standardní ovládání na dotykovém multimediálním displeji a zobrazování navigačních pokynů s rozšířenou realitou. Obraz okolí na multimediálním displeji je přitom doplňován užitečnými navigačními informacemi, například šipkami nebo čísly jednotlivých budov.
K dispozici je rovněž nová generace průhledového displeje, která stanovuje nová měřítka rozlišením 720 x 240 pixelů a větší projekční vzdáleností. Systém promítá důležité informace na čelní okno, čímž minimalizuje rozptylování řidiče. Zároveň šetří zrak řidiče, který nemusí neustále přeostřovat. Barevný obraz s rozměry cca 45 x 15 cm je promítán na čelní okno soustavou optických čoček a zrcadel. Řidič obraz vnímá, jako by se vznášel ve vzdálenosti 3 metry za kapotou motoru.
Pohon: GLE 450 4MATIC s řadovým šestiválcem a funkcí EQ Boost
Nový Mercedes-Benz GLE vstoupí na trh s novým zážehovým řadovým šestiválcem. Další motory, mimo jiné i vznětové jednotky a hybridní verze s možností vnějšího nabíjení, budou následovat.
V době uvedení na trh bude k dispozici model Mercedes-Benz GLE 450 4MATIC (kombinovaná spotřeba paliva: 9,6 – 8,3 l/100 km; kombinované emise CO2: 220 – 190 g/km), poháněný zážehovým řadovým šestiválcem, který byl důsledně elektrifikován na základě 48V elektrické sítě. Řidiči poskytuje nejvyšší výkon 270 kW(367 k) a maximální točivý moment 500 N.m. Krátkodobě lze prostřednictvím funkce EQ Boost využít dalších 250 N.m točivého momentu a 16 kW/22 k výkonu. Integrovaný spouštěč s funkcí generátoru ISG (Integrierte Starter-Generator) zajišťuje hybridní funkce, jako je EQ Boost nebo rekuperace, a umožňuje snížení spotřeby paliva v rozsahu, který byl dosud doménou vysokonapěťové hybridní techniky.
Díky ISG bylo možné upustit od pohonu vedlejších agregátů řemenem na čelní straně motoru, což zkrátilo jeho délku. Úzká konstrukce vytvořila společně s prostorovým oddělením sací a výfukové soustavy místo pro uložení systému dodatečného čištění výfukových plynů v blízkosti motoru. Elektrická síť s napětím 48 V napájí agregáty s vysokou spotřebou, jako je čerpadlo chladicí kapaliny nebo kompresor klimatizace. Její součástí je rovněž ISG, který zároveň zajišťuje nabíjení akumulátorů velmi účinnou rekuperací kinetické energie.
Pohon všech kol 4MATIC: dynamický na silnici, suverénní v terénu
Všechny varianty nového modelu GLE používají k přenosu hnací síly devítistupňovou samočinnou převodovku 9G‑TRONIC. Široký rozsah převodů 1 až 9 výrazně snižuje otáčky motoru a zásadním způsobem přispívá k mimořádné úrovni hospodárnosti a jízdního komfortu. Pohon všech kol 4MATIC disponuje ve spojení se čtyřválcovými motory rozdělovací převodovkou, která rozděluje hnací sílu mezi nápravy v neměnném poměru 50:50 %. Prokluzu kol zabraňují brzdné zásahy.
Pro ostatní motory, např. verze GLE 450, se standardně používá rozdělovací převodovka s elektronicky řízenou lamelovou spojkou, která umožňuje variabilní rozdělování točivého momentu mezi nápravy od 0 do 100 % (Torque on Demand). Rovněž nová je na přání dodávaná rozdělovací převodovka, která byla koncipována pro maximální průchodnost terénem. Kromě elektronicky řízené lamelové spojky s funkcí Torque on Demand je pro jízdu v terénu navíc vybavena redukčním převodem a automatickou uzávěrkou mezinápravového diferenciálu se svorností 0-100 procent.
Obě kompletně síťově propojené rozdělovací převodovky s funkcí Torque on Demand umožňují přitom i na silnici další zvýšení bezpečnosti jízdy a dynamiky především při průjezdu zatáčkou, a to díky cílenému rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola pro podporu přetáčivého nebo nedotáčivého chování vozidla.
Asistenční systémy: lepší podpora při jízdě v koloně
V novém modelu GLE debutuje nová generace vzájemně spolupracujících asistenčních systémů Mercedes-Benz. Tím byla zvýšena úroveň aktivní bezpečnosti nejen v porovnání s předchůdcem, ale řada funkcí Intelligent Drive je jedinečná i nad rámec segmentu SUV.
Mnozí řidiči se již jistě dostali na dálnici do nepříjemné situace, v níž na ně za zatáčkou čekal konec stojící kolony. Nový GLE podporuje řidiče tím, že již s předstihem přizpůsobí jízdu dopravní situaci, usnadní mu řízení v popojíždějící koloně a pokračuje v asistenci i po průjezdu úsekem s dopravním omezením.
Je-li zapnutý aktivní adaptivní tempomat DISTRONICs funkcí přizpůsobování rychlosti jízdy na základě projížděné trasy, dokáže nový GLE rozpoznat dopravní zácpu nebo popojíždějící kolonu a reagovat na ni na základě informační služby LiveTraffic ještě dřív, než ji řidič může spatřit. DISTRONIC v tomto případě preventivně sníží rychlost jízdy na cca 100 km/h (pokud řidič nerozhodne aktivně jinak). Aktivní brzdový asistenttak získá dostatek času k tomu, aby mohl vozidlo včas zpomalit, případně i zastavit.
V samotné koloně na dálnici významně usnadní řidiči řízení aktivní asistent pro jízdu v dopravní koloně. Systém dokáže při přítomnosti podélného značení převzít dalekosáhle řízení a udržovat vozidlo v jízdním pruhu a v bezpečném odstupu od ostatních vozidel při jízdě rychlostí až cca 60 km/h. Vozidlo automaticky pokračuje v jízdě, pokud nestojí déle než jednu minutu. Po průjezdu úsekem s dopravním omezením zrychlí GLE znovu na nastavenou rychlost. Systém navíc automaticky přizpůsobuje rychlost jízdy podle rozpoznaných dopravních značek s rychlostními limity.
Aktivní asistent pro jízdu v dopravní koloně vyhodnocuje za účelem rozpoznání dopravní zácpy kategorii silnice, rychlosti jízdy a vzdálenosti vozidel jedoucích vpředu a v sousedních jízdních pruzích. Kromě víceúčelové stereokamery SMPC (Stereo-Multi-Purpose-Camera) a radarového senzoru s dlouhým dosahem používá vícerežimové radarové senzory na rozích karoserie vpředu pro rozpoznávání vozidel, která se zařazují do jízdního pruhu. Jsou-li aktivovány asistenční systémy pro aktivní řízení a aktivní udržování bezpečného odstupu, aktivní asistent pro jízdu v dopravní koloně se automaticky zapne v okamžiku, kdy systém rozpozná dopravní zácpu na dálnici. Řidič obdrží příslušné upozornění na panelu sdružených přístrojů.
Novinkou u asistenta pro aktivní řízení je podporování řidiče při vytváření uličky pro průjezd vozidel záchranných služeb na víceproudých silnicích. Vozidlo se orientuje v souladu s legislativními předpisy v závislosti na jízdním pruhu podle krajnice vozovky. Při jízdě v dopravní koloně na dálnici rychlostí nižší než 60 km/h je vůz udržován u příslušného kraje jízdního pruhu, nikoli uprostřed.
Vždy k službám: k dispozici je velký počet dalších asistentů
Mercedes-Benz Intelligent Drive v novém modelu GLE činí další velký krok směrem k autonomní jízdě nejen podporováním řidiče při jízdě v dopravní koloně. Činnost aktivního adaptivního tempomatu DISTRONIC a aktivního asistenta řízení je nyní ještě komfortnější. Rychlost jízdy se automaticky přizpůsobuje v zatáčkách nebo před křižovatkami. Mezi další systémy patří asistent řízení při vyhýbacím manévru, výrazně vylepšený aktivní asistent pro jízdu v jízdním pruhu a doplňkové funkce u aktivního asistenta pro nouzové zastavení.
Zcela nová je odbočovací funkce aktivního brzdového asistenta:Existuje-li při odbočování vlevo riziko kolize s protijedoucím vozidlem, GLE automaticky zastaví. K brzdnému zásahu dojde tehdy, pokud řidič signalizuje úmysl odbočit (zapnutým ukazatelem směru) a vozidlo může být zabrzděno před přejetím čáry vymezující jízdní pruh. Protijedoucí vozidla jsou rozpoznávána radarovým senzorem s dlouhým dosahem na přídi a víceúčelovou stereokamerou.
Nový GLE, stejně jako nedávno uvedená třída A, kromě toho disponuje aktivním asistentem pro sledování slepého úhlu s upozorňováním na nebezpečí při vystupování. Tato funkce snižuje riziko kolize s účastníky silničního provozu, jako jsou např. kolem projíždějící cyklisté. Aktivní asistent pro sledování slepého úhlu sleduje oblast slepého úhlu i u stojícího vozidla a při otvírání dveří upozorňuje řidiče na přibližující se vozidla, motocykly nebo cyklisty. Tato funkce je aktivní až tři minuty po vypnutí motoru. Upozornění se objeví ve vnějších zpětných zrcátkách, na panelu sdružených přístrojů a má i akustickou podobu.
Asistent pro manévrování s přívěsem: podpora v náročných situacích
Asistent pro manévrování s přívěsem je novým prvkem výbavy na přání pro vozy Mercedes-Benz a model GLE v Evropě. Systém usnadňuje zejména méně zkušeným řidičům couvání s přívěsem. Asistent pro manévrování s přívěsem automatizovaně řídí tažné vozidlo při rychlosti jízdy omezené na maximálně 5 km/h. Nezbytné informace poskytuje senzor úhlu zalomení soupravy v hlavici tažného zařízení.
E-ACTIVE BODY CONTROL: podvozek s 48V elektrickou sítí
Ještě vyšší úroveň jízdního komfortu a dynamiky i zcela nové funkce, jako je režim vyproštění uvíznutého vozidla, nabízí na přání dodávaný podvozek E-ACTIVE BODY CONTROL, který je kombinován s nově vyvinutým vzduchovým odpružením AIRMATIC. Jedná se o jediný systém na trhu, u něhož lze individuálně regulovat pružicí a tlumicí síly na každém kole zvlášť. Tím je možné zamezit nežádoucím pohybům karoserie ve všech směrech. E-ACTIVE BODY CONTROL umožňuje společně se systémem snímání povrchu vozovky ROAD SURFACE SCAN a funkcí náklonu karoserie v zatáčce CURVE zcela mimořádnou úroveň komfortu, a umocňuje tak ambici značky Mercedes-Benz vyrábět nejinteligentnější podvozek pro vozy kategorie SUV na světě.
E-ACTIVE BODY CONTROL pracuje s napětím 48 V a dodává se na přání pro verze poháněné motory s šesti nebo více válci. Na nerovných silnicích dokáže systém dokonce vyrábět elektrickou energii, takže spotřeba energie v porovnání s předchozím systémem ve třídě S klesla na polovinu. Hydropneumatický systém vytváří dynamické síly, které jsou nadřazeny sílám vzduchových pružin a aktivně poskytují oporu karoserii vozidla, takže tlumí její pohyby, např. při podélném a příčném zrychlení nebo při jízdě na nerovné silnici.
Zcela novou terénní funkcí je režim pro vyproštění uvíznutého vozidla. Pokud GLE například zapadne do písku na duně, může tato funkce v mnoha situacích usnadnit vyproštění vozidla. Je-li to možné, dojde přitom několikrát k automatickému zvýšení a snížení světlé výšky vozidla, čímž se mění tlak pneumatik na povrch a zlepšuje trakce, nezbytná k vyproštění vozu GLE. Další novou funkcí pro terénní provoz je ovládání světlé výšky u jednotlivých kol na dotykovém multimediálním displeji. Tím lze vylepšit polohu vozidla v terénu, pokud například uvízne jedno kolo v příkopu, nebo dojde-li k úplnému propružení kola.
E-ACTIVE BODY CONTROL v modelu GLE kromě toho disponuje funkcí náklonu v zatáčkách CURVE. GLE se v zatáčkách nakloní podobně jako motocykl, a umožňuje tak ve třech stupních při průjezdu zatáčkou téměř zcela eliminovat odstředivé příčné síly. Je-li GLE navíc vybaveno víceúčelovou stereokamerou, může disponovat funkcí ROAD SURFACE SCAN. Kamera nepřetržitě snímá povrch vozovky a podvozek reaguje na její nerovnosti ještě dřív, než se dostanou do kontaktu s koly.
Kromě podvozku E-ACTIVE BODY CONTROL je pro nový GLE k dispozici rovněž nově vyvinutý podvozek s ocelovými pružinami a nově vyvinutý podvozek se vzduchovým odpružením AIRMATIC, doplněný systémem adaptivního tlumení ADS+.