Na novou generaci Land Roveru Defender se čekalo opravdu dlouho. Před lety, kdy automobilka představila koncepty DC100 a DC100 Sport, se zdálo, že je příchod nástupce terénní legendy na spadnutí. Jenže nakonec nastává až teď. Nový Defender byl konečně odhalen. Stalo se tak na právě probíhajícím frankfurtském autosalonu.
Land Rover uvede na trh nejprve provedení 110, které brzy doprovodí krátká třídveřová 90. Základní rozměry obou variant si najdete v tabulce:
Vnější rozměry | Land Rover 90 | Land Rover 110 |
---|---|---|
Délka (mm): | 4323 (4583 s rezervou) | 4758 (5018 s rezervou) |
Šířka (mm): | 1996 | 1996 |
Výška (mm): | 1974 (1969 vzduchové pružiny) | 1967 |
Rozvor náprav (mm): | 2587 | 3022 |
Zavazadlový prostor (l): | 397/1563 | 1075/1763 (231/916/2233 7místná verze) |
Designéři údajně chtěli navázat na design původního Defenderu, ale zase nechtěli vytvořit úplné retro. Má jít o interpretaci známého originálu pro 21. století. Nový Defender se tak hodně liší, ale některé prvky od svého předka přece jen převzal. Například zvýšenou kapotu, kulatá světla (respektive jejich náznak), malá okénka na bocích zakulacené střechy, výdechy za předními koly a vzadu „rozhozená“ koncová světla nebo do boku vyklápěné dveře. Samozřejmě nemůže chybět rezerva, která je umístěná na nich.

Automobilka také zapracovala na možnostech individiualizace. Kromě výbav Defender, S, SE, HSE, Defender X a First Edition jsou k dispozici ještě čtyři pakety (Explorer, Adventure, Country a Urban), které změní finální podobu auta. Naplňuje se tak to, co se dopředu očekávalo. Land Rover chce s Defenderem oslovit v podstatě všechny možné zákazníky. Důkazem budiž i fakt, že v nabídce kol najdete osmnáctipalcové bílé plecháče, ale také lité disky o velikosti až 22 palců! Pro úplnost, později kromě základních osobních verzí přijdou také užitkové varianty.
I krátký odveze šest lidí
Interiér se změnil ještě mnohem víc než exteriér. Ty tam jsou doby kompromisní pozice za volantem a maximálně spartánské výbavy. Jistě, mělo to své kouzlo, ale většina zákazníků v takovém prostředí prostě trávit dlouhé hodiny nechtěla. Nová generace je dramaticky odlišná.
Defender samozřejmě dostal v souladu s dnešními standardy digitální přístrojový štít (12,3"). Druhý displej (10") najdete uprostřed palubní desky. Na palubní desce je zároveň také volič automatické převodovky (s manuálem se zatím nepočítá). Toto řešení uvolnilo prostor mezi předními sedadly. Zde tak může být množství přihrádek. K dispozici ovšem bude i možnost pořídit mezi přední sedadla ještě jedno nouzové. Defender pak odveze až šest lidí, a to i v případě krátké verze 90. Kromě standardního pětimístného uspořádání nabídne verze 110 i sedmimístnou variantu.


Připomínkou drsného terénního původu mají být odhalené šrouby na dveřích i na středové konzole. Na podlahu se nastěhovala odolná guma, aby bylo možné auto jednoduše čistit. Vrcholné verze ale budou více o luxusu než o praktičnosti. Pokud jde o zavazadlový prostor, základní objem je u verze 110 (pětimístné) 1075 l, u devadesátky to je 397 l.
Ten nejrychlejší dá stovku za 6 sekund
Žebřinový rám je minulostí, nový Defender stojí na hliníkové platformě D7x. Jde v podstatě o zbrusu nový technický základ, který by měl být výrazně tužší než to, co známe od běžných SUV. Toto řešení si vyžádaly jednak bezpečnostní předpisy, kterým původní Defender těžko mohl vyhovět, ale také nutnost nabídnout moderní elektrifikované motory. Ačkoliv pro začátek budou k dispozici i čistě zážehové a naftové jednotky, rovnou dorazí také mild-hybrid a v budoucnu přijde i plug-in hybrid P400e.
Na úvod má Land Rover nachystaný naftový čtyřválec D200 o výkonu 147 kW (200 k) a dvakrát přeplňovaný dvoulitr D240 177 kW (240 k). U zážehových jednotek je na výběr mezi čtyřválcem P300, což je opět přeplňovaný dvoulitr, a P400. V tomto případě se bavíme o mild-hybridním řadovém šestiválci s výkonem 294 kW (400 k). Ten byl představen relativně nedávno a jako první ho dostal Range Rover Sport. Ano, jde o jednotku, která kromě turbodmychadla typu twin-scroll používá také elektricky poháněný kompresor. Základní technická data najdete níže:
Motorizace | D200 | D240 | P300 | P400 |
---|---|---|---|---|
Zdvihový objem (cm3): | 1998 | 1998 | 1997 | 2996 |
Výkon (kW/k): | 147/200 | 177/240 | 221/300 | 294/400 |
v ot./min.: | 4000 | 4000 | 5500 | 5500 |
Točivý moment (Nm): | 430 | 430 | 400 | 550 |
v ot./min.: | 1400 | 1400 | 1500-4000 | 2000-5000 |
Kombinovaná spotřeba 90/110 (l/100 km): | 7,5/7,6 | 7,5/7,6 | 9,8/9,9 | 9,6/9,6 |
Zrychlení 0-100 km/h 90/110 (s): | 10,2/10,3 | 9,0/9,1 | 8,0/8,1 | 6,0/6,1 |
Max. rychlost 90/110 (km/h): | 175/175 | 188/188 | 191/191 | 208/208 |
Všechny motorizace pracují s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF. O manuálu se dostupné materiály vůbec nezmiňují. Bez ohledu na konkrétní volbu vždy dostanete také redukci a samozřejmě pohon všech kol. Standardem je samosvorný mezinápravový diferenciál, k dostání bude samosvorný diferenciál také pro zadní nápravu. V terénu se Defender vypořádá s brodem hlubokým až 900 mm. Pomáhat bude také systém Terrain Response 2 s možností manuálního nastavení. Nebo si naopak můžete koupit pro P400 paket Performance, který zvedne maximální rychlost na 208 km/h.

Že se Defender v terénu jen tak nezastaví, o tom svědčí i světlá výška. Verze s klasickými vinutými pružinami mají podvozek vysoký 226 mm. V případě vzduchového odpružení je základním nastavením 216 mm, zvednout ale můžete vůz až na 291 mm. Zdvihy kol jsou v případě vzduchového odpružení půl metru.
Land Rover slibuje široké možnosti praktického využití. Defender je údajně schopný odtáhnout přívěs těžký až 3,7 tuny, což se ale týká amerického trhu. V Evropě je tento limit samozřejmě 3,5 tuny. Do auta bude možné v některých verzích naložit až 900 kg. Na střechu můžete i pro případ jízdy nasadit 168 kg, v případě stání uvádí Land Rover statické zatížení 300 kg. Také proto je připraveno široké spektrum nejrůznějšího příslušenství od dálkově ovládaného navijáku až po výklopný střešní stan.
Defender pak přichází i s řadou moderních technologií. Land Rover připravil možnost aktualizovat software na dálku, nechybí dálkový přístup do vozu přes aplikaci chytrého telefonu, head-up displej, Apple CarPlay, Android Auto, systém umožňující virtuální pohled skrz kapotu na dění pod předními koly, digitální zpětné zrcátko, díky kterému nebude ve výhledu překážet rezerva na dveřích, a tak dále. Řada asistenčních systémů je samozřejmostí.
Po premiéře na frankfurtském autosalonu má nový Defender namířeno na 128 světových trhů. Vyrábět se bude ve slovenském závodu v Žilině. Defender 110 začíná na českém trhu částkou 1 479 104 Kč. Za kratší 90 zaplatíte nejméně 1 322 000 Kč.