I když se to možná nezdá, Polo GTI má podobně dlouhou tradici jako známější Golf GTI. Oficiálně se sice tohle jméno objevilo až ve třetí generaci v roce 1998. Jenže sportovní verze se prodávaly už od roku 1979, kdy přišlo Polo GT – nejsilnější varianta první generace s výkonem skromných 44 kW (60 koní). Aktuálně míří na trh už šestá generace, kterou jsme si poprvé vyzkoušeli v přímo ideálním prostředí malých klikatých okresek s nekonečným počtem zatáček, lemujících pobřeží ostrova Mallorca.
Polo GTI vždy tak trochu stálo ve stínu Golfu GTI. Nejnovější vývoj ale přinesl zajímavý posun. Současná generace totiž využívá platformu MQB, stejně jako Golf, přičemž GTI dostalo dvoulitr řady EA888. Stejně jako Golf GTI. Nebudeme moc přehánět, když napíšeme, že se z menšího bráchy slavného hatchbacku definitivně stala v podstatě základní verze Golfu GTI. Kromě stejné techniky k němu má blízko i v mnoha jiných ohledech.
Mimochodem, přítomnost dvoulitrového motoru EA888 také stojí za pozornost. Předchozí generace totiž používala čtyřválec 1.4 TSI, který Volkswagen v rámci faceliftu vyměnil za osmnáctistovku a tu teď nahradila jednotka ještě o dvě deci větší. Je to naprostý opak přístupu, který aplikoval třeba Ford u nové Fiesty ST, kde najdeme zážehový přeplňovaný tříválec, navíc ještě doplněný o systém deaktivace jednoho válce. Maximální udávaný výkon ale mají oba noví soupeři stejný. A ještě jedna připomínka: nová generace Pola GTI je nejvýkonnější v historii a je to také vůbec poprvé, co tento model dostal takto velký motor.
„Pouze 200 koní“ a výhradně automat. Zatím...
Každý alespoň trochu znalý fanoušek rychlých koncernových aut moc dobře ví, že motor 2.0 TSI, který mimochodem najdeme třeba i v Octavii RS, může mít celkem zajímavý výkon. Seat Leon Cupra ve své nejnovější verzi je už za hranicí 221 kW (300 koní), RS 245 mělo na brzdě přes 191 kW (260 koní), jenže Polo dostalo pouhých 147 kW (200 koní). Točivý moment vrcholí hodnotou 320 Nm. Pro představu, identické parametry nabízel Golf GTI páté generace.
Doporučujeme: Změřili jsme výkon nové Škody Octavia RS 245. O 15 koní neposílila
Motor v Polu GTI je de facto shodný s tím, co pracuje pod kapotou Golfu GTI a Octavie RS. Také on používá systém kombinující přímý a nepřímý vstřik paliva. Jak jsme psali v nedávném srovnávacím testu, modely GTI Performance i Octavia RS 245 v rámci poslední modernizace o systém nepřímého vstřiku přišly. Německou novinku zatím koupíte výhradně ve spojení se šestistupňovou automatickou převodovkou DSG. Ale nebojte, na klasický manuál také dojde. Vyrábět se začne ve 36. týdnu příštího roku. Aktuální automatická varianta zrychlí z nuly na 100 km/h i díky systému Launch Control za 6,7 s, nejvyšší rychlost je 237 km/h.
Bude zajímavé sledovat, jak Volkswagen časem s tímto modelem naloží. Motor není problém naladit na daleko větší výkon a použitá platforma umožňuje zástavbu pohonu všech kol, takže bychom se teoreticky mohli dočkat třeba i Volkswagenu Polo R. Ale to už hodně předbíháme.
Příchod platformy MQB do současné generace Pola přinesl několik pozitiv, ze kterých těží i GTI. Třeba karoserie je nově tužší o 28 procent oproti předchůdci a jak už asi víte, Polo obecně dost narostlo do šířky. Ve srovnání se starým „malým GTI“ je to nové širší o téměř sedm centimetrů a disponuje rozchodem náprav větším o 47 mm vpředu a plných 94 mm vzadu. I to se hodí z pohledu jízdních vlastností.
Jezdí výborně
Nová generace Volkswagenu Polo GTI dostala klasický podvozek, kdy na přední nápravě používá vzpěry McPherson a vzadu upravenou torzní příčku. Zřejmě právě zadní náprava je nakonec největším rozdílem oproti Golfu GTI, který má vzadu vždy víceprvkové zavěšení. Během prezentace ale lidé od VW zdůrazňovali, že se snažili na zadní nápravě zvýšit mechanickou přilnavost. A je fakt, že výsledek skutečně funguje víc než dobře.
Doporučujeme: Volkswagen se vrací do rallye. Závodní Polo GTI R5 je další z řady zákaznických speciálů
Oproti klasickému Polu má sportovní verze GTI o 15 mm nižší podvozek a pružiny tužší o 38 procent vpředu a o 39 procent vzadu. Samozřejmostí je i zvětšený přední stabilizátor. Komu by snad standard nestačil, ten může sáhnout po paketu Sport Performance Kit. Za drobný příplatek (6300 Kč) pak dostanete adaptivní tlumiče nastavitelné ve dvou úrovních a ještě dále vylepšený podvozek (upravené řízení, větší stabilizátor vpředu, tužší uložení zadní nápravy). Každé Polo GTI nabízí volbu jízdních režimů, ale pouze u příplatkové verze tato možnost logicky ovlivňuje také nastavení podvozku. Právě druhé jmenované provedení bylo naším společníkem při prvních jízdách na Mallorce.
Protože jsme motor 2.0 TSI řady EA888 testovali už několikrát, dalo se dost dobře odhadnout, co nás čeká. Tuhle jednotku jsme opakovaně chválili a ani v případě Pola GTI tomu nebude jinak. Platí o ní vše, co jsme psali třeba ve srovnávacím testu kolem Golfu GTI Performance. Při běžné jízdě je tichá, nabízí silný zátah prakticky v celém spektru otáček, rychlé reakce na plyn i příjemný vrchol. Samozřejmě s autem necvičí tak, jako to dělá ve vrcholné variantě Seatu Leon, ale po stránce dynamiky rozhodně strádat nebudete.
Celé to dohromady dává malý hatchback, který bude v dostatečně klikatých zatáčkách stačit i podstatně výkonnějším soupeřům, ale se kterým se zároveň velmi pěkně pobavíte i v relativně rozumných rychlostech. Jen je potřeba v zatáčkách moc netlačit na pilu. Polo GTI totiž nemá na přední nápravě diferenciál VAQ ani žádný jiný samosvor. Vystačit si musí se systémem XDS, kdy samosvor supluje přibrzďování vnitřních kol. Takže když vjedete do zatáčky příliš rychle nebo v zatáčce moc přidáte plyn, Polo začne protáčet vnitřní přední kolo a hrnout se po tečně ven. Jakmile se ale na vůz nakalibrujete, zjistíte, že je přilnavosti na přední nápravě opravdu dost a že se zatáčky dají projíždět hodně svižně. Velice dobře fungují také brzdy.
Srovnávací test: Škoda Octavia RS 245 vs. VW Golf GTI Performance vs. Seat Leon Cupra
Automatická převodovka DSG je další všeobecně známý střípek koncernové skládačky, který opět v dobrém smyslu nepřekvapil. Řadí velice rychle a v automatickém režimu chytře. Někteří si stěžovali na skutečnost, že je přeřazení absolutně hladké, což trochu ubírá emoce, jenže to je hodně relativní výtka. Osobně jsem měl při rychlé jízdě po okruhu pouze problém s tím, že mi převodovka někdy přeřadila sama, jindy jsem se dostal na omezovač a občas se povedlo zmáčknout pádlo pro řazení těsně před tím, než automat zařadil vyšší rychlost, takže jsem ve finále přeskočil z trojky na pětku. Ale to zřejmě vyřeší delší testování na českých silnicích, až bude více času prozkoumat, co přesně ten který jízdní režim dělá.
Celkově má jízdní projev Pola GTI velice blízko Golfu GTI. Je to plnohodnotné dospělé auto, které nechce být za každou cenu hrozivě emotivní. Někteří mohou namítnout, že Polu GTI kvůli tomuto přístupu emoce schází, ale to je opět čistě subjektivní záležitost. Na druhou stranu totiž nové Polo GTI přináší výhodu v naprosto bezproblémové denní použitelnosti. Jedinou připomínkou sportovního zaměření auta bude podvozek, protože i v režimu Normal je poměrně tuhý. Ale ne přehnaně.
Jinak na vás čeká při běžném cestování relativně komfortní auto s prostorným interiérem, zavazadelníkem ne o moc menším oproti Golfu a pokud si připlatíte, dostanete do výbavy také několik asistenčních systémů (přednárazový systém s detekcí chodců, hlídání mrtvého úhlu, adaptivní tempomat). Nízká spotřeba je vítaným bonusem. Jak se ukázalo v nedávném srovnávacím testu koncernových předokolek osazených stejným motorem, při plynulé jízdě není problém průměr kolem 6,5 l/100 km. Menší a lehčí Polo na tom jistě bude ještě lépe.
Na pohled klasika
Rychlé hatchbacky automobilky Volkswagen tradičně svou rychlost příliš na odiv nedávají, takže třeba i nejsilnější Golf R můžete celkem snadno přehlédnout. Polo GTI se této tradice drží také. Jiné jsou v podstatě jen drobné detaily, které povětšinou odkazují na prvky známé z vozů GTI minulosti. Řeč je třeba o masce doplněné o červenou linku, která může pokračovat až do světel, pokud si připlatíte za jejich diodovou verzi. Součástí výbavy jsou rovněž červené brzdové třmeny, decentní spoiler vzadu, dvojitá chromová koncovka výfuku a semdnáctipalocvá litá kola obutá do pneumatik o rozměru 215/45. Ta lze alternativně vyměnit za disky o palec větší s pneumatikami 215/40. Jinak tvarované jsou nakonec také nárazníky, ale nejde o žádné drama.
Interiéru dominují sportovní sedadla opatřená tradičním kostkovaným čalouněním, což je opět odkaz do minulosti a mimochodem velmi pěkný detail. Za příplatek si můžete dopřát čalounění kůží. Pro GTI jsou vyhrazeny rovněž drobnosti ve stylu červených kontrastních švů nebo sportovního volantu s logem GTI.
Větší novinkou je digitální přístrojový štít (musíte si ale připlatit 9200 Kč). Fakticky ale nejde o nic, co bychom ještě neviděli. Active Info Display má velikost 11,7" a nabízí několik variant zobrazení od klasického až po mapu. Druhý displej umístěný ve stejné výškové úrovni má velikost 6,5 nebo 8,0", přičemž multimediální systém disponuje veškerými vymoženostmi týkajícími se konektivity, jaké Volkswagen v současnosti nabízí. Nechybí ani bezdrátové dobíjení telefonů.
V praxi je interiér Pola GTI v podstatě bezchybný. Sedačky mají výraznější tvarování, což se hodí nejen do zatáček, ale také pro běžné cestování. Ergonomie je v pořádku, zpracování na úrovni, interiér je příjemně široký a vzadu je celkem hodně místa. I GTI umí být překvapivě praktické.
Objednávat můžete už teď
Volkswagen Polo GTI nové generace si už můžete objednat. Vůz najdete v ceníku běžné verze coby další z řady výbav. Základní cena činí 569 900 Kč. Vzhledem k nabídce a použité technice to není vůbec špatné. Jak trefně poznamenal jeden český kolega, Polo GTI je vlastně nejlevnější cesta k tolik povedenému koncernovému přeplňovanému dvoulitru. První zákaznická aut dorazí do České republiky na přelomu února a března, výroba verze s manuálem odstartuje začátkem září.
Nové Polo GTI je bezesporu povedený automobil. Není nejrychlejší na trhu, ani nejemotivnější, ale nabízí velice příjemnou kombinaci naprosto bezproblémové denní použitelnosti, nadprůměrné rychlosti a velké zábavy za volantem. Přesně jako Golf GTI, který je ale s automatickou převodovkou o 190 tisíc dražší.
Technické údaje | Volkswagen Polo GTI DSG |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | zážehový přeplňovaný čtyřválec EA888 |
Plnění: | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1984 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 147/4400-6000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 320/1500-4400 |
Převodovka: | šestistupňová samočinná dvouspojková |
Poháněná kola: | přední |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 6,7 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 237 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 7,7/4,9/5,9 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4067 |
Šířka (mm): | 1751 |
Výška (mm): | 1438 |
Rozvor náprav (mm): | 2549 |
Poloměr otáčení (m): | 5,3 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1510 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1484 |
Provozní hmotnost (kg): | 1355 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 1780 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 305/1079 |
Objem palivové nádrže (l): | 40 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | vzpěry MacPherson, elektronicky ovládané tlumiče pérování |
Podvozek vzadu: | vlečená náprava, elektronicky ovládané tlumiče pérování |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem, proměnný převod |
Standardní rozměr pneumatik: | 215/45 R17 |