Společnost Bentley Motors dnes představuje svůj dosud nejrychlejší a nejsilnější výrobní model: nové Bentley Continental Supersports.
Díky maximální dosahované rychlosti 209 mph (336 km/h) a zrychlení z 0 na 60 mil za hodinu za 3,4 vteřiny (0-100 km/h za 3,5 vteřiny) je nový Continental Supersports nejrychlejším a nejsilnějším luxusním čtyřsedadlovým vozem na světě.
Také jeho sourozenec s plátěnou střechou, Continental Supersports Convertible, je nejrychlejším čtyřsedadlovým kabrioletem na světě. Sprint z 0 na 60 mil za hodinu vytáhne za 3,7 vteřiny (0-100 km/h za 3,9 vteřiny) a je schopen přitom dosáhnout maximální rychlosti 205 mph (330 km/h).
Díky silnému motoru Bentley W12, který byl pro model Supersports speciálně upraven a vybaven novými vysokovýkonnostními turbodmychadly a dalšími prvky. Díky systému rozložení točivého momentu je Continental Supersports mrštný, ale zároveň silný. Jedinečné stylingové prvky uvnitř vozu i na karoserii propůjčují novému modelu atletičtější vzhled, a podtrhují tak jeho výkonnostní potenciál.
Continental Supersports nabízí rychlost supersportovního vozu a vysoce koncentrovaný jízdní zážitek. Nedělá však kompromisy ani pokud jde o vytříbenou kvalitu jízdy, na kterou jsou zákazníci u modelů Continental zvyklí. Díky tomuto spojení extrémního luxusu a výkonu je Supersports modelem, který zároveň definuje i ovládá třídu vozů grand touring.
Wolfgang Dürheimer, předseda představenstva a generální ředitel Bentley Motors uvedl: „Název Supersports je pro Bentley legendou. Od vůbec prvního modelu Supersports z dvacátých let dvacátého století, přes Continental Supersports z roku 2009, až po dnešní třetí ztělesnění tohoto ikonického modelu – je to název, který vyvolává nadšení, touhu a vzrušení. Pouze Bentley může vytvořit vůz, který v sobě dokáže takto spojit ohromné výkony a bezkonkurenční luxus.“
Extrémní síla a točivý moment; vynikající výkony
Speciálně vyráběný pohon s motorem Bentley W12 v sobě spojuje extrémní sílu a točivý moment, a nabízí tak vzrušující výkony.
Klíčem k vyššímu výkonu modelu Supersports je nová konstrukce vysokokapacitních turbodmychadel a upravený systém chlazení přeplňovaného vzduchu. Ten zvyšuje tlak v turbodmychadle a dává tak motoru ještě větší sílu. Aby bylo možné této vyšší síly řádně využít, došlo i k úpravám klikového ústrojí Continentalu, včetně hlavních ložisek a ložisek na ojnici.
Tyto úpravy motoru vedly v porovnání s modelem Supersports z roku 2009 k nárůstu o 80 PS (79 bhp) a 217 Nm (160 lb.ft.) – což je desetiprocentní zvýšení poměru síly k hmotnosti a pětadvacetiprocentní zvýšení poměru točivého momentu k hmotnosti. Maximální rychlost se zvýšila o pět mil za hodinu (a čas zrychlení z 0 na 60 mil za hodinu se zkrátil o 0,3 vteřiny).
Supersports je rovněž vybaven konvertorem točivého momentu, který se rychleji uzamkne a umožňuje tak vozu co nejlépe využít vyššího točivého momentu, který dosahuje 1017 Nm (750 lb. ft.). Akcelerace z nuly je díky tomu ještě rychlejší.
Aby se tyto úžasné výkony daly také zkrotit, je nový Supersports vybaven výkonnými keramicko-uhlíkovými brzdami s vylepšeným chlazením. Brzdové kotouče jsou největší svého druhu na světě a poskytují vynikající výkony s minimálním snížením výkonu v extrémních podmínkách.
Brzdy se skrývají za lehkými jedenadvacetipalcovými koly z kované lehké slitiny. Společně tak ušetří 20 kilogramů neodpružené hmoty. Dalších pět kilogramů je možné ušetřit s volitelným titanovým výfukovým systémem. Nový model Supersports je nejlehčím ze všech současných vozů Continental GT a je lehčí než čtyřsedadlový model Supersports z roku 2009.
Aby byl zážitek z jízdy ještě mocnější, je výfukový systém vozu upraven tak, aby dýchal volněji a nabízel nezaměnitelnou zvukovou kulisu Bentley, kdy se při přeřazení na nižší rychlostní stupeň ozve zapraskání podobné výstřelu z pušky.
Dokonalé ovládání a luxusní provedení
Těmto výkonům odpovídá také sportovní ovládání vozu. Supersports má speciálně kalibrovanou a modernizovanou verzi systému rozložení točivého momentu, kterou jsme poprvé představili u vozu Continental GT3-R.
Tento dynamický systém během akcelerace na výjezdu ze zatáčky odděleně brzdí přední i zadní kola, aby se zvýšil výkon vozu. Zároveň zachová plnou sílu u nebržděných kol a při zatáčení přibrzdí vnitřní zadní kolo, aby se zvýšila agilita. Má rovněž speciálně vytvořenou, méně rušivě kalibrovanou stabilizaci pro preciznější reakce podvozku.
I u nového Supersports je zachováno rozložení točivého momentu typické pro systém pohonu všech kol Bentley, a to ve prospěch zadní nápravy. Standardně motor posílá 60 procent své síly zadním kolům pro vyrovnanější a sportovnější jízdu, s možností upravit rozložení mezi zadní a přední kola v závislosti na přilnavosti povrchu.
I přesto, že se Supersports soustředí na svižnější dynamiku jízdy, zachovává si dynamické nastavení jeho sníženého a tužšího podvozku všechny kvality nezbytné pro luxusní jízdu i ve chvílích, kdy pasažéři potřebují cestovat na větší vzdálenosti v absolutním pohodlí.
Specifický design naznačuje vysoké výkony
Nový Continental Supersports se může v exteriéru i v interiéru chlubit jedinečnými stylingovými prvky, které odrážejí značné navýšení výkonnosti tohoto špičkového grand toureru.
Změny v exteriéru zahrnují nový tvarový design předního i zadního nárazníku, v němž je integrován karbonový splitter, respektive difuzor, ale také nové rozšířené prahy a nasávače vzduchu na kapotě, rovněž v provedení z karbonového vlákna, boční výdechy na předních blatnících v černém lesku a nový vroubkovaný design koncovky výfuku v černém lesku. Dramatický vzhled karoserie doplňují tmavě tónovaná přední i zadní světla a černé kovové doplňky na mřížce chladiče, světlech, zadním nárazníku, klikách dveří a okenních lištách.
Pro karoserie typu coupé nabízíme i kombinaci volitelného, aerodynamicky konstruovaného zadního spoileru a předního splitteru, nové symboly Supersports, nový černý a lesklý broušený povrch u jedenadvacetipalcových kovaných kol z lehké slitiny a volitelné boční polepy. Dalším volitelným prvkem, který ještě posílí dojem vyšších výkonů vozu, je lesklý kryt motoru z karbonového vlákna ozdobený značkou Supersports.
Nový kabriolet Continental Supersports Convertible nabízí stejný luxus a prvotřídní provedení jako coupé, ale stisknutím jediného tlačítka z něj vytvoříte otevřený tourer, za kterým se budou všichni otáčet. Vícevrstvá plátěná střecha zajišťuje prvotřídní provedení a zvukovou izolaci. Byla podrobena nejpřísnějším testům za nejrůznějších podmínek, od -30°C do +50°C či více, a je tedy nejen schopna odolat monzunovým dešťům, ale i za těch nejchladnějších dnů dokáže ve vnitřním prostoru zachovat příjemné teplo bez nejmenších známek průvanu.
Další praktická funkce, ohřívání krku, umožňuje pohodlnou a příjemnou jízdu s otevřenou střechou i v chladnějších jarních a podzimních dnech. Se sklopenou střechou nabízí kabriolet Continental Supersports Convertible senzační výkony a větší potěšení z jízdy pro všechny smysly. Se zavřenou střechou je pak po celý rok stejně praktický jako jeho protějšek s karoserií coupé.
Uvnitř vozu pak zážitek ze soudobého britského luxusu umocňuje spousta speciálně vyráběných stylingových detailů.
Jedinečného barevného efektu bylo dosaženo použitím tří barev: jde o první tříbarevný interiér v této generaci Continental GT. Nové prošívání ve tvaru kosočtverců na sedadlech a dveřních panelech, provedených v alcantaře, vytváří nový typický rys vozu, a kostkované karbonové obkladové panely Supersports rozšiřují stávající seznam deseti dostupných dýh a technických povrchů. Interiér je doplněn novým vyšívaným emblémem Supersports a pro vůz Supersports speciálně vyráběným volantem a jedinečnou řadicí pákou s prvky v alcantaře.
Řidičům, kteří mají zájem o intenzivnější akustický zážitek, nabízíme možnost titanového výfuku. Kromě toho, jak vzrušující zvuk vydává, titanový systém také snižuje hmotnost vozu.
Pro zákazníky, kteří mají zájem o model Supersports a chtěli by si ho vybavit dalšími osobními prvky, je k dispozici balíček „X Specification“, který zahrnuje osm jedinečných možností dvoubarevného provedení karoserie a karbonová boční zrcátka a pedály. Jeho součástí je také možnost titanového výfuku a karbonového povrchu u interiérových dveřních panelů a krytu motoru a lesklý černý povrch u 21 palcových kovaných kol.
Stejně jako všechny ostatní vozy Bentley můžeme i model Supersports předat zručným a zkušeným řemeslníkům Mullineru, specializovaného karosářského oddělení Bentley, kteří zákazníkovi splní jeho individuální požadavky.
Supersports: Nedostižný luxus a výkony
Model Continental Supersports z roku 2009 si získal celosvětové uznání za unikátní spojení extrémní dynamiky a bezkonkurenčního luxusu.
Nový Supersports v těchto oblastech dosahuje ještě vyšších úrovní konstruktérské dokonalosti. Tento model je nejrychlejším čtyřdveřovým vozem světa, zároveň však zůstává luxusním coupé či kabrioletem pro každodenní vyžití.
Continental Supersports představuje vrchol luxusu a výkonnosti vozů Bentley a je dokonalým ztělesněním modelu, který nastavil laťku luxusu ve třídě grand touring.
Technické specifikace
Continental Supersports | Continental Supersports Convertible | |
Motor | ||
Typ | 6 litrový se dvěma turbodmychadly, nepřímé vstřikování W12 | |
Max. výkon | 700 bhp / 710 PS / 522 KW @ 6000 ot./min. | |
Max. točivý moment | 1017 Nm / 750 lb.ft @ 2050 – 4500 ot./min. | |
Převodovka | ||
Typ | Osmistupňová automatická ZF převodovka s Quickshiftem, Block Shifting, řazení pomocí pádel na volantu | |
Poháněné nápravy | Stálý pohon všech kol (40:60 ve prospěch zadní nápravy) | |
Poměry | 1.: 4,71; 2.: 3,14; 3.: 2,1; 4.: 1,67; 5.: 1,29; 6.: 1,00; 7.: 0,839; 8.: 0,667 | |
Koncový převod | 2,85 | |
Brzdy | ||
Přední | 420 mm, karbid křemíku s uhlíkovými vlákny, příčně drážkované | |
Zadní | 356 mm, karbid křemíku s uhlíkovými vlákny, příčně drážkované | |
Kola a pneumatiky | ||
Kola | 21" x 9,5 J kovaná kola z lehké slitiny s povrchem ve dvou provedeních | |
Pneumatiky | 275/35 ZR21 | |
Řízení | ||
Typ | Hřebenové, elektronicky ovládaný posilovač řízení ZF servotronic reagující na rychlost | |
Počet otáček volantu mezi krajními polohami | 2,6 otáček | |
Poloměr otáčení | 11,3 m | |
Podvozek | ||
Přední náprava | Čtyřprvková s dvojitými příčnými rameny, počítačem ovládané samovyrovnávací odpružení, stabilizátor | |
Zadní náprava | Lichoběžníková víceprvková, počítačem ovládané samovyrovnávací odpružení, stabilizátor | |
Odpružení a tlumiče | Průběžná regulace tlumičů, vyladěno pro dynamické výkony | |
Rozměry | ||
Rozvor | 2746 mm / 108,1” | |
Celková délka | 4806 mm / 189,2” | |
Šířka (tělo karoserie) | 1944 mm / 76,5” | |
Šířka (vč. zrcátek) | 2227 mm / 87,7” | |
Celková výška | 1394 mm / 54,9” | 1403 mm / 55,2” |
Palivová nádrž | 90 litrů / 20 britských galonů / 24 amerických galonů | |
Objem zavazadlového prostoru | 358 litrů / 12,6 ft3 | 260 / 9,18 ft3 |
Hmotnost bez nákladu (EU) | 2280 kg / 5027 lb | 2455 kg / 5412 lb |
Celková hmotnost vozidla | 2750 kg / 6063 lb | 2900 kg / 6393 lb |
Výkon | ||
Maximální rychlost | 209 mph / 336 km/h | 205 mph / 330 km/h |
0-60 mph | 3,4 s | 3,7 s |
0-100 km/h | 3,5 s | 3,9 s |
Spotřeba paliva (EU cyklus)* | ||
Ve městě | 11,6 mpg / 24,3 litry/100 km | 11,6 mpg / 24,4 litry/100 km |
Mimo město | 26,4 mpg / 10,7 litrů/100 km | 25,7 mpg / 11,0 litrů/100 km |
Kombinovaná | 18 mpg / 15,7 litrů/100 km | 17,8 mpg / 15,9 litrů/100 km |
Emise CO2 | 358 g/km | 362 g/km |
Spotřeba paliva (EPA cyklus)** | ||
Ve městě (US mpg) | Bude potvrzeno později | Bude potvrzeno později |
Mimo město (US mpg) | Bude potvrzeno později | Bude potvrzeno později |
Kombinovaná (US mpg) | Bude potvrzeno později | Bude potvrzeno později |
Emisní kontrola | EU 6 a US LEV II |
* Údaje o spotřebě paliva jsou předběžné a podléhají typovému souhlasu.
** Údaje o spotřebě paliva jsou předběžné a podléhají osvědčení EPA.