Audi představuje druhou generaci úspěšného modelu Audi Q5, jejíž předprodej byl v České republice zahájen koncem prosince 2016. SUV se čtyřmi kruhy snoubí sportovní charakter limuzíny Audi s všestranností a mimořádnou variabilitou interiéru. Nové Audi Q5 stanovuje opět měřítka ve svém segmentu, ať se jedná o konektivitu, hospodárnost nebo asistenční systémy.
„První Audi Q5 bylo po dlouhé roky celosvětově nejprodávanějším SUV ve své třídě. Vyvinout jeho nástupce nebylo snadným úkolem, ale právě proto byla tato výzva velmi lákavá,“ říká Rupert Stadler, předseda představenstva společnosti AUDI AG. „S novým modelem Q5 posouváme laťku opět o kus výš. Mezi velké inovace patří pohon všech kol quattro s technikou ultra, velmi úsporné motory, vzduchové odpružení s adaptivními tlumiči a rozsáhlá nabídka informačních, zábavních a asistenčních systémů.“
Nové SUV značky Audi zaujme svými atletickými tvary. Aerodynamicky nízké přídi dominuje prostorově výrazně tvarovaná maska chladiče Singleframe s masivním rámečkem. Světlomety jsou na přání dodávávány s diodami LED nebo s technikou Matrix LED s vysokým rozlišením a funkcí dynamických ukazatelů směru.
Typické Audi: zřetelný poukaz na pohon quattro
Profil je členěn osobitě klenutou a silně zkosenou ramenní linií. Značně zvýrazněné podběhy kol poukazují na trvalý pohon všech kol quattro. Velmi brzy se začíná směrem k zádi svažovat horní linie nízké plochy bočních oken. Stejně jako na přídi umocňují i na zádi horizontální linie dojem šířky a suverenity. Zadní světlomety jsou na přání k dispozici rovněž s dynamickými ukazateli směru. Zadní víko obepíná střešní sloupky C, což je typickým znakem modelů Q značky Audi. Do difuzoru jsou integrovány koncovky výfukové soustavy.
Audi nabízí nový model Q5 se 14 barvami karoserie. Zákazníci budou mít na výběr pět nově koncipovaných výbavových linií – sport a design, sportovní paket S line, design selection a exteriérový paket S line. Jejich výběr ovlivní vzhled vozidla. Například u linie design umocňují šedé kontrastní vnější díly karoserie robustní charakter nového SUV, zatímco Audi Q5 ve výbavové linii sport je má lakované v barvě karoserie.
Úspora hmotnosti: až o 90 kilogramů nižší hmotnost než u předchůdce
Nové Audi Q5 je s délkou 4,66 metru, šířkou 1,89 metru, výškou 1,66 metru a rozvorem 2,82 metru v porovnání s předchůdcem v téměř všech rozměrech větší. Zároveň klesla jeho pohotovostní hmotnost až o 90 kilogramů v závislosti na verzi poháněcího ústrojí. Ocele nejvyšší úrovně pevnosti v tahu a hliník tvoří inteligentní kombinaci materiálů v konstrukci karoserie.
Také v oblasti aerodynamiky zaujímá nové Audi Q5 vrcholné postavení ve své třídě. Čtyřválcové verze mají díky aerodynamicky optimalizované střeše hodnotu součinitele aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,30. Aerodynamická hlučnost je mimořádně nízká, vibrační komfort je na vysoké úrovni. Nové SUV značky Audi tak rozmazluje řidiče a cestující nejlepšími akustickými vlastnostmi v interiéru v rámci své třídy.
Velkoryse prostorný: interiér
V interiéru je k dispozici dostatek místa pro pět osob a v důležitých rozměrech překonává nové Audi Q5 svého předchůdce i konkurenty. Horizontálně orientované linie umocňují dojem prostornosti a komfortu a celou šířkou přístrojové desky prochází trojrozměrně tvarovaná ozdobná lišta. Nový koncept výbavových linií nabízí zákazníkům široký výběr barev a materiálů.
Nová, velmi účinná klimatizace je k dispozici ve dvou verzích. Tříramenný multifunkční volant je součástí sériové výbavy. Na přání jsou nabízeny doplňkové funkce, jako je vyhřívání volantu. Nabídka funkční výbavy sedadel sahá až k pneumatické masážní funkci. Za tmy vytvoří uvnitř vozu atraktivní prostředí na přání dodávané dekorační osvětlení (sériově pro design selection) v 30 různých barvách. Kvalita zpracování nového modelu Audi Q5 nezná kompromisy.
Opěradla zadních sedadel nového modelu Audi Q5 jsou rozdělena na tři části. Na přání lze zadní sedadla podélně posouvat a měnit sklon jejich opěradel. V závislosti na poloze zadních sedadel nabízí zavazadlový prostor v základním uspořádání objem 550 až 610 litrů, což je o 10 litrů více než u předchůdce. Sklopením opěradel zadních sedadel tato hodnota vzroste až na 1550 litrů. Manipulaci se zavazadly usnadňují inteligentní řešení, mezi něž patří sériově dodávaná rohož, kterou lze variabilně skládat, na přání dodávané elektrické ovládání zadního víka se senzorem pohybu a manuálně aktivované snížení světlé výšky prostřednictvím vzduchového odpružení, dodávaného na přání.
Jednoduše logické: ovládání a zobrazování
Intuitivní ovládání nového SUV značky Audi zahrnuje tři významné novinky. Na přání dodávaný panel přístrojů Audi virtual cockpit nabízí na svém 12,3“ displeji s vysokým rozlišením brilantní grafická zobrazení. Řidič má na výběr dva režimy zobrazování – klasickou verzi s velkými kruhovými přístroji nebo režim, v němž dominuje navigační mapa či seznamy. Rovněž na přání dodávaný průhledový displej promítá nejdůležitější informace na čelní okno.
Hlavním ovládacím prvkem je terminál MMI na středové konzole. Ve spojení s vrcholnou verzí informačního a zábavního systému, MMI Navigation plus s MMI touch a 8,3“ displejem, je do otočného tlačítka integrována dotyková plocha, která rozpoznává ručně psané znaky i známá gesta ze světa spotřební elektroniky, například pro změnu měřítka zobrazení. Pokud je nový model Audi Q5 vybaven automatickou převodovkou, jedná se o větší systém MMI all-in-touch včetně haptické zpětné vazby.
Logika ovládání MMI s nízkými hierarchiemi odpovídá aktuálním chytrým telefonům a nabízí mimo jiné inteligentní textové vyhledávání. Nové hlasové ovládání zpracovává také pokyny pronášené hovorovou řečí. Roli třetí, doplňkové úrovně ovládání plní v novém Audi Q5 multifunkční volant plus. Na přání dodává Audi nově vyvinutý průhledový displej, který promítá důležité informace, i od asistenčních systémů, v podobě rychle pochopitelných symbolů a číslic na čelní okno.
Navigační systém Audi: „osobní asistent pro vedení trasy“
Nové Audi Q5 disponuje, stejně jako modely Q7 a A4, „osobním asistentem pro vedení trasy“, který má schopnost samostatně se učit. Pokud řidič funkci aktivuje, učí se navigační systém pravidelně projížděné trasy a zadávané cíle a tyto informace propojuje s aktuální polohou vozidla a denní dobou.
Aktivovaný systém poznává chování řidiče a na základě toho mu při další jízdě dává návrhy pro optimalizaci plánování trasy – a to dokonce i při vypnuté navigační funkci. Navigační systém zohledňuje při výpočtu tři nejpravděpodobnější cíle a kromě doby příjezdu posuzuje také aktuální intenzitu dopravy. V závislosti na okolnostech může řidiči například navrhnout, aby zapnul navigační systém, který mu nabídne potenciální alternativní trasy. Rozhodnutí, zda tuto funkci aktivuje či nikoli, je na řidiči. Navíc má možnost vymazat z paměti uložené cíle. Je-li funkce deaktivována, systém cíle neukládá a nebere ohled ani na vymazané cíle, ani na projížděné trasy.
Online prostřednictvím LTE: MMI Navigation plus
MMI Navigation plus zahrnuje ve spojení s Audi connect modul LTE a hotspot WLAN. Cestující mohou díky tomu připojit k internetu až osm přenosných zařízení. Audi connect umožňuje díky pevně nainstalované kartě SIM[1] – Audi connect SIM včetně datové paušální sazby – komfortní roaming v Evropě pro mnoho služeb Audi connect. V případě potřeby lze pro hotspot WLAN objednat datové balíčky za atraktivní ceny, rovněž včetně roamingu v rámci EU.
Bezplatná aplikace Audi MMI connect zajistí úzké propojení mezi automobilem a chytrým telefonem, resp. chytrými hodinkami, a nabízí další služby. Mezi ně patří kontrola stavu vozidla na dálku, Online Media Streaming a přenos kalendáře z chytrého telefonu do systému MMI.
Highendové prvky výbavy na přání: moduly informačních a zábavních systémů
Audi phone box propojí chytré telefony s anténou vozidla a zajistí optimální kvalitu příjmu signálu. Navíc indukčně nabíjí chytré telefony, které podporují standard Qi. Audiosystém Bang & Olufsen s novým formátem prostorového zvuku 3D zpřístupňuje prostorovou dimenzi výšky. Rovněž nový Audi tablet slouží jako flexibilní zábavní systém pro cestující vzadu. Audi smartphone interface rozšíří výbavu nového modelu Q5 o systémy Apple CarPlay a Android Auto.
Asistenční a bezpečnostní systémy
Také v oblasti asistenčních systémů zaujímá nové Audi Q5 vrcholné postavení ve svém segmentu díky širokému portfoliu technicky vyspělých funkcí. Systémy, založené na inteligentní vzájemné spolupráci, představují další významný krok směrem k autonomní jízdě. Asistenční systémy budou nabízeny ve třech paketech – Tour, City a Parking.
Předvídavý asistent pro hospodárnou jízdu podporuje řidiče ve snaze o snižování spotřeby paliva poskytováním cílených informací založených na sledování blízkého okolí. Adaptivní tempomat ACC (adaptive cruise control) včetně asistenta pro jízdu v dopravní koloně dokáže při jízdě v popojíždějící dopravě částečně převzít i řízení. Audi active lane assist usnadňuje jízdu v jízdním pruhu. Ukazatel vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla upozorní řidiče, pokud nedodržuje bezpečný odstup.
Asistent pro sledování vozidel přijíždějících ze stran při couvání, upozorňování na nebezpečí při vystupování, asistent pro vyhýbací manévry a asistent pro odbočování jsou dalšími novinkami, které odvádějí dobré služby pro bezpečnost. To samé platí pro systémy pre sense – Audi pre sense city, který upozorňuje na chodce a vozidla a v rámci systémových limitů aktivuje automatické nouzové brzdění, je součástí sériové výbavy. Nabídku završují parkovací asistent, kamerové rozpoznávání dopravních značek a asistent pro sjíždění strmých svahů.
Silné kvinteto: agregáty TDI a TFSI
Nové Audi Q5 bude uvedeno na evropské trhy s pěti výkonnými a úspornými motory – čtyřmi jednotkami TDI* a jedním agregátem TFSI*. V České republice jsou v rámci předprodeje od konce prosince 2016 k dispozici vznětové motory 2.0 TDI ve třech výkonových stupních a zážehový motor 2.0 TFSI. Motory poskytují až o 20 kW (27 k) vyšší výkon, ale jejich spotřeba paliva je výrazně nižší. Mimořádnou hospodárností se mohou pochlubit zejména motory 2.0 TDI, které budou pro nové Audi Q5 k dispozici ve výkonových stupních 110 kW (150 k), 120 kW (163 k) a 140 kW (190 k).
Oba vrcholné motory kombinují suverénní výkony s hospodárností. Zdokonalený motor 2.0 TFSI je vyladěn na nejvyšší výkon 185 kW (252 k), ale v průměru se spokojí s 6,8 litru benzinu na 100 kilometrů, čemuž odpovídá hodnota emisí CO2 154 gramů na kilometr. Rovněž značně přepracovaný šestiválec 3.0 TDI, který rozšíří nabídku ve druhé polovině roku 2017, dosahuje nejvyššího výkonu 210 kW (286 k) a maximálního točivého momentu 620 N.m.
Mnohostranné a účinné: převodné ústrojí
Hnací řetězec pro SUV střední třídy má zcela novou konstrukci – to platí i pro šestistupňovou mechanickou převodovku, sedmistupňovou převodovku S tronic a osmistupňovou převodovku tiptronic (pouze pro 3.0 TDI). Automatické převodovky disponují volnoběžnou funkcí, která snižuje spotřebu paliva. Řidiči je ovládají pákou voliče nebo pádly na volantu. V obou případech jsou signály přenášeny elektronicky.
Nový pohon všech kol quattro s technikou ultra se dodává sériově ve spojení s motory 2.0 TDI o výkonu 120 kW (163 k)* nebo 140 kW (190 k)* a pro 2.0 TFSI s výkonem 185 kW (252 k)*. Pro vstupní turbodiesel s výkonem 110 kW (150 k)* je nabízen na přání. Pohon všech kol quattro s technikou ultra odpojuje pohon zadní nápravy vždy v situacích, kdy není zapotřebí, a v případě potřeby jej na základě předvídavého řízení opět připojuje. Tento nový koncept zvyšuje hospodárnost bez kompromisů z hlediska trakce a jízdní dynamiky.
Jak ve verzích s pohonem předních kol, tak i ve variantách s pohonem quattro zdokonaluje chování vozidla systém selektivního rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola. Toto inteligentní softwarové řešení zajišťuje za všech okolností mimořádné zážitky z dynamické, precizní a kontrolované jízdy. Pro vznětový motor V6 dodává Audi na přání sportovní diferenciál zadní nápravy, který rozděluje hnací sílu podle potřeby mezi zadní kola, a tím zajišťuje nejvyšší úroveň jízdní dynamiky. Jedná se o další novinku v této modelové řadě i celém segmentu.
Splňuje protikladné požadavky: podvozek
Nové Audi Q5 nabízí jízdní vlastnosti, které jsou sportovní a zároveň i maximálně komfortní, čímž splňuje vzájemně protikladné požadavky. Základem jsou nově vyvinuté pětiprvkové nápravy a rovněž nové řízení s elektromechanickým posilovačem. Na přání se dodává dynamické řízení s variabilním převodem v závislosti na rychlosti jízdy a úhlu natočení volantu.
Co se týče odpružení, mají zákazníci na výběr dvě varianty. Podvozek s adaptivními tlumiči nabízí mimořádně široké rozpětí nastavení mezi komfortem a dynamikou, která si může řidič vybírat prostřednictvím systému Audi drive select. Nové adaptivní vzduchové odpružení disponuje nejen adaptivními tlumiči, ale může navíc v pěti krocích měnit světlou výšku karoserie. Oba systémy jsou, stejně jako sportovní diferenciál pro model Audi Q5 3.0 TDI*, integrovány do nové centrální řídicí jednotky podvozku.
Sériově dodávaný systém Audi drive select, do jehož působnosti spadají různé technické moduly, nabízí řidiči až sedm různých jízdních režimů. Terénní charakter modelu Audi Q5 optimalizují dva nové režimy lift/offroad a allroad.
Nové SUV značky Audi vyjíždí z bran výrobního závodu sériově na 17“ kolech z lehké slitiny. Ve výbavových liniích design a sport mají kola průměr ráfku 18 palců, se sportovním paketem S line a paketem Audi design selection dokonce 19 palců. Na přání se dodávají kola s průměrem až 21 palců.
Výrobu nového modelu Audi Q5 zajišťuje nově vybudovaný závod v Mexiku. Nové Audi Q5 lze od konce prosince 2016 již objednávat a u českých prodejců Audi se objeví v průběhu ledna 2017. Cena vstupního modelu Audi Q5 2.0 TDI/110 kW (150 k) s šestistupňovou mechanickou převodovkou a pohonem předních kol byla stanovena na 1 071 900 Kč.
Nové Audi Q5
Vnější design a karoserie
- délka 4663 milimetrů, šířka 1893 milimetrů, výška 1659 milimetrů
- maska chladiče Singleframe s výrazným rámečkem, velké otvory pro přívod vzduchu, na přání světlomety LED a Matrix LED s dynamickými ukazateli směru
- nový koncept výbavových linií s jasně odlišeným exteriérem
- lehká konstrukce z highendové ocele a hliníku, nejlehčí karoserie ve své třídě
- nízký součinitel aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,30, nový rekord v tomto segmentu
Interiér a zavazadlový prostor
- elegantní, horizontálně orientovaný design, velké ozdobné obložení, nové barvy a materiály, nové linie, četné možnosti individualizace
- velkorysá nabídka místa, opěradla zadních sedadel sériově dělená na tři části, zadní sedadla na přání posuvná a s nastavitelným sklonem opěradel
- zavazadlový prostor o objemu 550/610 až 1550 litrů, variabilně skládatelná rohož v sériové výbavě
- na přání elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru řízené senzorem
Ovládání a ukazatele
- na přání Audi virtual cockpit s 12,3“ displejem s vysokým rozlišením
- nově koncipované ovládání MMI, ve vrcholné verzi s touchpadem (MMI touch nebo MMI all-in-touch), textové vyhledávání a hlasové ovládání hovorovou řečí, ovládání také na volantu
- na přání průhledový displej pro rychlé sledování nejdůležitějších informací
- volant je na přání vyhřívaný, sedadla na přání s pneumatickou masážní funkcí
- automatická klimatizace s novou ovládací plochou a velmi účinnou technikou
Informační a zábavní systémy a Audi connect
- modulární platforma informačních a zábavních systémů druhé generace (MIB2)
- na přání MMI Navigation plus s MMI touch a 8,3“ displejem MMI, Audi connect, modul LTE a hotspot WLAN
- četné nové služby Audi connect a funkce nouzového volání a servisních služeb, aplikace Audi MMI connect App s dalšími novými službami
- Audi connect SIM s datovým paušálem a roamingem po celé EU
- Audi Navigation s osobním asistentem pro vedení trasy
- Audi phone box s indukčním nabíjením jako výbava na přání
- Audi tablet jako přenosný zábavní systém pro cestující vzadu
- Audi smartphone interface
- highendová výbava na přání: audiosystém Bang & Olufsen se zvukem ve formátu 3D
Asistenční systémy
- adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go včetně asistenta pro jízdu v dopravní koloně rychlostí až 65 km/h a ukazatelem vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla
- asistent pro předvídavou hospodárnou jízdu s ještě nižší spotřebou paliva
- asistent pro sjíždění strmých svahů, Audi active lane assist a Audi side assist
- novinky: parkovací asistent, asistent pro upozorňování na vozidla přijíždějící ze stran během couvání, upozornění na nebezpečí při vystupování, asistent pro odbočování, asistent pro vyhýbací manévry a kamerový asistent pro rozpoznávání dopravních značek
- nové bezpečnostní systémy: Audi pre sense city, basic, front a rear
Motor
- jeden motor TFSI a čtyři motory TDI, výkon od 110 kW (150 k) do 210 kW (286 k), všechny motory byly rozsáhle modernizovány
- až o 20 kW (27 k) vyšší výkon při výrazně nižší spotřebě paliva v porovnání s předchůdcem, nový systém start-stop
- 2.0 TDI: 110 kW (150 k) a 320 N.m
- 2.0 TDI: 120 kW (163 k) a 400 N.m
- 2.0 TDI: 140 kW (190 k) a 400 N.m
- 3.0 TDI: 210 kW (286 k) a 620 N.m
- 2.0 TFSI: 185 kW (252 k) a 370 N.m
Převodné ústrojí
- nová mechanická převodovka, sedmistupňová převodovka S tronic a osmistupňová převodovka tiptronic (3.0 TDI)
- automatické převodovky s funkcí setrvačné jízdy a elektronickým ovládáním (shift-by-wire)
- pohon všech kol quattro s novou hospodárnou technikou ultra pro všechny čtyřválcové motory, zdokonalené selektivní rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola
- sportovní diferenciál pro ještě vyšší úroveň jízdní dynamiky a stability na přání pro 3.0 TDI
Podvozek
- nové, lehké pětiprvkové zavěšení kol vpředu a vzadu, výrazný pokrok z hlediska sportovního charakteru a komfortu, nižší těžiště
- nově vyvinutý elektromechanický posilovač řízení, na přání dynamické řízení
- systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select v sériové výbavě, nové režimy offroad a allroad
- adaptivní vzduchové odpružení s adaptivními tlumiči pro všechny varianty quattro
- na přání kola s průměrem ráfku 17 až 21 palců
[1] Pro český trh je zabudovaná SIM karta a objednávání datových balíčků prozatím nedostupné. V současné době funguje Audi connect v ČR pouze s vloženou SIM kartou