Je to skoro k nevíře, ale Audi A1 bylo představeno před dlouhými osmi lety. Od té doby se mnoho věcí změnilo, zejména pak dorazila nová platforma MQB, která se rozšířila napříč celým koncernem. Jenže A1 stále vycházející z platformy PQ měla smůlu, stejně jako Škoda Fabia. Bez přehánění se dá říci, že levnější Ibiza tak byla objektivně lepší volbou než oficiálně prémiový model. Zákazníkům to ale asi moc nevadilo, protože si na nezájem A1 rozhodně stěžovat nemůže. Do dnešních dnů se prodalo přes 830 tisíc exemplářů.
Každopádně Audi konečně odhalilo novou generaci, která je naprosto odlišná od svého předchůdce a která zavedené pořádky mění. Proč konečně? Protože my jsme si naživo prohlédli tuto novinku už začátkem května v Mnichově, ale více než měsíc jsme tuto skutečnost, stejně jako naše dojmy, museli držet v tajnosti. Embargo padlo, takže si můžeme vůz blíže představit.
Moderní základ, agresivní vzhled
Stará platforma PQ je samozřejmě minulostí, nová (v pořadí teprve druhá) generace stojí na známe koncernové platformě MQB. Také proto už to není ono malé roztomilé a zejména dost úzké Audi, ale dospěle působící a po všech stránkách větší hatchback. Na délku novinka přibrala 56 mm, na šířku 34 mm a rozvor byl prodloužen o více než devět centimetrů. Přesně podle zvyklostí poslední doby jediný rozměr, který klesl, byla výška (-13 mm). Celkem je tedy nová A1 dlouhá 4029 mm, široká 1940 mm a vysoká 1409 mm.
Zcela pozměněné proporce jsou hlavním důvodem toho, proč vůz vypadá při setkání tváří v tvář jako o třídu větší hatchback. Zejména při pohledu zezadu naplno vynikne šířka díky výrazným zadním blatníkům. Kromě toho ale designéři také dopřáli této novince mnohem agresivnější vzhled, kdy dokonce brali inspiraci u slavného modelu Audi Sport Quattro (nebo to alespoň tvrdili). Převzatých prvků je několik. Tím nejviditelnějším jsou malé otvory mezi kapotou a maskou chladiče, jenže ty zde na rozdíl od Quattra nejsou funkční (mimochodem, stejný zdroj inspiroval zřejmě také designéry Hyundai Kona). Podobně tvarovaný je také zadní sloupek a speciální úvodní Launch Edition si pak navíc převzala zatmavená koncová světla. Musím otevřeně přiznat, že se mi vzhled A1 velmi líbí.
Doporučujeme: Videodojmy — Audi A8 50 TDI a nová generace systému Audi MMI
Jsou zde ale také některé méně pozitivní věci. Například absence výfuku, který končí ohnutý kdesi pod velkým a designově tvarovaným kusem plastu. Odpovědí na otázku, proč to tak je, je údajně vzhled, kdy všechny verze vypadají tak nějak stejně, protože všechny mají dvě koncovky výfuku, byť jen naznačené v nárazníku. Svou nezanedbatelnou roli zde ale jistě budou hrát také výrobní náklady. Jedinou motorizací, která dostane skutečně viditelné funkční koncovky výfuku, je nejsilnější benzinový dvoulitr. Přece jen jde o téměř sportovní auto a alespoň to si funkční výfuk zaslouží.
O nedostatek možností se nebojte
Když se v Mnichově rozpovídali lidé z Audi na téma toho, co všechno si budou moci zájemci objednat pro svůj exemplář, nestačil jsem si dělat poznámky. Tak například bude k dispozici „černý stylistický paket“ zahrnující černou střechu, černé prahy a černá zrcátka. Pak tu máme další paket přidávající například černý rámeček masky chladiče a samozřejmě nechybí verze S line. Kromě ní nabídne Audi ještě základní provedení Basis a variantu Advanced. Zájemci o sportovní vizáž si mohou pořídit dynamický paket, jehož viditelnou součástí jsou červeně lakované brzdové třmeny. Zároveň ale obsahuje také sportovní odpružení, větší brzdy a generátor zvuku v kabině. Paket Performance pak přidá adaptivní podvozek. Pro úplnost, v nabídce budou disky o velikosti 15 až 18 palců.
Možnosti individualizace se týkají také interiéru, kam lze pořídit paket Light. Ten vám přidá do dveří a částečně také na palubní desku diodové linky s možností měnit jejich barvu. Jinak Audi připravilo několik barevných variant čalounění, dekorů a prvků kolem klik dveří a na středovém panelu.
Doporučujeme: Test Audi RS 3 — Pětiválcová raketa
Úvodní specialitou je takzvaná Launch Edition. Tu bezpečně poznáte už na první pohled podle bronzových litích disků (že by inspirace Cuprou?), zmíněných tmavých koncových světel, černých předních světlometů a černého označení A1 na zádi doplněného o černý znak Audi. Na můj vkus už je to trochu moc, ale proti gustu...
Digitální přístrojový štít je standardem
Vnější rozměry se nemohly neprojevit do nabídky prostoru uvnitř. Řekněme si otevřeně, že právě vnitřní prostor nebyl nejsilnější stránkou dosluhující A1. Interiér je zhruba o čtyři centimetry delší a současně i širší. Uvnitř se samozřejmě nemůžete rozvalit jako v A8, ale i já se svými 190 cm se do druhé řady posadím tak, že bych bez většího přemáhání mohl absolvovat nějakou delší cestu. Objemnější je rovněž zavazadelník. Ten v základním uspořádání disponuje objemem 335 l (+65 l) a po sklopení zadních opěradel nabídne 1190 l (+170 l).
Uspořádání palubní desky je další radikálně odlišná věc, přestože to platí pouze v kontextu A1 jako takové. Podle očekávání je její styl podobný tomu, co už dříve přinesla několikrát zmíněná A8. Tvary jsou strohé a dané spíše funkcí než snahou o co nejvíce nápaditý vzhled. Vše navazuje na přístrojový štít, který je pro všechny výbavy vždy digitální. Naopak o dotykovém displeji s multimediálním systém na pohled shodný s tím z A8 už to neplatí.
Na diesely a víceprvek zapomeňte
Nabídka motorizací prozatím zahrnuje čtyři možnosti. Nejdostupnější A1 pořídíte se známým koncernovým tříválcem 1.0 TSI. Ano, to je ten motor, s jakým jsme půl roku jezdili v rámci dlouhodobého testu Škody Fabia. Audi nabídne jak jeho slabší verzi (70 kW/95 k, 175 Nm), tak silnější provedení naladěné na 85 kW (115 k) a 200 Nm.
Doporučujeme: Test Audi Q5 2.0 TDI quattro S tronic
Komu to nestačí, ten si může pořídit čtyřválec 1.5 TSI vybavený technikou samočinné deaktivace poloviny válců (COD). Jeho maximum je 110 kW (150 k) a 250 Nm. Absolutním vrcholem je přeplňovaný dvoulitr převzatý z Pola GTI opět naladěný (nebo spíše podladěný) na 147 kW (200 k) a 320 Nm. Bohužel ani tato vrcholná verze nedostane na zadní nápravu víceprkové zavěšení, standardem pro všechny motorizace je torzní příčka.
O možném příchodu dalších motorizací se začátkem května v Mnichově nikdo bavit nechtěl. Technici pouze prozradili, že se s pohonem všech kol zatím nepočítá. Pro připomenutí, ten u dosluhující generace nabízela sportovní varianta S1. Samozřejmě nechybí ani filtr pevných částic. K dispozici pak bude pro všechny motorizace také sedmistupňová automatická převodovka, k nejsilnějšímu dvoulitru dostanete šestistupňový automat.
Objednávky od července
Kromě standardního odpružení Audi nabídne ještě dvě varianty sportovního podvozku. Jeden bude jednoduše tužší, druhá varianta sportovního podvozku dostane adaptivní tlumiče.
Pokud se vám nové Audi A1 líbí, stejně jako nám, máme dobrou zprávu. Objednávky začne automobilka přijímat už v červenci. Oficiální uvedení na trh je naplánované na listopad. Výroba bude probíhat ve španělském závodu v Martorellu.
Další podrobnosti najdete v přiložené tiskové zprávě: