Škoda Fabia je pro mladoboleslavskou automobilku velmi důležitý model. Vyrobeno bylo už více než čtyři miliony exemplářů a zákazníci stále nevypadají, že by chtěli tento malý vůz kupovat méně. I když se minimálně na internetových diskuzích najde velké množství kritiků a i když čím dál více lidí touží po kategorii SUV. A Škoda si důležitost jednoho ze svých bestsellerů dobře uvědomuje, takže dopřála „nové“ Fabii“ důkladné a zejména velmi dlouhé představování. První obrázky byly zveřejněny už v lednu, oficiální premiéra proběhla v březnu v Ženevě a první novináři se s autem fyzicky svezli až po více než půlročním čekání. Přestože jde o klasický a nepříliš rozsáhlý facelift.
Doporučujeme: Škoda Fabia 2018: TSI s filtrem pevných částic, diodová světla a sledování mrtvých úhlů
Co se změnilo? Protože o modernizované Fabii toho bylo napsáno za těch sedm měsíců čekání opravdu hodně, patrně už základní věci týkající se faceliftu znáte. Vůz dostal upravenou přední část s novými světlomety, které mohou být diodové. Měnila se maska, vzhled disků, zadní svítilny jsou rovněž nové, pár drobností by se našlo i v interiéru a z nabídky definitivně vypadl diesel. Pokud teď vybíráte Fabii, bez ohledu na vaši volbu bude mít vždy pod kapotou zážehový tříválec o objemu jednoho litru.
Změny, které nejsou vidět
Modernizace ale přinesla i několik dalších úprav, o kterých se toho tolik nenapsalo a které tolik vidět nejsou. Například přední světlomety jsou po modernizaci udělány tak, aby bylo snazší vyměnit žárovku (u levnější varianty vybavené halogeny). Úpravy litrových tříválců se pak rozhodně netýkají pouze instalace filtru pevných částic pro přeplňované verze. Atmosférická MPI vybavená nepřímým vstřikem paliva mají nové vstřikovací trysky pro efektivnější rozprášení paliva a jinou lambda sondu. V ceníku zatím najdete pouze verzi naladěnou na 55 kW (75 k), nabídka ovšem bude doplněna ještě o slabší provedení disponující maximem 40 kW (54 k).
Přeplňovaný tříválec (70 kW/95 k a 81 kW/110 k) dostal už zmíněný filtr pevných částic. Škoda říká, že o přítomnosti této novinky zákazníci nebudou vůbec vědět, protože je zcela bezúdržbový a vydrží celou životnost motoru, což ale ukáže až čas. Kromě této novinky došlo také na zvýšení vstřikovacího tlaku paliva, změnil se výfukový systém, turbodmychadlo, olejový systém i chlazení motoru. Na vše navíc dohlíží přeprogramovaná řídicí jednotka.
Doporučujeme: Komu všemu ujede naše Fabia s litrovým tříválcem? Možná se budete divit
Zatímco výkonové parametry zůstaly stejné, jiná je udávaná spotřeba, přičemž hodnoty jsou pro nové motory vyšší než byly dříve. Musím se ale přiznat k tomu, že mi není zcela jasné, podle jaké metodiky byly nové hodnoty zjištěny, takže jsem dalek prohlášení o tom, že upravené motory pro Fabii mají nově vyšší spotřebu (v ceníku se píše, že Škoda udává spotřebu dle NEDC, nicméně tato čísla jsou přepočítávána z měření podle WLTP). Kromě toho nejde o žádný dramatický nárůst. Třeba naše dlouhodobé kombi (81 kW, manuál) má nově udávaných 4,7 l/100 km, zatímco dříve to bylo o 0,3 l/100 km méně. V praxi ale téměř jistě nikdo nic nepozná, protože zmíněná verze Fabie stejně v průměru jezdí 6,5 l/100 km.
Pro mne vůbec ty nejzajímavější novinky jsou skryté na podvozku. Fabia totiž dostala u zadní nápravy vyztuženou karoserii, a to kvůli možnosti nasadit osmnáctipalcová kola. Tahle změna se týká všech variant. Exempláře, na které odvážní zákazníci opravdu objednají osmnáctky, dostanou navíc odolnější ložiska a jinou spojovací tyč řízení. Vše kvůli tomu, že nízká a tvrdá pneumatika znamená podstatně větší rázy od kol. Mimochodem, osmnáctky dostanete jen k hatchbacku a výhradně v kombinaci se sportovním podvozkem. Nerad bych byl špatným prorokem, ale tohle nevypadá jako ideál pohodlného cestování. Bohužel na prezentaci, kam se dostavilo čtyřicet testovacích Fabií, nebyl ani jeden exemplář postavený právě na těchto nových kolech.
Praxe? Nic zásadního nečekejte
Během prezentace uspořádané v okolí Prahy jsem si vyzkoušel dvě verze, a sice hatchback vybavený nejsilnějším tříválcem v nabídce navíc doplněným automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG a kombi osazené slabší přeplňovanou jednotkou a manuální převodovkou. První dojmy?
Jak se komu líbí nová světla, to rozebírat nemusíme, stejně jako přítomnost některých nových dekorů v interiéru. A pokud jde o podstatné věci, pak jsem si během prvních kilometrů za volantem všiml dvou změn. Auta mi přišla tišší a jejich podvozky pohodlnější než to, co si pamatuji od naší dlouhodobé Fabie. Vzhledem k tomu, že jsem s ní najel mnoho tisíc kilometrů, byl jsem si tímto naprosto jist, jenže technici ze Škodovky mi mé subjektivní dojmy nepotvrdili. Na podvozku údajně žádné změny (kromě těch vynucených osmnáctipalcovými koly) neproběhly a to samé platí o odhlučnění motoru. V těchto směrech je Fabia pořád stejná. Asi zapůsobil placebo efekt.
Doporučujeme: Seat Ibiza 1.0 TGI v dlouhodobém testu: Znovu tříválec, tentokrát ale na CNG
Podobný efekt by nám mohl snadno vsugerovat pocit, že díky přítomnosti filtru pevných částic motor jede hůře. Bez přesného měřicího zařízení si ale netroufám tvrdit, zda vůbec k nějaké změně došlo. Subjektivně působil tříválec stále stejně. S hot hatchem si ho sice nespletete, ale tvrzení o tom, že tenhle motor nejede, jsou zcela mimo realitu. Zejména v kontextu nejsilnějšího tříválce ještě navíc v relativně lehkém hatchbacku. Tohle provedení je sympaticky svižné a ani to určitě nebude mít problém pokořit tachometrových 200 km/h. Nicméně drobně se změnila čísla týkající se udávané dynamiky a nejvyšší rychlosti. Třeba několikrát zmíněné kombi s nejsilnější variantou tříválce a manuálem už podle tabulek pojede nejvíce 196 km/h (dříve to bylo 199 km/h) a z nuly na 100 km/h dosprintuje za 9,7 s (dříve 9,6 s).
Protože má teorie o pohodlnějším podvozku nedostala oficiální potvrzení, mohu pouze konstatovat, že také po stránce jízdních vlastností se nic nezměnilo. Fabia zůstala kvalitním autem. V normálním režimu je dostatečně pohodlná k tomu, aby vás nerovnostmi českých silnic moc neotravovala a v zatáčkách dostatečně jistá na to, abyste mohli svou oblíbenou okresku projet v důstojně svižném tempu.
Ano, ještě jsme nezmínili přítomnost asistenčních systémů, jenže předpokládám, že v dnešní době už každý dobře ví, jak funguje hlídání mrtvých úhlů, automatické přepínání dálkových světel nebo sledování jízdních pruhů. Fabia v tomto směru žádnou revoluci nepřináší. Prostě jde o další běžné auto, které tyto dříve technické vymoženosti nabízí.
Vypadá jinak, ale zůstala stejná
Sečteno a podtrženo, Škoda Fabia si teď sice říká „nová“, sice má trochu jinou tvář a rozhodně se nedá říci, že by modernizace byla úplně zanedbatelná, z pohledu běžného uživatele ale tohle auto zůstalo vlastně úplně stejné. A vzhledem k tomu, kolik automobilka prodala exemplářů, to je jedině dobře. Proč měnit něco, co do teď tak dobře fungovalo, že ano.
Fabia je zkrátka pořád ten malý uživatelsky přívětivý vůz pro každodenní ježdění, který v případě, že si nemůžete dovolit nic většího a dražšího, nakonec zvládne bez potíží i cestování na dlouhé trasy. Facelift sice nezměnil nic na skutečnosti, že modernější Ibiza je objektivně lepší, ale díky modernizaci pořád malá Škoda drží krok s dobou i konkurencí a téměř jistě se bude pořád prodávat více než dobře. Produkce modernizované varianty odstartovala 10. srpna, základní cena je 279 900 Kč. Kompletní ceník si můžete stáhnout na tomto odkazu.