Pouhé dva týdny po světové premiéře na autosalonu v Los Angeles přivezla Mazda novou generaci kompaktu Mazda3 do Prahy. Ve Vinohradském pavilonu se ve čtvrtek slavnostně představil hatchback v tmavě šedé barvě a s dieselovým motorem. Zatím staticky, na první svezení musíme ještě počkat.
A čekáme na něj opravdu netrpělivě. Mazda totiž v komunikaci klade enormní důraz na potěšení z jízdy a v duchu svého „džinba ittai“ (původně harmonie mezi jezdcem a jeho koněm) slibuje u nové generace Mazdy 3 ještě intenzivnější pocit souznění s vozem. Tisková i marketingová komunikace nejsou postavené na technice nebo jízdních výkonech, o těch se Mazda zatím prakticky nezmiňuje. Místo toho hovoří o intuitivním ovládání, plynulých reakcích a konstrukci založené na „vrozeném lidském citu pro rovnováhu“. Ať už to znamená cokoliv. Ale značce, která dala světu MX-5, není důvod v tomto směru nevěřit.
Velkým magnetem nové generace modelu Mazda 3 má ale být také design. Mazda hovoří o další evoluci svého tvarosloví „Kodo – duše pohybu“, inspirovaného japonskou estetikou. Ale upřímně řečeno, generační skok je téměř revoluční. Vpředu sice vidíme podobné linky a motivy, ale přinejmenším hatchback dostal originální siluetu s výrazně zaoblenou střechou a velkým množstvím optické hmoty v oblasti zadního sloupku a blatníku. Hladká plocha karoserie zde vypadá jako vymodelovaná z jednoho kusu tvárného materiálu.
Interiér působí kompaktně. Řidič sedí nízko za nepříliš masivní palubní deskou a vertikálně orientovaným volantem. Před sebou má jednoduchý přístrojový štít s analogovými přístroji, uprostřed palubní desky sedí svisle postavený širokoúhlý displej infotainmentu. Mazda zachovala – v kompaktní třídě unikátní – ovládání vícesměrovým ovladačem na středové konzole. Pro používání během jízdy je toto řešení principiálně vhodnější než pokusy trefit se prstem na displej.
Kabina je na pohled úhledná a hezky „uklizená“. Odvrácenou stranou masivního C-sloupku a stoupající linie bočních oken je jistý pocit stísněnosti, zvlášť patrný na zadních sedadlech. Ani výhled dozadu není z nejlepších. Ale zákazníci, pro které je tohle důležité, mají v nižší střední třídě na výběr dostatek jiných modelů. Mazda 3 ještě víc než předchůdce nechce být pro každého, nechce být mainstream.
Potvrzuje to i cenová politika. Na první pohled je nejnovější Mazda 3 extrémně drahá. V České republice totiž bude startovat na částce 520 900 Kč. Jenže standardní výbava obsahuje adaptivní tempomat, full-LED světla, head-up displej, audio s osmi reproduktory i systém Mazda Connect s navigací a podporou Android Auto a Apple Car Play. Novinka chce jasně oslovit zákazníky, kteří v kompaktní třídě nehledají levné auto, ale téměř luxusní model ve velikosti praktické pro každodenní provoz.
Paletu motorů tvoří „benzin“ Skyactiv-G o výkonu 90 kW (122 koní), zbrusu nový diesel Skyactiv-D 1,8 l o výkonu 85 kW (116 k) a revoluční Skyactiv-X, který zjednodušeně řečeno spaluje benzin dieselovým principem. Má objem dva litry a výkon 133 kW (181 k). V nabídce najdeme automatickou převodovku a také pohon všech kol, což v tomto segmentu nabízí jen velmi málo výrobců. Čtyřkolku bude ale možné kombinovat pouze s motorem Skyactiv-X. Vedle hatchbacku vystaveného v Praze bude opět nabízen také tříprostorový sedan, jehož design klade větší důraz na eleganci.
Mazda3 je pro značku model zásadní důležitosti. Od uvedení na trh před patnácti lety se „trojek“ prodalo na šest milionů, což je pro automobilku s roční produkcí okolo 1,5 milionu aut velké číslo. Na českém trhu byla Mazda3 třetím nejprodávanějším modelem po crossoverech CX-5 a CX-3.
Mazda3 2019: Ceny a výbava na českém trhu
Za zmíněných 520 900 korun dostanete Mazdu 3 v motorizaci G122. Příplatek za automat činí vysokých 65 tisíc. Diesel začíná na 574 900 Kč, Skyactiv-X na 603 400 Kč. Variantu této motorizace s pohonem všech kol pořídíte za 668 400 korun. Ceny za hatchback a sedan v ekvivalentní motorizaci a výbavě jsou vždy shodné. Tříprostorovou karoserii však není možné kombinovat s pohonem všech kol.
Za 33 500 Kč lze přiobjednat paket Plus s 18" koly, vyhříváním sedadel a volantu, bezklíčovým odemykáním, zadní kamerou a dalšími položkami. Nejdražší ceníkovou variantou je Mazda3 hatchback Sky-X 181 AWD GT Plus s automatem, pakety Sound, Style, Luxury, Safety a červenou kůží. Takové auto vyjde na 839 900 korun.
Paket Sound je tvořen audiosystémem Bose s 12 reproduktory. Stojí 13 500 Kč. Paket style obsahuje adaptivní LED světlomety, zadní boční zatmavěná skla, lesklý B/C -sloupek, bezrámečkové vnitřní zpětné zrcátko, další designové prvky v interiéru a řazení pádly pod volantem (verze s automatem). Vyjde na 28 000 Kč. Paket Luxury za 39 tisíc korun obsahuje kožené čalounění, elektricky ovládaná přední sedadla a sedadlo řidiče s pamětí. A konečně paket Safety. Stojí 23 000 Kč a jeho součástí jsou 360° Top View Monitor, kamera sledující pozornost řidiče (DAA+), systém výstrahy pohybu před vozidlem (FCTA), systém výstrahy pohybu za vozidlem včetně asistentu brzd, zadní SCBS (SCBS-R) a asistenční systém pro jízdu v silném provozu.
Jediná bezpříplatková barva je bílá Arctic. Za dalších osm nabízených odstínů se připlácí 13 900 až 20 900 korun.