-
Dacia Duster druhé generace oficiálně vstoupila na český trh
-
Technický základ zůstal nezměněn
-
Duster nově nabídne i dříve nemyslitelnou výbavu typu systému hlídání mrtvých úhlů nebo sady čtyř kamer
-
Základní česká cena je stejná jako dříve
České zastoupení automobilky Renault dnes oficiálně uvedlo na náš trh novou generaci Dacie Duster. Jde o důležitý moment. Jak pro automobilku, tak pro zákazníky. Duster totiž patří mezi vůbec nejoblíbenější crossovery na našem trhu a z celkových českých prodejů značky Dacia tvoří zhruba třetinu.
Obecně jde o velmi populární model. Od roku 2010 se prodal už více než milion Dacií Duster, další milion v celosvětových prodejích tvoří Duster prodávaný pod značkou Renault. Dohromady vyrazilo do světa už přes dva miliony exemplářů. Na českém trhu jich bylo od roku 2010 prodáno 22 745. K výraznějšímu nárůstu došlo s příchodem faceliftu předchozí generace v roce 2013.
Dacia Duster se původně vůbec neměla do západní Evropy dostat, ale zájem zákazníků byl tak silný, že automobilka plány změnila. Jenže kvůli původnímu zaměření si Duster přinesl spoustu z našeho pohledu nelichotivých vlastností, které částečně odstranil právě až zmíněný facelift. Druhá generace se v tomto zásadně liší. Dacia ji rovnou připravila pro celou Evropu, takže pro běžné použití by měl být tento vůz daleko lepší.
Proč vypadá jako facelift?
Logickou odpovědí je, že on to vlastně výraznější facelift skutečně je. Technický základ zůstal stejný, byť Dacia kvůli bezpečnosti karoserii dále vyztužila a například čelní sklo se posunulo o deset centimetrů vpřed. Jinak se ale základní rozměry změnily jen minimálně a rozvor náprav zůstal zcela shodný.
Jenže Dacia zůstala věrná vzhledu auta údajně z jiného důvodu. Automobilka udělala u zákazníků průzkum, v němž zjišťovala, čeho si na Dusteru cení nejvíc. Že by schopnosti v terénu a robustní technika? Omyl, byl to právě design.
Nový Duster proto na první pohled vypadá jako ten starý. Až bližší prohlídka odhalí třeba širší masku, výše umístěná světla (na českém trhu budou mít vždy diody denního svícení), pozměněné střešní ližiny nebo čtvercová koncové svítilny, které vypadají tak, jako kdyby je Dacia převzala od Jeepu Renegade. Novinkou je rovněž jakýsi plast za předními koly, který má zdůrazňovat terénní charakter vozu, do nabídky přišly dva nové odstíny karoserie. Jedním z nich je ten oranžový, který vidíte na fotkách.
Interiér vypadá opravdu lépe
Jednou z tradičních bolestí Dacie Duster byl vnitřní hluk. Částečné zlepšení přinesl facelift z roku 2013, nová generace by ale měla být ještě lepší. Po silnici jsme s ní zatím nejezdili, takže nemůžeme soudit, nicméně není důvod tomuto tvrzení nevěřit. Zcela jiná je i palubní deska a například displej navigačního systému je umístěn podstatně výš, takže je teď daleko lépe čitelný. U předchozí generace byl dodělán dodatečně a bylo to hodně znát.
S ohledem na lepší pohodlí při běžném cestování disponuje nový Duster také přepracovanými předními sedadly s jinou výplní a delším sedákem. Zvětšil se rozsah výškového nastavení sedadla řidiče a volant lze konečně nastavit ve dvou směrech. Díky tomu je pozice za volantem mnohem lepší.
Jak jsme psali už dřív, nový Duster si přinesl i některé trochu neradostné novinky. Možná to je dáno větším množstvím plastu v interiéru nebo větší zvukovou izolací, nicméně interiér je mezigeneračně menší zejména co do šířky. Podrobnosti najdete v našem starším článku:
Kompletní technická data ukazují, že příchod nové Dacie Duster je změnou k horšímu
Při prvním krátkém setkání to bylo docela znát. Jakkoliv Duster na fotkách vypadá velmi robustně, minimálně v první řadě sedí dva urostlejší pánové poměrně blízko u sebe. Ale podrobně vnitřní prostor zhodnotíme až v rámci běžného redakčního testu.
Duster druhé generace dostal také řadu odkládacích přihrádek o celkovém objemu třicet litrů. Novinkou je v tomto směru šuplík pod sedadlem spolujezdce. Základní objem zavazadelníku je 445 litrů u verze s pohonem předních kol (ta má rezervu umístěnou na podvozku) a 411 litrů u čtyřkolky, kdy je rezerva pod zavazadelníkem.
Motory známe
U motorů není co řešit, zůstaly stejné. K dispozici je benzinová atmosférická šestnáctistkovka (84 kW/114 k) a přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.2 TCe (80 kW/109 k). Zájemci o diesel mohou sáhnout po jedné ze dvou verzí motoru 1.5 dCi (66 kW/90 k a 80 kW/109 k).
S výjimkou slabšího dieselu jsou všechny ostatní varianty dostupné s pohonem 4x4, využívajícím mezinápravovou spojku. Automatickou převodovku dostanete naopak pouze k silnějšímu dieselu a rozloučit se přitom musíte se čtyřkolkou. Dacia opět nabízí také tovární přestavbu na LPG.
První krátká jízda s novým Dusterem probíhala pouze v terénu, takže vás pro bližší dojmy odkážeme na starší článek z mezinárodní prezentace:
Dacia Duster opět bohatým bere a chudým dává (první jízdní dojmy)
V terénu se každopádně Dacia Duster neztratí. Zájemci mohou využít asistent pro sjíždění prudkých svahů, respektive systém usnadňující rozjezd do kopce. Jednička je krátká jako dříve a supluje redukci, tím jsme ovšem seznam prvků usnadňujících jízdu terénem vyčerpali. Tedy pokud nebudeme počítat obrazovku multimediálního systému ukazující náklony a kompas, respektive soustavu kamer. Tím se dostáváme k výbavě.
Dacia Duster nové generace opravdu hýří výbavou
Vzpomínám si na starší tiskovou konferenci značky Dacia, kdy byl uváděn na český trh model Lodgy a padl dotaz, proč je ve výbavě pouze omezovač rychlosti, ale ne tempomat. Mělo to být proto, že zákazníci Dacie takové nepřístojně komfortní prvky nechtějí a navíc by to zbytečně zvyšovalo cenu. Tyhle doby jsou definitivně minulostí, jak dokazuje nový Duster.
Doporučujeme: Rande s Dášou – Lukáš Pavlásek testuje Dacii 1300
Spolu s touto generací přichází například soustava čtyř kamer, kdy se automaticky mění pohled podle toho, zda couváte, nebo zda jedete vpřed. Na ostrých zlomech se při jízdě terénem přední kamera velmi hodí. Obraz složený ze všech čtyř kamer ukazující vůz z ptačí perspektivy ale Duster neumí.
Stejně tak Duster může mít jednozónovou automatickou klimatizaci, systém hlídání mrtvých úhlů nebo bezklíčkový přístup. Ten je zajímavý tím, že nemusíte nikde nic mačkat a na nic sahat. Jakmile se klíček dostane do vzdálenosti menší než jeden metr, auto se samo odemkne. Pokud se vzdálíte na více než dva metry, vůz se sám zase zamkne. Nechybí ani vyhřívaná sedadla, tempomat nebo všechna elektricky ovládaná okna. Nový Duster zkrátka může být plně vybaveným SUV.
Cena navíc není nijak závratná. Nejlevnější provedení 1.6 SCe 4x2 s výbavou Access vyjde na 259 900 Kč. Nejdostupnější čtyřkolka stojí 335 900 Kč a za nejlevnější diesel zaplatíte 338 900 Kč. Kompletní ceník si můžete stáhnout zde:
Dacia Duster 2018 ceník pro český trh
Nový Duster zůstal v mnoha směrech stejný, což je dobře. Dá se očekávat, že zájem ze strany zákazníků dále poroste. Dacia proto vyhradila rumunskou továrnu v Pitesti výhradně pro Duster, aby nápor zájemců zvládla. Pokud si teď objednáte vůz do výroby, dostanete ho zhruba v dubnu. Podle názoru lidí z českého zastoupení se ale tato skutečnost brzy změní a dodací lhůty se prodlouží.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]