Nošovická automobilka Hyundai slaví 10 let

05.11.2018
8 nových názorů
Autor: Redakce

V sobotu 3. listopadu si nošovická automobilka Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC), jediný výrobní závod Hyundai v zemích Evropské unie, připomene 10. výročí zahájení sériové výroby. Za tu dobu z linky sjelo 2.835.000 aut, která byla exportována do 66 zemí světa. Od počátku se zde vyráběl model Hyundai i30 a dále SUV Hyundai ix35 a Tucson a MPV Hyundai ix20 a Kia Venga. Zatím posledním modelem je sportovní vůz Hyundai i30 Fastback N. V závodě HMMC pracuje 3.190 lidí a dalších 8.700 u subdodavatelů, kteří automobilku následovali do regionu.

V sobotu 3. listopadu 2018 uplyne rovných deset let od chvíle, když z konce montážní linky sjel první vyrobený vůz: bílý Hyundai i30 první generace. Následovaly jej další a další a za deset let jich bylo celkem 2.835.000. Zamířily k zákazníkům v 66 zemích světa – vzhledem k tomu, že HMMC je jediný výrobní závod Hyundai v Evropské unii, je pochopitelné, že nejvíce jich bylo dodáno evropským zemím. Auta z Nošovic ale jezdí i v Austrálii, Mexiku, v Jihoafrické republice nebo v Saúdské Arábii. Největšími zákazníky byly za 10 let tyto země (v závorce počet dodaných aut): 1. Německo (359.000), 2. Velká Británie (264.000), 3. Rusko (202.000), 4. Španělsko (180.000), 5. Itálie (171.000), 6. Česká republika (99.000), 7. Francie (98.000), 8. Polsko (92.000), 9. Rakousko (91.000) a 10. Belgie (87.000). Na domácím českém trhu byla prodána 3,5 % výroby, 96,5 % bylo exportováno.

Kromě kompletních aut se v závodě HMMC vyrábějí i převodovky. Za deset let jich bylo celkem vyrobeno 3.969.000, z nichž 1.754.000 bylo použito při výrobě aut Hyundai v Nošovicích, a zbylých 2.215.000 převodovek bylo exportováno do sesterského závodu Kia Motors Slovakia (KMS) v Žilině a Hyundai Motor Manufacturing Rus (HMMR) v Petrohradu.

Za deset let se v závodě HMMC vyrábělo devět modelů aut: Hyundai i30 1. generace, Kia Venga, Hyundai ix20, Hyundai ix35, Hyundai i30 2. generace, Hyundai Tucson, Hyundai i30 3. generace, sportovní Hyundai i30 N a Hyundai Tucson, mild hybrid. Zatím poslední verzí je sportovní vůz Hyundai i30 Fastback N, jehož sériová výroba začala ve čtvrtek 1. listopadu 2018. Nejvíce vyrobených kusů má na kontě Hyundai Tucson (812.000 včetně inovované mild-hybridní verze), na druhém místě je Hyundai ix35 (603.000) a na třetím Hyundai i30 2. generace (530.000). Nejméně se vyrábějí sportovní speciály kategorie N (celkem 8.000 kusů), ale poptávka po nich násobně převyšuje očekávání a v současnosti jich vyrábíme 1.000 kusů měsíčně.

Z hlediska motorizace v desetiletém souhrnu převažují zážehové benzínové motory nad vznětovými diesely 60 % : 40 %, aktuálně je podíl dieselů kolem 30 %. U převodovek vedou manuální (70 %) nad klasickými automaty (24 %) a dvouspojkovými automaty (dual clutch, 6 %).

Za deset let se v automobilce Hyundai vyráběla auta v celkem 65 barvách. Toto ohromné číslo ale zahrnuje vždy i několik odstínů základních barev jako je bílá, černá, šedá nebo stříbrná – ostatně, tyto barvy tvoří nejžádanější kvarteto. V Nošovicích se ale pro velké firemní zákazníky dělala auta i ve speciálních odstínech. Například španělská banka Santander odebrala 820 aut Hyundai ix20 ve svém speciálním odstínu červené, Česká pošta auta ve své poštovní modři, Hasičský záchranný sbor ČR ve své červeni a konečně, Lesy České republiky používají 439 Tucsonů v jedlově zelené barvě.

Výrobní takt je v závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech 66 aut za hodinu. Pří výrobě v třísměnném režimu se za 24 hodin, tedy za tři směny, vyrobí téměř 1.500 aut. Výrobní plán pro rok 2018 byl stanoven na 340.000 aut.

Hyundai Motor Manufacturing Czech ale není jen významným výrobcem a exportérem aut, je to i významný regionální zaměstnavatel. Aktuálně je v závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech zaměstnáno 3.300 lidí, z nichž 97 % tvoří obyvatelé České republiky, především občané Moravskoslezského kraje. Automobilku Hyundai do ČR následovalo dalších 15 korejských firem, které tady založily své české dceřiné společnosti a které představují hlavní dodavatele pro výrobu v Nošovicích. Tyto firmy, rozmístěné od Mošnova přes Ostravu, Frýdek-Místek, Karvinou až po Třinec a Český Těšín, které by tady bez závodu HMMC nebyly, zaměstnávají dalších 8.700 lidí, takže „projekt Hyundai“ vytvořil téměř 12.000 pracovních míst.

Pracovní podmínky, zaměstnanecké benefity, ale i platy a systém bonusů jsou natolik kvalitní, že společnost HMMC pětkrát vynesly na první místo mezi zaměstnavateli v České republice v kategorii do 5.000 zaměstnanců. Průměrný hrubý měsíční příjem zaměstnanců společnosti HMMC (bez cca 40 korejských manažerů, kteří jsou placeni mateřskou firmou HMC) byl loni 39.921,- Kč, v dělnických profesích to bylo 36.839,- Kč. Průměr v Moravskoslezském kraji byl v loňském roce 26.015,- Kč. Za deset let vyplatila společnost na mzdách svým zaměstnancům 9,9 mld. Kč.

Nošovická automobilka Hyundai je ale i velmi významným plátcem daní do státního rozpočtu: V loňském roce se umístila platbou 2,28 mld. Kč na sedmém místě mezi plátci daně z příjmu právnických osob. Na počátku projektu dostala korejská společnost Hyundai Motor Company, která byla investorem projektu, investiční pobídky v celkové výši 5 mld. Kč. Tyto pobídky byly propláceny vždy zpětně – až po proinvestování příslušné částky ze strany investora. Pobídky činily 15 % celkové investice, která do zahájení výroby činila přes 33 mld. Kč (v tehdy platném směnném kursu eura k české koruně). A o tom, že investiční pobídky byly v případě automobilky Hyundai jednoznačně pozitivním krokem, svědčí skutečnost, že za deset let výroby odvedla společnost HMMC na daních a odvodech na zdravotní a sociální pojištění 12,6 mld. korun a další miliardy platí každý rok.

Desáté výročí zahájení výroby je momentem ohlédnutí se zpět a bilancování, ale také momentem výhledu do budoucnosti. Společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech pevně věří, že i přes tvrdé konkurenční podmínky na evropském trhu a přes narůstající politické tlaky evropských struktur, mající neodvratné dopady na výrobu aut, jejich technologie a finální cenu, bude i nadále úspěšným a stabilním dodavatelem aut na evropské i mimoevropské trhy. Je pochopitelné, že díky globálnímu náskoku společnosti Hyundai v oblasti alternativních pohonů bude i společnost HMMC v Nošovicích vždy včas připravena reagovat na požadavky legislativy a trhů.

Společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech děkuji všem svým partnerům – dodavatelům, prodejcům a zejména svým zaměstnancům za jejich nasazení a tvrdou práci, bez které by náš desetiletý úspěch nebyl možný.

 

Přehled vyrobených aut v závodě HMMC (stav k 1. 11. 2018)

Model Období výroby Počet kusů Podíl
Tucson 2015 – 2018 712.000 25 %
ix35 2011 - 2015 603.000 21 %
i30 /II. generace 2011 - 2017 530.000 19 %
i30 / I. generace 2008 - 2012 370.000 13 %
ix20 2010 – 294.000 10 %
i30 / III. generace 2016 – 138.000 5 %
Tucson (nový) 2018 – 100.000 4 %
Kia Venga 2009 – 2011 80.000 2,5 %
i30 N 2017 – 8.000 0,5 %
Celkem 3.835.000 100 %

 

Hakl J. (neregistrovaný)
Viva la Hyundai! Doufám, že za dalších 10 let budou největší prodejci v evropě, protože si to zaslouží.
Fučík A. (neregistrovaný)
Začínal jsem s Getzem, a teď vlastním 2. model i30 a nevím o jediném důvodu proč měnit značku. Škoda jen, že na našem trhu nebyli dříve, odvádí skvělou práci.
Ja. Kar (neregistrovaný)
Kámoška má toho Getze do teď, je to menší ale bytelný auto. Prakticky to nepotřebuje servis. Já mám ale zálusk na Tucsona.
Hanz (neregistrovaný)
dobře jim tak, ale teda začali tam dělat hezký auta oproti tomu co to bylo před x lety, pokrok nějakej je :D...
Červený M. (neregistrovaný)
Jedna z mála automobilek, která investuje nemalé peníze do nových technologií, které posunují hranice možností současných a budoucích automobilů. Pár značek už jsem měl tu čest řídit a skončil jsem u korejců, děkujeme že jste u nás na trhu!
Michal Volena (neregistrovaný)
Úctihodné číslo vyrobených aut. Já osobně mám postarší i30 a jsem nadmíru spokojený. Zákaznický servis mají také špičkový, nikdy jsem nenarazil na žádný problém. Další auto bude rozhodně také od nich.
  • Našli jste v článku chybu?