Norsko dělá všechno pro to, aby si už nikdo z obyvatel v roce 2025 nekoupil auto se spalovacím motorem. Vláda vozy se spalovacími motory vysloveně nezakáže, ale na „problém“ chce jít z druhé strany. Zavede vysoké zdanění podle emisí CO2 a také podle emisí NOx. Čím vyšší emise auto bude mít, tím vyšší daně na něj budou, uvádí norská organizace Elbil.
Například zdanění podle emisí oxidů dusíku vytlačí dieselové motory, zdanění podle spotřeby a tedy i emisí CO2 zase dopadne na motory benzinové, které je mají z principu fungování vyšší než diesely.
Doporučujeme: Uhodnete, kde se prodává nejvíc elektromobilů na světě? V Norsku ani v Kalifornii to není
Cílem norské vlády je vlastnictví a provoz auta se spalovacím motorem znepříjemnit a zdražit tak, aby se proti elektromobilu vůbec nevyplatilo. Pokud si srovnáte maloobchodní ceny například základního benzinového VW Golf a jeho elektrického provedení (stojí více než dvakrát tolik), můžete si udělat zhruba obrázek o tom, kolik bude provoz benzinového nebo dieselového auta nově v Norsku stát.
Norsko také plánuje zrušit systém dotací a pobídek pro nákup elektromobilů a místo něj zavede represivní systém trestající majitele aut se spalovacími motory. Výhody pro elektromobily, jako trajekty a zpoplatněné silnice zdarma či možnost jezdit ve vyhrazeném pruhu, zřejmě prozatím zůstanou.
V současné době je v Norsku 1350 veřejných nabíječek, ale podle propočtů by bylo potřeba do roku 2025 zprovoznit 25 000 veřejných nabíjecích stanic. Letos se má začít s vládou podporovanou výstavbou sítě nabíječek, která zaručí, že minimálně každých 50 km budou u hlavních silnic aspoň dvě rychlonabíjecí místa.