Začátkem července obletěla svět zpráva o tom, že Nissan zjistil v téměř všech svých japonských továrnách pochybení při různých měřeních včetně měření emisí. Na základě této skutečnosti se rozeběhlo vnitřní vyšetřování, jehož výsledky byly zveřejněny dnes. Nissan je také předal japonské vládě spolu s návrhy, jak dalším pochybením předcházet.
Jak trefně poznamenali kolegové z magazínu Autoevolution, Nissan nepoužíval žádné sofistikované řešení, které by po vzoru Volkswagenu instaloval přímo do aut. Jeho zaměstnanci si vystačili s vlastní představivostí, propiskou a klávesnicí. Prostě co vyšlo tak, jak nemělo, to se upravilo tak, aby výsledek odpovídal požadavkům. Navíc některé testy neprobíhaly podle předepsaných podmínek. Pochybení byla zjištěna ve všech japonských továrnách této automobilky s výjimkou závodu Nissan Motor Kyushu.
Pokud jde o měření emisí a spotřeby paliva, pracovníci jednoduše upravovali naměřené hodnoty tak, aby odpovídaly daným specifikacím. A to tehdy, pokud se lišily jen mírně, nebo pokud daná hodnota neodpovídala vnitřním kontrolním standardům a měření by se tedy muselo opakovat. Kromě toho v momentě, kdy proces automatického výpočtu selhal, se tím lidé z Nissanu netrápili a na základě dřívějších měření zapsali potřebnou hodnotu sami.
Podobně se postupovalo také ve situacích, kdy se komplikovaly přípravy samotného měření. Normy předepisují všechno možné, jako například teplotu nebo vlhkost při měření. U Nissanu si zjednodušovali práci tím, že vhodné podmínky neřešili a do protokolů zapsali například v případě teploty nebo vlhkosti to, co tam být mělo, aby se mohlo měření uskutečnit, přestože realita byla odlišná.
Zveřejněný dokument uvádí ještě řadu dalších pochybení netýkajících se přímo emisí nebo spotřeby paliva. V některých závodech se netestovala například kontrolka signalizující nedostatek brzdové kapaliny, neměřil se vnější hluk a manipulovalo se dokonce i s hodnotami, jako je měření šířky automobilů nebo hlasitost klaksonu.
Nissan podobný problém neřeší poprvé, což také v oficiálním dokumentu přiznává. Téměř přesně před rokem bylo zjištěno, že finální kontrolu bezpečnosti vyráběných vozů prováděli zaměstnanci bez potřebné kvalifikace. Tehdy bylo zavedeno 53 opatření, po aktuálním vyšetřování byl tento seznam rozšířen na 58. Za vším údajně stojí velmi nízké povědomí příslušných pracovníků o důležitosti testovacích procesů a předepsaných norem. V kontrolách chce automobilka pokračovat, aby posílila důvěru svých japonských zákazníků.