Netradiční crash testy: Švýcaři rozbíjejí stará auta, naložené dodávky nebo karavany

1 nový názor
Autor: Redakce
  • Švýcarská společnost DTC AG zkoumá následky nehod v reálných dopravních situacích

  • Na rozdíl třeba od Euro NCAP testuje stará auta nebo vzájemné srážky různých typů vozidel

  • K testování využívá vlastní zkušební polygon

Švýcarská společnost Dynamic Test Center AG testuje nejrůznější formy automobilových nehod, které nevycházejí z předepsaných procedur, ale ze skutečných situací na silnici. Získané poznatky následně využívají automobiloví výrobci při vývoji nových modelů a jejich bezpečnostních prvků. Spousty takových, leckdy i dost bizarních zkoušek najdete na jejich YouTube kanálu. My jsme pro vás vybrali tři reprezentativní:

1. Spáč v jedoucím obytňáku

Na rozdíl od osobních vozidel se bezpečnosti obytných aut nijak velká pozornost nevěnuje. Přitom ročně v takovémto typu dopravního prostředku vyrazí na silnice desetitisíce lidí. A mnohdy v modelech, které by se s přehledem mohly nechat přihlásit na veteránské značky. Společnost DTC AG v jednom ze svých testů vyzkoušela, jak dopadne posádka starého plně vybaveného „bydlíku“ Fiat Ducato z 90. let při nárazu v 50 km/h, což je rychlost, kterou většina z nás považuje za nízkou. Věnujte pozornost cestujícímu, který spí nad posádkou vpředu…

2. Srážka naložených kamionů

Srážka kamionů bývá často pro řidiče fatální. Kabina kamionu je na rozdíl od zbytku vozidla poměrně křehká a velmi záleží na tom, jak jsou kamiony naloženy a čím. DTC AG poslalo dřevěnými hranoly naložené 16tunové Volvo CH230 rychlostí 80 km/h z kopce, pod kterým stálo 10tunové Volvo. Už prvotní náraz byl nejspíš byl pro řidiče „16tuny“ smrtelný, a pokud ne, následný pohyb převáženého materiálu zcela určitě.

3. Kufry versus děti

Možná už jste slyšeli, že jakýkoliv předmět ponechaný na platě zadního okna umí být v případě nárazu velmi nebezpečný, a to i ve chvíli, kdy jede o poloprázdnou PET láhev s vodou. Švýcaři však na starém Passatu B4 demonstrují, jakou „paseku“ umí napáchat nezabezpečená zavazadla v zavazadelníku. Všimněte si opěradel zadních sedadel a figurín dětských cestujících.

Youtube kanál této švýcarské společnosti je plný mimořádně zajímavého materiálu, který rozhodně stojí za shlédnutí. Lze na něm najít například srovnání nárazových testů prvního Twinga z roku 1994 a o dvě desítky let mladšího sourozence. Na videu je patrné, jak daleko byl Renault v oblasti bezpečnosti v době, kdy čelní airbagy byly výsadou pouze několika nejluxusnějších modelů.

Dynamic Test Center AG funguje od roku 1995 a v současnosti zaměstnává na 40 stálých zaměstnanců.

Roman (neregistrovaný)
To s tím karavenem bylo hodně zajímavé. Právě nad pronájmem nějakého karavanu jsem letos dost přemýšlel. Chtěli jsme s ním jet k Balatonu, ale nakonec asi nikam do zahraničí nepojedeme. Ten pronájem by vyšel dost draho, tak jsem si spíš říkal, že nakoupím věci na kempování z https://armik.cz/ a vydáme se do nějakého kempu tady u nás s naším autem.
  • Našli jste v článku chybu?