Americký televizní kanál WFAA před nedávnem zveřejnil rozhovor s jistým Donem Brooksem z Texasu, jehož firma Doffdon Pest Control se zabývá likvidací škůdců. Ten reportérům sdělil, že má velmi slušné množství práce díky péči o vozy alternativních přepravců – likviduje v nich štěnice, které dovnitř zavlekli cestující a pasažéři. Vozy participující ve spolujízdě také dopadly nejhůře v testu srovnavače pojištění Netquote, který odebral vzorky i z aut z půjčoven a taxíků. Zatímco v taxi bylo zjištěno průměrně 27 597 CFU (jednotek tvořících kolonii, termín používaný v mikrobiologii) na čtvereční palec, v autech z půjčovny bylo naměřeno již 2 000 510 CFU. Vozy užívané pro spolujízdu pak obsahovaly 6 055 963 CFU – pro srovnání, na záchodovém prkénku najdete průměrně 172 CFU.
Z výsledků testu lze odvodit několik věcí. Například že klasické taxislužby dodržují určité hygienické standardy, jak nám potvrdil Jiří Kvasnička z firmy AAA Radiotaxi. „Naši řidiči jsou koncesionáři, kteří používají své vlastní vozy - i k soukromým účelům nebo pro rodinu. U alternativních služeb často jde o řidiče, kteří jsou u nás na turistické vízum, jezdí přes aplikaci a střídají se na jednom autě prakticky ve 24hodinovém provozu, tudíž mu není věnována dostatečná péče,“ vysvětluje.
U alternativních služeb zřejmě přísnější pravidla neexistují, proto dopadly tak špatně. Za připomenutí stojí také předloňský krach sítě sdílených elektromobilů Autolib, u níž byl kromě jiných faktorů problémem hygienický a estetický stav vnitřků vozů. Sdílení aut bezpochyby bude součástí budoucnosti individuální dopravy, ale zřejmě ne tak velkou, čistě z důvodu, že lidé jsou lidé. K půjčené věci typu auta nemají vztah, nepotřebují se k ní chovat tak, jako k vlastní. A jiná část těch slušnějších si zase nechce půjčovat auto, ve kterém najde bakterie, něčí ostříhané nehty nebo již zmíněné štěnice.
Navzdory předpovědím, že mobilita bude v dohledné době téměř výhradně sdílená a z vlastnictví auta se stane přežitek, je zde právě onen aspekt lidské nátury. Zřejmě byste nechtěli bydlet celý život po hotelech a ubytovnách, vlastní dům je vaším hájemstvím a soukromým prostorem. Stejné je to s vlastními auty, ne každý chce sdílet prostor s dalšími. Ať už se jedná o veřejný dopravní prostředek nebo o cizí auto. Plány na převahu sdílení nad vlastnictvím tedy nemusí dopadnout optimisticky, jak některé platformy – ať už zavedené nebo nově vznikající pod křídly automobilek – očekávají.