Není nad vlastní auto: Ve sdílených najdete spoustu bakterií i štěnice

04.03.2020
přidejte názor
Autor: Pixabay.com
  • S hygienou jsou na tom špatně i vozy pro spolujízdu

  • Dle studie obsahují 35000krát více bakterií než záchodové prkénko

  • K znečištění bývají náchylnější vozy, ve kterých se střídají řidiči

Americký televizní kanál WFAA před nedávnem zveřejnil rozhovor s jistým Donem Brooksem z Texasu, jehož firma Doffdon Pest Control se zabývá likvidací škůdců. Ten reportérům sdělil, že má velmi slušné množství práce díky péči o vozy alternativních přepravců – likviduje v nich štěnice, které dovnitř zavlekli cestující a pasažéři. Vozy participující ve spolujízdě také dopadly nejhůře v testu srovnavače pojištění Netquote, který odebral vzorky i z aut z půjčoven a taxíků. Zatímco v taxi bylo zjištěno průměrně 27 597 CFU (jednotek tvořících kolonii, termín používaný v mikrobiologii) na čtvereční palec, v autech z půjčovny bylo naměřeno již 2 000 510 CFU. Vozy užívané pro spolujízdu pak obsahovaly 6 055 963 CFU – pro srovnání, na záchodovém prkénku najdete průměrně 172 CFU.

Z výsledků testu lze odvodit několik věcí. Například že klasické taxislužby dodržují určité hygienické standardy, jak nám potvrdil Jiří Kvasnička z firmy AAA Radiotaxi. „Naši řidiči jsou koncesionáři, kteří používají své vlastní vozy - i k soukromým účelům nebo pro rodinu. U alternativních služeb často jde o řidiče, kteří jsou u nás na turistické vízum, jezdí přes aplikaci a střídají se na jednom autě prakticky ve 24hodinovém provozu, tudíž mu není věnována dostatečná péče,“ vysvětluje.

Sdílené vozy jako lék na ucpaná města? Češi svá auta půjčovat nechtějí
Přečtěte si také:

Sdílené vozy jako lék na ucpaná města? Češi svá auta půjčovat nechtějí

U alternativních služeb zřejmě přísnější pravidla neexistují, proto dopadly tak špatně. Za připomenutí stojí také předloňský krach sítě sdílených elektromobilů Autolib, u níž byl kromě jiných faktorů problémem hygienický a estetický stav vnitřků vozů. Sdílení aut bezpochyby bude součástí budoucnosti individuální dopravy, ale zřejmě ne tak velkou, čistě z důvodu, že lidé jsou lidé. K půjčené věci typu auta nemají vztah, nepotřebují se k ní chovat tak, jako k vlastní. A jiná část těch slušnějších si zase nechce půjčovat auto, ve kterém najde bakterie, něčí ostříhané nehty nebo již zmíněné štěnice.

Navzdory předpovědím, že mobilita bude v dohledné době téměř výhradně sdílená a z vlastnictví auta se stane přežitek, je zde právě onen aspekt lidské nátury. Zřejmě byste nechtěli bydlet celý život po hotelech a ubytovnách, vlastní dům je vaším hájemstvím a soukromým prostorem. Stejné je to s vlastními auty, ne každý chce sdílet prostor s dalšími. Ať už se jedná o veřejný dopravní prostředek nebo o cizí auto. Plány na převahu sdílení nad vlastnictvím tedy nemusí dopadnout optimisticky, jak některé platformy – ať už zavedené nebo nově vznikající pod křídly automobilek – očekávají.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?