Společnost Tesla aktuálně musí řešit potíže týkající se jejího už mnohokrát kritizovaného systému asistovaného řízení, který nese označení Autopilot. V tomto případě ovšem nejde o to, že by systém někdo používal jako plně autonomní řízení, což mnozí v minulosti opakovaně dělali a někteří to stále dělají, ale jde o fungování systému samotného. To se totiž dostalo před soud v německém Mnichově a ten označil Autopilot za nespolehlivý a někdy i za nebezpečný.
Teslu u německého soudu zažalovala majitelka Modelu X. Vůz si zakoupila v roce 2016, fyzicky ho dostala na jaře roku 2017, přičemž součástí příplatkové výbavy bylo také asistované řízení Autopilot. Jenže od listopadu 2017 začaly být s Autopilotem problémy. Systém údajně fungoval nespolehlivě, špatně rozpoznával překážky a hlavně nouzově brzdil ve chvílích, kdy k tomu nebyl žádný důvod. Německý soud tyto stížnosti uznal a bezdůvodné brzdění označil přímo za nebezpečné.
Právníci Tesly hájili systém Autopilot tím, že ho dotyčná používala ve městě, kam není určen. Primárně má být používán na dálnicích. Jenže soud k těmto námitkám nepřihlédl kromě jiného také proto, že Tesla taková omezení nikde neuvádí. Soud zároveň uznal i stížnosti nesouvisející přímo s Autopilotem. Majitelka si stěžovala například na to, že dveře jejího vozu mají problémy s otevíráním a zavíráním. Výsledkem je pro Teslu kromě povinnosti zaplatit žalující majitelce 99 420 eur (v přepočtu necelých 2,5 milionu korun) a osmdesát procent soudních výdajů především nepříjemný precedent.
Tesla, respektive Elon Musk, byla v minulosti za fungování systému Autopilot kritizována už mnohokrát. Automobilka se dlouhou dobu tvářila, že jde o plně autonomní řízení, po jehož aktivaci se už řidič nemusí o auto vůbec starat. Za zavádějící byl označen i samotný název. Realita je taková, že jde o autonomní řízení druhé úrovně, kdy za vůz v každé chvíli zodpovídá řidič a je jedno, jestli má nějaký podobný systém aktivován, nebo ne. Špatný přístup k systému Autopilot ze strany uživatelů stál za několika tragickými nehodami.
Ačkoliv Elon Musk už dlouhou dobu slibuje plně autonomní řízení, realitou se pořád v masovém měřítku nestalo. Na trh se pomalu dostávají vozy jiných značek schopné autonomního řízení třetí úrovně, kdy se řidič opravdu nemusí už věnovat řízení a zodpovědnost za chování vozu pak nese automobilka, použití takové pomůcky je ale limitováno rychlostí automobilu a systém lze aktivovat jen na vybraných úsecích.
Zdroj: insider.com