Svolávací akce na úpravu softwaru a motorů naftových aut koncernu Volkswagen, která mají nebo měla v řídící jednotce program pro obcházení emisních norem, je zvláštním způsobem „povinně nepovinná“. Klienti sice do servisu měli jezdit, ale prozatím platilo, že jsou jejich auta legální i s původním programem řídící jednotky.
Ovšem majitelé se přestali do servisů hrnout po zjištění, že ne vždy všechno funguje tak, jak má. Začaly se množit případy, kdy motory po úpravě přestaly fungovat a vozům vzrostla spotřeba. Více jsme o tom psali v článku: Motory VW z aféry Dieselgate mají po úpravě vyšší spotřebu i poruchovost, zjistili v Británii.
Německo, ale s ním i další evropské státy, plánuje donutit všechny majitele k úpravě tím, že jim pohrozí lhůtou, do které musí úpravu stihnout. Jinak jejich vozidlo přijde o osvědčení o registraci.
Doporučujeme: Cena ojetin z kauzy Dieselgate nepadá. Spíše naopak
Problém je v legislativě. Svolávací akce mohou být buď servisního rázu, nebo kvůli bezpečnosti.Například ve Velké Británii se koncernové diesely svolávají v rámci „servisní akce“, kdežto v Německu se vlastně jedná o akci kvůli bezpečnosti, podobně jako je tomu například v případě airbagů Takata. A taková má být podle evropských směrnic povinná. Německo tak chce pro neupravená auta lhůtu, do které se musí stihnout přehrát jejich software.
Reuters k případu uvádí, že německý spolkový úřad pro motorová vozidla KBA chce stanovit lhůtu podle toho, kdy byla svolávací akce na konkrétní model vyhášena. Některá neupravená auta by tak teoreticky mohla být vyřazena z registru už za měsíc.