Odpověď na názor

Odpovídáte na názor k článku Největším nebezpečím pro cyklisty nejsou řidiči. Většina jich zahyne vlastní vinou. Názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Nově přidané názory se na webu objeví až po schválení redakcí.

  • Tento text je již více než dva měsíce starý. Chcete-li na něj reagovat v diskusi, pravděpodobně vám již nikdo neodpoví.
VaK (neregistrovaný)
Za prvé, pohled do zahraničí - odstup 1,5 m je v mnoha zemích standard. Například Německo ho mívalo dlouho jako doporučení a od letošního dubna je povinný (protože zjistili, že doporučení nikam nevede). Za druhé, autor míchá dvě věci které s sebou nesouvisí a statistiky interpretuje jen zúženě. Pravdou sice bohužel je, že se řada cyklistů opravdu chová nezodpovědně a více kontrol by prospělo. Ale to nemá s odstupem 1,5 m při předjíždění absolutně nic společného. To má ochránit cyklisty v oněch 25% případů smrtelných nehod a x% případů nehod bez smrtelných následků (tyto statistiky nám autor zamlčuje). Když vám auto i třeba jen v 40 km/h rychlosti projede půl metru od řídítek, tak to s vámi pěkně zamává (a pokud to udělá u dítěte, tak o to víc). Ohledně porovnávání s motorkáři - také to je zavádějící. Motorkáře běžně nikdo nepředjíždí (spíš naopak) a navíc jsou dnes vybavení mnoha ochrannými pomůckami včetně vyztužených kombinéz atp. Autor by prostě měl napsat, že cyklisty nemá rád a že jeho motovozítku nemají co lézt do cesty. Když je přejede, je to (prý) jejich vlastní chyba. To by bylo upřímnější než překrucování statistik a míchání hrušek s jablky... Řešení? Podívejte se do Nizozemí nebo do Dánska ... Je potřeba investovat do oddělené infrastruktury pro automobily, kola a pěší a snížit konflikty mezi těmito skupinami na minimum. A tam, kde to nejde, tam pomůže jen a jen ohleduplnost všech zúčastněných - ano, nejen řidičů aut ale i cyklistů a chodců. Osobně miluji řešení v Nizozemí, kde jsou cyklostezky oddělené od vozovky a chodníku obrubníkem se sklonem 45°(tzn. v případě nouze se dají pomalou jízdou přejet), před křižovatkou jsou i na cyklistické stezce senzory, které pro cyklisty přepnou na zelenou, než do křižovatky dojede - ALE jen na pár sekund a jen pro cyklisty (semafor pro pěší zůstane červený), aby se zbytečně nebrzdil provoz aut. Cyklostezky jsou dostatečně široké, že po nich jezdí i mopedy, rychlá elektrokola, e-koloběžky atp. Pokud budete argumentovat penězi, tak vězte, že je to jen otázka preferencí. Bohužel ty finance dnes mizí kamsi do Agrofertu a podobných kanálů...