Největší studie svého druhu potvrdila, že bezpečnostní asistenční systémy mají v reálném provozu zásadní přínos

18.11.2022
přidejte názor
Autor: Tiskový servis MDČR
  • Americká studie, do které se zapojily i velké automobilky, potvrdila bezpečnostní přínos asistenčních systémů v reálném provozu 

  • Studie pracuje s daty bezmála 2,5 milionů automobilů 

  • Aktivní přednárazový asistent znamená snížení pravděpodobnosti nehody přibližně o 50 % 

  • Pozitivní efekt byl zjištěn také u systémů aktivního vedení v jízdních pruzích

Organizace Partnership for Analytics Research in Traffic Safety (PARTS) zveřejnila výsledky studie zaměřené na reálný přínos asistenčních systémů. Studie proběhla v Americe a je označována za dosud největší svého druhu. Výsledky hovoří jasně. Pokud jde o klasické nehody z nepozornosti, přínos těchto systémů je naprosto zásadní.

Podle studie organizace PARTS znamená přítomnost aktivního přednárazového systému, který kromě upozornění řidiče na hrozící kolizi dokáže také sám brzdit, významné snížení rizika nehody, kdy řidič nedobrzdí a narazí zezadu do jiného vozu. Riziko takové kolize je o padesát procent nižší oproti automobilům, které tento systém nemají. I samotný systém upozornění na riziko nehody bez aktivního zásahu do brzd představuje snížení pravděpodobnosti tohoto druhu nehody, a to o šestnáct procent.

Proč mají auta tolik asistenčních systémů? Euro NCAP z nich dělá faktickou povinnost
Přečtěte si také:

Proč mají auta tolik asistenčních systémů? Euro NCAP z nich dělá faktickou povinnost

Ještě lepší výsledky, pokles pravděpodobnosti o 53 %, představuje kategorie nehod se zraněním způsobených nárazem zezadu. V případě nehod s vážným zraněním studie uvádí snížení pravděpodobnosti takových nehod o 42 % oproti automobilům, které tyto systémy nemají.

V rámci studie byly hodnoceny i další asistenční systémy. Například systém aktivního vedení v pruzích snižuje pravděpodobnost všech nehod zhruba o deset procent ve srovnání s automobily bez těchto systémů. U nehod jednoho vozidla s vážnými zraněními studie odhaduje snížení pravděpodobnosti takového typu nehody o šestnáct procent.

Aktuální studie organizace PARTS pracuje s daty 2,4 milionů automobilů, u kterých byla na amerických silnicích evidována nehoda. Konkrétně šlo o vozy modelového roku 2015 až 2020. Velké automobilky, jako například Subaru, Honda, Toyota, GM nebo Mazda, poskytly data o výbavách konkrétních vozů, organizace NHTSA pak přidala data o nehodách. Zkombinováním obou těchto datových souborů vznikla skupina 2,4 milionů vozů, o kterých bylo známo, že prodělaly nehodu i jakou konkrétní bezpečnostní výbavu tato auta měla.

Pro evropské zákazníky by mohlo být dobrou zprávou, že zejména kvůli snaze výrobců dosáhnout v nárazových testech Euro NCAP pětihvězdičkového hodnocení už dnes na našem trhu v podstatě nejde pořídit vůz, který nemá přednárazový asistenční systém. Logickou nevýhodou je fakt, že čím dál sofistikovanější standardní bezpečnostní výbava zvyšuje cenu automobilů.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?