Na návštěvě Jaguar Land Rover Classic Centre v Essenu. Tak trochu jiný „showroom“

přidejte názor
Autor: Redakce
  • Německé centrum historických vozů značek Jaguar a Land Rover bylo otevřeno začátkem května 

  • Zastavit se zde může každý, částečně centrum funguje jako muzeum 

  • Zatím ještě není vše dokončené. Finišuje se realizace druhé dílny a skladu 

  • Časem zde bude pracovat 15 zaměstnanců 

  • Zájem o historické Jaguary a Land Rovery je značný 

Jaguar a Land Rover za sebou mají dlouhou minulost. Ostatně zrovna v letošním roce slaví Land Rover 70 let od založení. Tato minulost je navíc plná velice zajímavých modelů a automobilka si to velmi dobře uvědomuje. Proto také o svůj odkaz pečlivě pečuje. Založila divizi specializující se na tyto vozy, v roce 2014 odkoupila sbírku čítající přesně 543 aut převážně anglické výroby a minulý rok otevřela v Coventry takzvané Classic Centre nabízející různé možnosti od obyčejné prohlídky historických aut až po jejich opravy. Zájem o Classic Centre byl natolik silný, že vedení rozhodlo o dalším rozšíření. Začátkem letošního května otevřel Jaguar Land Rover druhou pobočku. Pro nás je to dobrá zpráva, je podstatně blíž než ta anglická. Najdete ji na adrese Ringstrasse 38 v německém městě Kettwig hned vedle Essenu. Nedávno jsme shodou okolností jeli kolem, tak jsme se sem zašli podívat.

Doporučujeme: Sobotní kratochvíle — Podívejte se, co Jaguar a Land Rover nabízí jako prověřené ojetiny

Už na první pohled je zřejmé, že tohle není jen tak obyčejný showroom. Prostředí uvnitř je příjemně tiché s designem ve stylu prvního centra v Coventry. V poměrně velké hale postává řada nádherných aut a s jedním z místních lidí aktuálně v tichosti diskutuje starší pár u jednoho z vystavených exemplářů XJS. Nás se ujímá Ralf Klasen, ředitel pobočky.

JLR Classic Centre-4 Prostor, kde se ve větším počtu vyskytují klasická auta většinou v perfektním stavu, je z principu místo, kde stojí za to strávit nějaký čas. Ne všechna vystavená auta je ale možné koupit. V pozadí si můžete všimnout průhledu do místní dílny

„Náš byznys stojí na čtyřech pilířích“, vysvětluje Ralf na úvod. „Základem je samozřejmě prodej automobilů, ale zaměřujeme se také na servis, prodej originálních náhradních dílů a na zážitky“. Právě poslední jmenovaná část služeb německého JLR Classic Centre je důvodem, proč v showroomu nenajdete pouze auta určená na prodej. „Většinou platí, že automobily s pravostranným řízením sem byly dovezeny z naší sbírky a na prodej nejsou. Naopak exempláře s volantem vlevo si můžete koupit třeba všechny,“ pokračuje Ralf Klasen. Z toho vyplývá, že centrum není určeno výhradně potenciálním a současným majitelům. Klidně sem můžete přijít a vystavená auta si zblízka prohlédnout. Zajímavé je to zejména proto, že podobné Jaguary a Land Rovery běžně vídáte v rámci nějakých výstav nebo srazů – a to znamená tlačenici. Tady v době naší návštěvy kromě zmíněného páru není nikdo. Panuje tu absolutní klid.

Doporučujeme: Ohlédnutí za Techno Classica 2018 — Od Trabanta po neuvěřitelně drahé rarity

Ale to ještě neznamená, že by zájemci nebyli. Naopak. Ralf Klasen říká, že start byl nečekaně úspěšný. První zákazníci se našli velice rychle. Například červené XJS, které uvidíte v galerii pod článkem, bylo prodáno den před naší návštěvou. Údajně přiletěl soukromým letadlem zájemce z Ameriky, přistál v Düsseldorfu a přišel si auto koupit. Za krátkou dobu fungování tohoto centra se také našel šťastný výherce loterie, který si tu splnil sen (a zároveň docela dobře své peníze investoval). Aktuální nabídku klasických Jaguarů a Land Roverů najdete na tomto odkazu. K dispozici jsou i mladší ročníky, protože zde považují za klasická auta vše, co je starší deseti let. Nabízené automobily procházejí před prodejem důkladnou prohlídkou a je na ně roční záruka.

Nehledáte práci? 

Když přejdeme do servisu, také to je krásná podívaná nesrovnatelná s tím, co se děje v běžných servisech běžných aut. Vládne tu absolutní klid, uvolněná atmosféra. Na zvedácích odpočívá jeden E-Type, vedle Jaguar Mk10 nebo další XJS. Pár chlapíků se mezi auty pohybuje ve volném tempu. Aktuálně má centrum osm zaměstnanců, počítá se ale s patnácti. Většina z nich bude pracovat právě v servisu. Jenže jak Ralf Klasen říká, sehnat dostatečně kvalifikované specialisty s dlouhou praxí je dost obtížné. Nehledáte náhodou práci? Starat se o tahle krásná auta musí být úžasné.

JLR Classic Centre-11 Tohle je poněkud jiný servis, než jaký všichni známe. Tady vládne klid, pohoda a klidné tempo. Ale třeba se to časem změní. V první pobočce v Coventry údajně mají tolik práce, že neví co dřív

Zatím je tu otevřena pouze jedna dílna, druhá bude dokončena koncem června. Její součástí má být také koutek věnovaný opravám motorů. V německém JLR Classic se ale nebudou provádět jen běžné práce, pokud si zákazník bude přát, možná je klidně i kompletní renovace. Ne všechno ale pak proběhne přímo zde. Na čalounění a lak budou využíváni externí specialisté. „Samozřejmě bychom mohli využít také služeb centra v Coventry, ale posílání aut tam a zase zpátky nedává moc smysl a navíc v Coventry mají strašně moc práce“, uzavírá Ralf Klasen.

Další částí nově otevřeného centra je garáž umístěná v prvním patře. V době naší návštěvy zde bylo jen pár exemplářů opět z vlastnictví automobilky. Tím nejzajímavějším z nich byl Jaguar E-Type ze speciální edice věnované posledním padesáti vyrobeným kusům. Absence světel a kola poznamenaná korozí naznačují, že ho ještě nějaké opravy čekají. Interiér už má renovaci za sebou a speciálně čalounění je vskutku nádherné. Nicméně tato garáž nemá primárně sloužit jako odkladiště aut z tovární sbírky. Parkovat zde budou zákazníci.

JLR Classic Centre-7 V prvním patře je prostorná garáž, kde zatím parkuje jen pár exemplářů ze sbírky automobilky Jaguar Land Rover. E-Type v popředí je vzácný exemplář spadající do speciální edice posledních padesáti vyrobených kusů. Časem budou v této garáži parkovat soukromé automobily a místní technici se zároveň postarají o jejich údržbu

„Vize je taková, že si u nás zákazníci své automobily uloží a my zajistíme, že budou vždy připravené k jízdě. Odpadnou tedy starosti s vybitými bateriemi, prázdnými pneumatikami a podobnými drobnostmi způsobenými tím, že vůz dlouho stál“, vysvětluje Ralf. Garáž se otevře zájemcům někdy během července nebo srpna. Aktuálně se ještě řeší administrativní problémy typu pojištění.

Časem i na Ringu?

Pokud jde o zážitky, ty se nebudou týkat pouze statické prohlídky zde vystavených aut. V době naší návštěvy byl v dílně připravován Land Rover Series I určený pro divizi Jaguar Land Rover Experience. Ralf už má ale další plány, a ty zní velmi zajímavě. Časem by totiž chtěl nějaká auta dát na Nürburgring a nabídnout zájemcům možnost vyzkoušet si, jaká byla jízda na této trati dříve. Konkrétně zmiňoval XJ-S (nebo novější XJS) a legendární E-Type. A pozor. Mělo by jít jak o jízdu s profesionálním řidičem ve stylu Race Taxi, tak o možnost auto přímo řídit. Kdy se tak stane, to Ralf bohužel nezmínil.

Nově otevřené JLR Classic Centre u německého Essenu je bezesporu zajímavé místo. Pokud budete mít cestu poblíž, za zastávku určitě stojí. A nemusíte být zrovna majitelé některého z historických Jaguarů nebo Land Roverů, ani movití zájemci.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?