Elektrický Volkswagen ID.3 trápí porodní bolesti. Má problémy se softwarem, který způsobuje řadu chyb. Je jich tolik, že může dojít až k oddálení uvedení tohoto modelu na trh. Wolfsburská automobilka už snížila předpokládaný plán produkce ze 100 na 80 tisíc aut za letošní rok. To vyplývá ze zákulisních informací, které zveřejnil německý list Manager Magazin. Informaci následně převzala další media, třeba na fanoušky kalifornských elektromobilů zaměřený portál Teslarati.
Podle magazínu je problém v tom, že vývoj vozu probíhal příliš rychle. Software je proto nedoladěný a vykazuje zásadní chyby. Manager Magazin citoval nejmenovaného zaměstnance automobilky, podle kterého teď práce ve Volkswagenu připomíná spíš vojenský dril. Všichni se soustředí na opravu softwaru, ale každá další testovací jízda vykazuje problémy. Podle zdroje magazínu vůz zaznamená i 300 chyb za jeden den.
Problém by mohl být nejen v tom, že vývojáři šili ID.3 horkou jehlou. Jak jsme v září loňského roku psali, celý koncern má na dvě stovky dodavatelů softwaru a u různých značek používá různou elektroniku. To vše tak může vyústit v řadu problémů, kdy spolu jednotlivé systémy nekomunikují a vykazují chyby.
Volkswagen ID.3 je přitom pro automobilku jeden z nejdůležitějších modelů v její historii. Vysněný vůz šéfa Herberta Diesse má svou dostupností ostře konkurovat Tesle Model 3. Díky nástupu masivní produkce má také koncernu pomoci se snížením průměrných emisí. Už letos totiž musí podle nařízení Evropské unie klesnout na 95 gramů CO2 na ujetý kilometr. Pokud se to nepovede, bude Volkswagen platit obří pokuty.
Vše jde podle plánu, tvrdí VW
Automobilka ale problémy s novým elektromobilem popírá. „Ze strany výrobce nemáme žádné konkrétní informace, které by potvrzovaly tyto spekulace. Finální softwarový update je už několik měsíců plánován na jaro 2020 a v tuto chvíli nemáme žádnou informaci o tom, že by se daný termín měl měnit,“ řekl Autobibli mluvčí českého zastoupení Volkswagenu David Valenta s tím, že se nemění ani termín dodání prvních vozů pro ty, kteří si je už zarezervovali. Auta by měli dostat během léta.
„Jediné, co mohu potvrdit je, že náběh výroby je o něco pomalejší, než jaký byl plán, a produkce tak zatím ještě nejede na plných sto procent. Tyto záležitosti však doprovázejí náběh výroby jakéhokoliv modelu, kdy nějakou dobu trvá, než se ustálí a zaběhne dodavatelský řetězec. V tomto smyslu nejde o žádný závažný problém,“ vysvětluje Valenta.
Volkswagen by měl spustit konfigurátor modelu ID.3 už během jara. Nejnovější verze softwaru by pak měla být do vozu nahrána před předáním zákazníkovi. Počítá se také s tím, že auto bude dostávat pravidelné aktualizace. Ty si bude stahovat z cloudu a instalovat samo. Volkswagen nechce zveřejnit konkrétní čísla předpokládaných prodejů v Česku, pro letošní rok je ale kvóta pro tuzemský trh v řádech několika stovek kusů.
Volkswagen by nebyl první automobilkou, která se potýkala s problémy během zahájení výroby elektromobilu. Právě konkurenční Tesle trvalo od představení Modelu 3 celkem tři roky, než jej předala prvním zákazníkům.