Nahradí roboti lidskou práci? Tesla říká ano, Honda si myslí, že v dohledné době ne

29.01.2018
přidejte názor
Autor: Redakce
  • Honda se chce stále spoléhat na lidskou práci

  • Roboti podle ní nejsou dostatečně flexibilní

  • Lidé jsou potřeba především kvůli požadavkům na individualizaci aut

  • Tesla to vidí jinak a tlačí na plnou automatizaci

Automobilový průmysl patří mezi největší nevládní zaměstnavatele na světě a mnoho národních ekonomik je na něm naprosto závislých. Nemusíme chodit daleko, v České republice tvoří asi sedm procent HDP. Vzrůstají ale obavy, že moderní technologické postupy a stále dokonalejší automatizace povedou k nahrazení lidské práce roboty.

Například podle prosincové zprávy McKinseyho institutu si bude muset do roku 2030 najít až 375 milionů dělníků po celém světě novou práci právě kvůli pokrokům v automatizaci a robotizaci. Na nedávném ekonomickém foru v Davosu také zaznělo, že například v USA jsou nejvíce ohroženy pracovní pozice, které obsazují především ženy, připomíná Bloomberg.

Doporučujeme: Na světě se v roce 2017 prodalo skoro 100 milionů aut. Které modely táhnou nejvíc?

Automobilka Honda, která provozuje několik desítek montážních závodů po celém světě, ale mírní vášně. Lidská práce je podle ní prozatím nenahraditelná a robotizace a automatizace nenabízí takovou míru flexibility. Honda uvádí, že pociťuje naopak nedostatek nových pracovníků, neboť je poměrně těžké zastoupit místa těch, kteří odcházejí do penze.

Podle Hondy jsou některé pracovní úkony roboty zcela nezastupitelné, aspoň při používání aktuálních moderních technologických postupů. Podobně to vidí i Mercedes, který byl nucen kvůli rostoucím požadavkům na individualizaci nových aut naopak přejít na větší objem lidské práce. Robotům prozatím chybí úsudek a cit, schopnost přizpůsobit se.

Doporučujeme: Honda chystá na rok 2022 elektromobil, který se nabije za 15 minut

Honda věří, že místo nahrazování lidí roboty bude mnohem efektivnější a spolehlivější sladit oba články výrobního řetězce dohromady, tedy používat roboty ke zjednodušení a zrychlení montáže. Například svařování karoserie a lakování se provádí již prakticky plně automaticky, montáž výbavy a jednotlivých prvků pak probíhá ve spolupráci lidí a robotů-asistentů.

Opačně to vidí Elon Musk, šéf automobilky Tesla, který naopak chce přejít na plně automatizovanou výrobu a tlačí na roboty, aby pracovaly co nejrychleji. Nezdá se ale, že by to prozatím dobře fungovalo. V posledním čtvrtletí roku 2017 vyrobila Tesla jen 2425 Modelů 3, zatímco původní plán byl vyrábět týdně na konci roku 5000 aut. Naproti tomu Honda spolehlivě dokáže tradiční metodou kooperace lidí a robotů vyrábět ve své americké továrně v Marysville 1900 nových Accordů denně.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?