Jedním z častých – a platných – argumentů proti překotnému zavádění elektromobility je skutečnost, že obyvatelé bytových domů nemají auta s elektrickým pohonem jak nabíjet. To by se ale do budoucna mělo postupně měnit. Ve větších bytovkách budou muset být povinně zavedeny kabelové rozvody pro instalaci dobíjecích stanic. Nařizuje to novela vyhlášky, který doplňuje zákon o technických požadavcích na stavby, informoval tento týden server iDnes.cz.
„Povinnost mít instalovány kabelovody pro každé parkovací místo z důvodu budoucí instalace dobíjecích stanic bude dopadat na nové stavby pro bydlení, které budou mít více než 10 parkovacích míst,“ vysvětluje pro Euro.cz Vilém Frček z odboru komunikace ministerstva pro místní rozvoj. Náklady na výstavbu by se podle odhadů resortu neměly novým opatřením navýšit o více než dvě desetiny procenta celkového rozpočtu. Nové ustanovení nabude účinnosti 1. října 2021.
Pravidlo má podle Frčka platit i pro rozsáhlejší rekonstrukce existujících bytových domů, které mají více než deset parkovacích stání – ovšem pouze za předpokladu, že náklady na instalaci dobíjecí stanice a elektrických rozvodů nepřesáhnou sedm procent celkových nákladů na změnu stavby. Menší přístavba či přestavba bytového domu se tak bez instalace nabíjecích rozvodů obejde.
S popsanou výjimkou rozsáhlejších stavebních úprav se ale majitelé jednotek v už stojících bytových domech nemusí bát, že by v budoucnu povinná instalace nabíječek dopadla i na ně. „Není nám známo, že by obdobná opatření byla připravována pro stávající stavby,“ upřesňuje Frček.
Vyhláška ovšem pamatuje na kancelářské budovy. „Pokud tyto stavby mají, nebo budou mít více než 10 parkovacích stání, musí být vybaveny alespoň jednou dobíjecí stanicí a elektrickými rozvody pro pozdější instalaci dobíjecí stanice pro elektrická vozidla pro každé páté parkovací místo, avšak pouze je-li parkoviště takové stavby umístěno uvnitř budovy,“ vysvětluje mluvčí ministerstva. V případě rekonstrukcí stávajících staveb platí i zde sedmiprocentní hranice nákladů, povinnost však tentokrát platí pouze v případě, že se změna týká parkoviště nebo elektrických rozvodů budovy.
Novela vyhlášky o technických požadavcích na stavby vyplynula z požadavků Evropské unie, která v podpoře elektromobility spatřuje jednu z cest ke snížení emisí CO2. I proto EU nedávno už poněkolikáté v krátké době zpřísňuje svoji politiku vůči automobilovému průmyslu a nejnověji navrhuje úplný zákaz prodeje automobilů se spalovacím motorem od roku 2035.
Osobní a lehké užitkové vozy se přitom na celkových emisích CO2 v EU podílejí zhruba 12 procenty. V ČR je to ještě méně, podíl veškeré silniční dopravy (tedy včetně nákladní) dosahuje zhruba sedmi procent. I úplná elektrifikace evropského vozového parku by tak přinesla snížení celkových emisí maximálně o nízké jednotky procent, protože CO2 se uvolňuje také při průmyslových procesech souvisejících s výrobou samotného elektroauta i energie potřebné k jeho pohonu.
Výpočty emisní výhodnosti elektroaut se někdy i výrazně liší podle toho, kdo je provádí. Za celý životní cyklus je nabíjecí vůz zhruba o 17 až 25 procent „klimaticky šetrnější“ než srovnatelné auto se spalovacím motorem, velmi však záleží na energetickém mixu konkrétní země. Zatímco v Norsku s jeho ekologickou energetikou vycházejí průměrné emise Tesly Model Y Long Range na pouhých 54,9 g CO2/km, v Česku je to 172 a v ještě „uhelnějším“ Polsku dokonce 225 gramů na kilometr.