Na počátku bezpečnosti Škodovek stál FODRŠAMARUPUSOPR. Svou kariéru zahájil před půl stoletím

přidejte názor
  • FODRŠAMARUPUSOPR nejsou náhodně vygenerovaná písmena

  • Toto označení nesl stroj, který před padesáti lety roztlačil Škodu 100 L proti pevné bariéře 

  • V roce 1972 proběhl první zdokumentovaný nárazový test na území Československa 

  • Dnes už se místo FODRŠAMARUPUSOPRu používají sofistikovaná zařízení, figuríny za více než půl milionu eur a také počítačové simulace 

Automobilka Škoda připomíná padesát let od prvního zdokumentovaného crash testu, který proběhl na našem území. Stalo se tak v roce 1972 a obětí této zkoušky byla Škoda 100 L. Za pozornost stojí kromě jiného i zařízení, které mladoboleslavský sedan uvedlo do pohybu. Nese označení FODRŠAMARUPUSOPR.

Šlo o parní raketu. Inspirací bylo zařízení, které tehdy používal například Mercedes, nicméně v 70. letech nebylo možné takovou věc v našich končinách pořídit, takže si ho zhotovili pracovníci Ústavu pro výzkum motorových vozidel vlastními silami. Právě odtud pochází komplikovaný název. Ukrývají se v něm počáteční písmena příjemní členů tehdejší skupiny bezpečnosti vozidel na ÚVMV.

Video: Podívejte se, co všechno obnáší jeden takový obyčejný nárazový test
Přečtěte si také:

Video: Podívejte se, co všechno obnáší jeden takový obyčejný nárazový test

Jmenovitě šlo o Jiřího Fogla (vedoucí skupiny), Františka Drmotu (kamera, měření, mechanik), Vladimíra Šatochina (konstruktér), Ivana Majetiče (vedoucí testů), Luďka Rubliče (konstruktér zkušebního zařízení), Zdeňka Pučálka (mechanik, zkušební řidič), Oldřicha Součka (mechanik) a Václava Pražáka (mechanik).

FODRŠAMARUPUSOPR byla parní raketa, která se skládala z 300litrové tlakové nádoby opatřené topnými spirálami, které vodu zahřívaly. Jejich napájení obstarával dieselový generátor. Po otevření zadního ventilu byla pára uvolněna a zařízení roztlačilo vůz proti betonové stěně. Automobil do ní narazil rychlostí 50 km/h, samotný FODRŠAMARUPUSOPR byl zastaven pomocí klínové brzdy zhruba pět metrů před stěnou, aby mohl být používán opakovaně.

Tento první test proběhl v Ruzyni v místech vedle dnešního letiště Václava Havla na k tomu vybudované dráze. Důvodem tohoto testu byla homologace nutná pro vývoz Škody 100 do západní Evropy. Nárazové zkoušky se následně začaly provádět na území Československa pravidelně, přičemž zařízení v Ruzyni bylo v provozu až do poloviny 90. let, kdy byla zároveň otevřena zkušebna v Úhelnici u Mladé Boleslavi. Ta byla postupně rozšiřována a modernizována a dnes patří Škodě.

První zdokumentovaný nárazový test na území tehdejšího Československa proběhl doslova v „polních podmínkách“. Od té doby se změnila jak podoba automobilů, tak podoba těchto testů (foto: Škoda Auto)
Dnes Škoda testuje bezpečnost v moderním středisku v Úhelnici. Nárazový test zde probíhá každý den jeden, někdy i více. Bezpečnost má v současnosti velkou prioritu (foto: Lukáš Dittrich)

Od dob parní rakety FODRŠAMARUPUSOPR se nárazové zkoušky dramaticky změnily a bezpečnost jako taková dostala obrovskou prioritu. Kromě samotné ochrany posádky při nárazu se v současnosti vyvíjí a testují také systémy, jež mají nehodám předcházet. Pro jejich testy (nejen) Škoda využívá normované dálkově ovládané modely automobilu, motocyklu, cyklisty, chodce nebo dítěte. Figuríny pro nárazové testy jsou napěchované senzory, existují v různých velikostech a ty nejlepší vyjdou na více než půl milionu eur. Do hry se v současnosti dostávají už i testy zohledňující nové účastníky provozu, například elektrické koloběžky. Velkou roli pak hrají počítačové simulace, díky kterým lze ušetřit značné množství času a také peněz, protože vývojové prototypy automobilů jsou mimořádně drahé.

Mezi další vybavení pro všechny aktuální testovací scénáře patří například také měřicí stěna, která zaznamenává síly vznikající při nárazu, a 20 statických a 30 palubních vysokorychlostních HD kamer pro dokumentaci všech crash testů. V oddělené hale Škoda Auto je instalováno rovněž zařízení pro zaplavení vozů, které se používá v rámci crash testů elektrických vozů.

Jak dnes vypadá v testovací středisko Škoda v Úhelnici nedaleko Mladé Boleslavi, na to se můžete podívat v přiložené galerii:

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?