Nový Peugeot 208, který bude poprvé k dostání i s elektrickým pohonem, se ke vstupu na český trh teprve chystá. V trnavském závodě, odkud bude novinka mířit k zákazníkům, se na něj ale museli připravovat už dlouho předtím.
Výroba vozů pro koncern PSA byla zde na Slovensku zahájena v roce 2006. V roce následujícím již sjelo z linek 177 tisíc kusů modelu Peugeot 207. Loni zde postavili přibližně dvojnásobek aut a pokud se podíváme na čísla, jde o skutečně monstrózní podnik. Do montáže sem každý den dorazí více než 3,5 milionu dílů, k čemuž slouží dodavatelský park hned za hranicemi továrny. Však byla také Trnava zvolena pro stavbu závodu kvůli své strategické poloze z hlediska dopravy.
Roční spotřeba oceli je přes 115 tisíc tun. Materiál míří do lisovny, kde začíná dvaadvacet hodin trvající cesta, na jejímž konci stojí hotové auto. Tam více než šest stovek robotů stříhá a přenáší díly, vzniknuvší z obřích rolí plechu. Následuje svařovna, kde od roku 2012 úřadují lasery, díky nimž nejsou sváry vidět. Lasery zde také kontrolují geometrii karoserií.
Poté přichází na řadu lakovna, která karoserii dá kabátek v jednom z patnácti barevných odstínů, včetně nyní oblíbených dvoubarevných kombinací. Od roku 2010 zde používají ekologické, vodou ředitelné barvy, díky nimž je proces lakování kratší a méně energeticky náročný. My se tu dnes podíváme na finální fázi výroby, tedy montáž.
V okovaných botách a s výstražnými vestami míříme do obří haly, po vstupu procházíme okolo šaten (pánských i dámských, pracuje zde 25 procent žen) a útulně vyhlížející odpočinkové místnosti se stoly a automaty na občerstvení. Před námi se objevují do nekonečna se táhnoucí pásy, na kterých popojíždějí karoserie aut. Montáž probíhá na stanicích stejně jako v jiných fabrikách, zaměstnanci zde pracují ve čtyřsměnném provozu. Pokud dojde na nějakém stanovišti k zádrhelu, pracovník zatáhne za pás, který vede podél celé linky, tak je možné ihned identifikovat, kde došlo k problému. Vše běží jako hladce namazaný stroj, pracovníci zase a znovu do aut šroubují díly, utahují svorky, zacvakávají západky, vše bez viditelného stresu a mlčky – na nějaké vybavování se s kolegy není čas a stejně by se vzhledem k hluku špatně slyšeli.
Kritický moment výroby je takzvaná svatba, tedy spojení náprav a motoru s karoserií – to zde obstarává stroj, který zespodu připevní díly, které dorazily na dopravníku v požadované konfiguraci. Auta zde vznikají přesně v pořadí, v jakém byla v tom kterém koutě světa objednána, takže zákazníkům nehrozí, že by na svůj vůz čekali déle, protože se nyní zrovna vyrábí jiný model nebo motorizace. Na sklad a na blind tu nevznikne nic.
- 1 mld € a nějaké drobné byla celková investice do výstavby komplexu továrny PSA v Trnavě. Výroba byla spuštěna v roce 2006.
- 183 ha činí celková rozloha pozemků, na kterých se výrobní závod a navazující provozy nacházejí.
- 4500 osob pracuje přímo v továrně. Většinu zaměstnanců tvoří Slováci, ale najdeme zde i pracovníky z jiných evropských zemí, například z oblasti Balkánu.
- 20 0000 osob má práci díky výrobě a navazujícím službám dodavatelů pro výrobu v Trnavě.
- 1395 vozů činí denní produkce této továrny. Z linek zde v minulosti sjížděly i modely Peugeot 207 a Citroën C3 Picasso, nyní dobíhá výroba předchozí generace Peugeotu 208.
- 375 000 vozů by podle plánu mělo sjet z linky továrny v roce 2019, oproti předchozímu roku o 28 000 více.
- 15–65 úderů provede stříhací linka v průměru každou minutu.
- 625 robotů kmitá ve svařovně při přenášení a svařování dílů.
- 1465 € byla před dvěma lety průměrná hrubá mzda (vyjma managementu) v továrně Trnava. Průměr zaměstnanců ve výrobě činí bez prémií a příplatků téměř 1200 eur, přičemž v každém roce dochází ke zvýšení v řádu desítek eur.
Blížíme se do finále, na konci linky jsou již hotová auta testována. Pracovník do nich napojí speciální modul, který oživí elektroniku, ověří funčnost displejů, ukazatelů, světel, blinkrů a tak dále. Hotovo. Auto poprvé startuje a je odvezeno na určené místo. Výstupní kontrolou projde každý vyrobený kus, některé jsou vybrány k veledůkladnému zkoumání. Všichni pracovníci tu ví, že pokud dojde k nějakému problému, je nutné jej odhalit hned v zárodku. Pokud je auto s chybou zkompletováno, odesláno přes lán světa, nebo se chyba nedejbože projeví až po dodání zákazníkovi, náklady na nápravu rostou exponenciálně s každým krokem, přičemž nejdražší (z hlediska financí i reputace) je případná svolávací akce.
Přesouváme se do posledního, očím skrytého oddílu továrny. Zde panuje také čilý ruch, ale jiného charakteru než ve výrobní hale. Stojí tu vedle sebe několik exemplářů nové generace Peugeotu 208, které budou za méně než 24 hodin obdivovat návštěvníci bratislavského autosalonu. Tato novinka je stejně jako například SUV na platformě CMP2 (Citroën C5 Aircross, DS 7 Crossback, Peugeot 3008, Opel Grandland X) plodem společného vývoje PSA a Opelu, který nyní Francouzům patří. Kromě této podoby ji budeme znát i jako Corsu, oproti minulé generaci nově umí jezdit i na elektřinu, k čemuž vznikla v Trnavě i výrobna baterií. Spalovací i elektrické motory jsou sem stále dodávány z Francie.
Nová 208 u nás bude k mání v průběhu letošního roku. Budete si ji moci objednat s benzinovými tříválci 1.2 Puretech (s přeplňováním i bez, s výkonem 75 až 131 koní), nebo s naftovým čtyřválcem 1.5 BlueHDi o výkonu 102 koní, a také jako e-208. Její elektromotor nabídne 136 koní a 260 Nm, s baterií o kapacitě 50 kWh má dle metodiky WLTP ujet až 340 kilometrů. Pro zajímavost, Peugeot na baterii poskytuje záruku v trvání 8 let nebo do 160 000 kilometrů na 70 % její kapacity. Nový malý elektromobil nebude žádný lenoch, v režimu Sport, který uvolní plný výkon i točivý moment, zrychlí na 100 km/h za 8,1 sekundy. Zda bude mít nová 208 úspěch, se uvidí v následujících letech, má vysokou laťku v podobě minulé generace, kterou v Trnavě vyrobili ve více než 1,2 milionu exemplářů.
Každá moderní továrna na auta je svým způsobem stejná. Podobně jako v Trnavě to určitě vypadá i nedaleko Bratislavy, kde vyrábí Volkswagen, nebo v nepříliš vzdálené Nitře, kde před nedávnem začal s produkcí Jaguar/Land Rover. Auta se posunují na lince, pracovníci montují, okolo jezdí vozíky dopravující komponenty a tak dále. Ale pokaždé se člověk nemůže zbavit údivu, kolik snahy, umu a plánování je nutné, aby to celé fungovalo. Nesmí docházet k zádrhelům, chyby nejsou přijatelné v celém tom složitém řetězci, který sveze potřebné materiály ze světa na jedno místo, kde se dostanou do jediného konkrétního stroje, jež si do konfigurátoru naklikal někdo tisíce kilometrů daleko. A co všechno se musí zvládnout při zavádění nového modelu, kterým je i nová 208. Nelze než žasnout.