Jako by všech těch letošních výročí nebylo málo. Automobilka Mercedes-Benz upozorňuje na další zajímavé jubileum. Přesně před čtyřiceti lety poprvé světu ve spolupráci se společností Bosch prezentovala tehdy revoluční novinku v podobě systému ABS, který zabraňuje zablokování kol při prudkém brzdění. Prezentace probíhala ve dnech od 22. do 25. srpna 1978 na testovací trati Daimler-Benz v Untertürkheimu. Byl to první krok k hromadnému stěhování řídicích jednotek do automobilů.
Jako první dostal systém ABS Mercedes-Benz třídy S (W116). Zájemci si ale museli připlatit 2218 německých marek. V tehdejší příručce se psalo: „Systém ABS používá počítač ke sledování změn v rychlosti otáčení každého kola během brzdění. Poku rychlost klesne příliš rychle a hrozí riziko zablokování kola, počítač automaticky sníží brzdný tlak. Rychlost otáčení kola se zvýší a systém opět zvýší brzdný tlak.“
Doporučujeme: Mercedes-Benz W114/W115 slaví 50 let. Za totáče s ním provokoval Václav Havel
Ve třídě S se systém ABS začal nabízet koncem roku 1978, o dva roky později už bylo možné dokoupit tuto novinku ke všem tehdy dostupným modelům značky Mercedes-Benz. Od roku 1981 bylo ABS nabízeno také k užitkovým vozům. V roce 1992 se ABS stalo standardní součástí všech modelů Mercedes.
Na vývoji moderního ABS se v Evropě pracovalo od roku 1953, kdy byla podána žádost o patent. Už tenkrát sice něco na způsob ABS existovalo v letectví, ale tam se používal složitý a pro automobily těžko použitelný systém. Elektronickou podobu ABS ukázal novinářům Daimler poprvé v roce 1970. Po premiéře z roku 1978 přicházely další systémy využívající senzory ABS. V roce 1985 to byl systém Acceleration Skid Control, o deset let později ESP, následoval brzdový asistent (1996) nebo adaptivní tempomat (1998).
Doporučujeme: Tajné a zapomenuté prototypy vozů značky Škoda z dob socialismu
Mercedes ale fakticky nebyla první automobilkou, která do svých aut ABS nasadila. Nepříliš známý Jensen FF, mimochodem první osobní auto s pohonem všech kol, dostalo ono zmíněné původní „ABS“ převzaté z letectví. Šlo o složitý mechanický systém, který se neujal a skončil spolu s odchodem Jensenu FF do propadliště dějin. S elektronickou verzí přišel koncem šedesátých let Ford, ovšem pouze pro zadní nápravu. V roce 1971 pak Chrysler začal nabízet systém Sure Brake pro model Imperial. Zákazníci ale tehdy o bezpečnostní novinku zájem neměli. Podle dostupných zdrojů dostalo Sure Brake pouze pět procent prodaných vozů.
Asi není nutné připomínat, že dnes je ABS absolutním bezpečnostní samozřejmostí u všech prodávaných aut.