McMurtry Spéirling Pure: Nesmysl za milion dolarů, který vypadá jako karikatura auta, jde do výroby

přidejte názor

Produkční verze britské jednomístné elektrické „kapesní“ rakety, která vytvořila rekord v jízdě do kopce na Festivalu rychlosti v Goodwoodu, nesmí na silnice a stojí majlant. Najde se 100 „bláznů“ pro tuto prapodivnou hračku?

V polovině července se britský start-up McMurtry vypraví na letošní Festival rychlosti v Goodwoodu s vylepšenou verzí svého ultimátního vozu Spéirling Pure (vyslovuje se „spierling“ a v irštině je to „bouřka“). Jeho předchozí vývojová verze tam v loňském roce stanovila rekord jízdy do kopce po tamní trati časem 39,08 s.

Jednomístné auto je hodně malé. Za milion dolarů bez daně dostanete pouze dráhový elektromobil s monokokem z uhlíkových vláken, který měří na délku jen 3,45 m, je 1,58 m široký a na výšku má pouze 1,02 metru. V kabině se ale díky nastavitelným pedálům a nastavitelnému volantu pohodlně údajně usadí i dvoumetrový řidič o hmotnosti až 150 kg. Vzduchu tedy vůz klade jen malý odpor a navíc má hmotnost pouze necelou tunu.

Reálný dojezd 12 elektromobilů: Kdo dojede nejdál a kdo nejvíc lže?
Přečtěte si také:

Reálný dojezd 12 elektromobilů: Kdo dojede nejdál a kdo nejvíc lže?

Celé auto váží méně než 1000 kg, a jeho dva elektromotory vzadu disponují výkonem 1013 koní. Energii jim dodává akumulátor o kapacitě 60 kWh, kterou lze dobít za pouhých 20 minut. Plný výkon prý vydrží na okruhu v Silverstone na 10 kol. Nejvyšší rychlost je údajně 306 km/h a zrychlení na stovku absolvuje za do 1,5 s.

Produkční verze Spéirlingu jezdí na menších 18“ kolech, která jsou o něco lehčí než loňské 19“ disky, a má o něco širší slicky. Na vývoji vozu pracovali bývalí inženýři z formule 1, což se projevuje na jeho propracované aerodynamice. Pro potřebný přítlak v zatáčkách má McMurtry Spéirling Pure místo velkých křídel dvojici ventilátorů umístěných v zadní části karoserie, které ho udržují při jakékoli rychlosti přisátý k asfaltu.

Paradox Elona Muska: SpaceX bude produkovat emise na úrovni 1400 naftových Octavií
Přečtěte si také:

Paradox Elona Muska: SpaceX bude produkovat emise na úrovni 1400 naftových Octavií

K dispozici je také nový systém ventilátorů s o 15 procent vyšší účinností a o 14 procent nižší hmotností ve srovnání se starým systémem. Větráky se točí hned po zapnutí zapalování a zajišťují konstantní přítlak po celou dobu a při jakékoli rychlosti. Spéirling Pure může v zatáčkách dosáhnout přetížení 3 G, což se blíží hodnotám ve formuli 1.

Vůz za milion dolarů (bez daně) nemá silniční specifikaci a jezdit s ním lze jen po závodní dráze. Společnost McMurtry říká, že je způsobilý pro jízdní programy pořádané během závodních víkendů SRO GT World Challenge po celém světě. V příštím roce budou následovat předprodukční prototypy a prvních aut z plánované stokusové série se zákazníci dočkají v roce 2025. 

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?