Mazda připravuje spalovací motor Skyactiv 3, který bude čistší než elektromobil

30.01.2018
1 nový názor
Autor: Redakce
  • Mazda tvrdí, že její nový motor bude mít nižší emise než elektromobil

  • Na některých trzích už dnes jezdí běžná auta s nižšími emisemi

  • Pokud se elektřina vyrábí hlavně z uhlí a fosilních paliv, emisní výhoda elektromobilu se ztrácí

  • Mazda uvádí, že i při započtení všech emisí (těžba, zpracování a distribuce) budou emise nového motoru nižší

Měli jsme exkluzivní možnost svézt se prototypem motoru Mazda Skyactiv-X, který kombinuje „vznětový“ cyklus se spalováním benzínu, ale taková jednotka se ještě neprodává (na trhu se má objevit do jara 2019). Přesto už Mazda začíná pracovat na nástupci. Označuje ho jako Skyactiv 3, tedy třetí generaci nových pohonných jednotek.

Mazda si stanovila poměrně odvážné cíle, které se mohou z dnešního pohledu zdát skoro až nereálné. Posuďte sami: nový motor Skyactiv 3 má mít termální účinnost až 56 % a po započítání celého procesu výroby a distribuce pohonných hmot a následného spalování v motoru má být emisně čistší než elektromobil.

Doporučujeme: Wankel od Mazdy míří jako generátor do autonomních elektromobilů Toyota

Mazda konkrétně uvádí, že tzv. emise „od zdroje na kolo“, tedy od vytěžení přes zpracování v rafinerii a distribuci po spálení v motoru, mají být nižší než u běžného elektromobilu. Oproti motoru Skyactiv-X se tak má spotřeba (a tedy i emise CO2) snížit o dalších 25 %!

Pokud bychom vzali čistě emise ze spalování, respektive z uvádění auta do pohybu, už nyní v mnoha zemích vychází moderní auto se spalovacím motorem jako emisně výhodnější než elektromobil. Velice totiž záleží na energetickém mixu, tedy z jakých zdrojů se elektřina vyrábí. Čím větší je podíl uhlí a fosilních paliv na výrobě elektřiny, tím je logicky uhlíková stopa elektromobilu vyšší.

Doporučujeme: Pokud nevznikne 40 obřích továren na akumulátory, elektromobily nebudou mít na co jezdit, tvrdí VW

Jak jsme si připomněli před časem, elektromobily produkci CO2 nesníží, dokud se bude elektřina vyrábět hlavně z uhlí. V našich podmínkách má průměrný elektromobil spotřebu okolo devíti litrů na 100 km, pokud přepočteme spotřebu energie na emise CO2. Ta čísla jsme si nevymysleli, vycházíme z oficiálních údajů ministerstva průmyslu a obchodu.

Od Mazdy je sympatické, že se nebojí jít proti proudu. Na druhou stranu nelze zapomínat, že elektromobily mají principiální výhodu nulových výfukových emisí – nevypouštějí tedy do ovzduší škodliviny v místě provozu. V tom jim žádný spalovací motor nikdy konkurovat nedokáže.

JaPi (neregistrovaný)
Nějak se zapomenulo na výrobu a likvidací baterií do elektromobilu - to není určitě ekologicky čisté. Takže nejen výroba auta a elektromotoru, ale i baterií a jejich ekologická likvidace,
  • Našli jste v článku chybu?