Maserati MC20: zcela nový supersport od Maserati

10.09.2020
přidejte názor
Autor: Redakce
  • Vůz MC20 zahajuje novou éru značky Maserati

  • Nový supersportovní vůz Maserati je právoplatným nástupcem MC12

  • Vůz se závodním DNA

  • 100% z Modeny, 100% vyroben v Itálii

Značka Maserati vstupuje do nové éry s novým supersportovním vozem MC20, který kombinuje výkon, sportovní charakter a luxus v jedinečném stylu Maserati. MC20 bylo představeno 9. září v Modeně během akce „MMXX: Time to be audacious“.

Nový vůz MC20 (MC je zkratkou Maserati Corse a 20 označuje rok 2020, tedy rok jeho premiéry a zahájení nové éry značky) je Maserati, na které všichni čekali. Je to vůz s neuvěřitelnou aerodynamikou a sportovním duchem, jehož srdcem je nový motor V6 Nettuno s výkonem 630 koní, točivým momentem 730 Nm, zrychlením z 0 na 100 km/h za méně než 2,9 vteřiny a maximální rychlostí přes 325 km/h. Tento motor je po více než 20 letech první vlastní pohonnou jednotkou značky Maserati.

MC20 je extrémně lehký vůz váží méně než 1500 kg (pohotovostní hmotnost) a díky výkonu 630 koňských sil má ve své třídě nejlepší poměr hmotnost/výkon – pouze 2,33 kg/hp. Tohoto rekordu značka dosáhla díky výběru vysoce kvalitních materiálů, využití veškerého potenciálu karbonových vláken v kombinaci s pohodlím bez kompromisů.

Nettuno, první motor v této nové kapitole historie značky s trojzubcem ve znaku, je twin-turbo motor V6 vyvinutý pro vůz MC20. Jedná se o technologickou perlu, která už získala mezinárodní patent a její technologie MTC (Maserati Twin Combustion) je přelomovým zážehovým systémem vyvinutým přímo značkou Maserati.

Lze říct, že výsledkem tohoto projektu je vůz, který znamená revoluci v italské excelenci. Vůz MC20 byl navržen v Modeně a bude se vyrábět v závodě Viale Ciro Menotti, kde se modely s trojzubcem v logu vyrábí už více než 80 let. Nová výrobní linka postavená v prostorách historického závodu, kde se až do listopadu 2019 vyráběly modely GranTurismo a GranCabrio, je nyní plně připravená ke spuštění výroby. Součástí prostor je i nová lakovna s inovativními technologiemi přátelskými k životnímu prostředí. Motor Nettuno se pak bude vyrábět v Modeně v nově vybudované laboratoři Maserati Engine Lab.

Na návrhu MC20 značka Maserati pracovala zhruba 24 měsíců a od začátku byl do vývoje zapojen tým techniků z laboratoře Maserati Innovation Lab, odborníci z Maserati Engine Lab a designéři s Maserati Style Centre.

Sytém vývoje dynamiky virtuálního vozu, jehož součástí je jeden z nejpokročilejších simulátorů dynamiky na světě, byl vyvinut přímo v laboratoři Maserati Innovation Lab a vychází z komplexního matematického modelu s názvem Virtual Car. Tato metoda umožnila provést 97 % dynamických zkoušek a optimalizovala dobu potřebnou k vývoji. Vůz byl poté doladěn v souladu s nejlepší tradicí Maserati a byl za všech možných podmínek důkladně otestován na testovacím okruhu i na silnici.

Průvodním tématem designu vozu MC20 byla historická identita značky s veškerou její elegancí, výkonem a pohodlím, kterou má ve svých genech. Zaměření na výkon vedlo k vytvoření konceptu vozu se zřetelnou osobností a jedinečnými nezaměnitelnými tvary.

Dveře „motýlího“ typu jsou nejen překrásné, ale i funkční, protože zlepšují ergonomii vozu a umožňují optimální vystupování a nastupování do kabiny vozu.

Vývoj aerodynamiky vozu zabral více než dva tisíce hodin strávených ve větrném tunelu Dallara a zabral více než tisíc simulací CFD (Computational Fluid Dynamics – počítačová mechanika tekutin), díky kterým mohlo vzniknout ryze umělecké dílo. Výsledkem je vůz s hladkými tvary, který nemá žádné pohyblivé příslušenství kromě diskrétního zadního spojleru. Ten zlepšuje přítlak vozu MC20, aniž by mu ubíral cokoli z jeho krásy. CX je pod 0,38.

Vůz MC20 je navržen tak, aby se mohl vyrábět ve verzi kupé i ve verzi kabriolet a na plně elektrický pohon.

Po usednutí do kabiny vozu je řidič vždy v centru a jeho zážitek z jízdy sportovním vozem nesmí nic rušit. Každý komponent proto má svůj účel a je zaměřený na řidiče. Jednoduché tvary, velmi ostré hrany a minimální rozptýlení. Dvě 10″ obrazovky – jedna pro kokpit a druhá pro Maserati Multimedia System (MIA). Jednoduchost je zároveň ústřední myšlenkou centrální konzole potažené uhlíkovým vláknem, která má jen několik prvků: bezdrátovou nabíječku na mobilní telefon, přepínač režimu jízdy (GT, Mokro, Sport, Corsa a pátý režim ESC Off, který deaktivuje stabilizační asistenty), dvě tlačítka pro volbu rychlosti, ovládání oken, ovládání multimediálního systému a praktický úložný prostor pod opěrkou ruky. Veškeré další ovladače jsou na volantu, kde se tlačítko zapalování nachází na levé straně a tlačítko pro rozjezd na pravé straně.

Nový vůz MC20 je vždy on-line s programem Maserati Connect. Mezi širokou škálu služeb patří propojení navigace, Alexy a WiFi Hotspotu a lze s nimi pracovat prostřednictvím aplikace Maserati Connect pro chytrý telefon nebo chytré hodinky.

Společnost Maserati také vyvinula šest nových barev, které budou při uvedení vozu MC20 na trh podtrhovat jeho charakter: Bianco Audace, Giallo Genio, Rosso Vincente, Blu Infinito, Nero Enigma a Grigio Mistero. Každá z nich byla formulována, navržena a vyvinuta exkluzivně pro tento vůz a všechny barvy spojují důležitá témata: silný odkaz na heslo Made in Italy (Vyrobeno v Itálii), na italskou identitu, zemi a tradici Maserati.

Je zde také vizuální i koncepční odkaz na vůz MC12, který v roce 2004 zahájil návrat značky Maserati k automobilovým závodům. Stejně jako jeho předchůdce se vůz MC20, jehož závodní duše je zřejmá už z jeho názvu, hodlá vrátit do světa závodů.

Spuštění výroby je plánováno na konec letošního roku a objednávky na vozy bude společnost přijímat od 9. září, kdy bude mít automobil svou světovou premiéru.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR
Uspořádání motoru V6 90° MTC twin turbo
Zdvihový objem (cc) 3000 cc
Vrtání/zdvih 88 × 82 mm
Kompresní poměr 11:1
Maximální výkon 630 hp při 7500 ot./min
Maximální točivý moment (hp při ot./min) 730 Nm při 3000–5500 ot./min
Zážehový systém MTC (Maserati Twin Combustion) dvojité zapalování (Twin Spark) s pasivní předkomorou
Palivový systém PD (přímé vstřikování 350 bar + portové vstřikování 6 bar)
Sání Dvojité boční turbo s elektricky poháněným obtokovým ventilem
Mazání Plně variabilní olejové čerpadlo na systému suché vany s odsávacím čerpadlem a externí olejovou nádržkou
Systém časování Dvojitý vačkový hřídel v hlavě s variabilním časováním ventilů
VÝKON
0–100 km/h (s) <2,9''
0–200 km/h (s) <8,8''
Maximální rychlost (km/h) > 325km/h
Brzdná dráha < 33 m
ze 100 na 0 km/h (m)
Cx < 0,38
SPOTŘEBA PALIVA A EMISE CO2* – WLTC*
Spotřeba paliva (kombinovaný cyklus ) l/100 km 11,6
Spotřeba paliva (nízký cyklus ) l/100 km 20,8
Spotřeba paliva (střední cyklus ) l/100 km 11,9
Spotřeba paliva (vysoký cyklus ) l/100 km 9,8
Spotřeba paliva (extra vysoký cyklus ) l/100 km 9,6
Emise CO2 (kombinovaný cyklus) g/km 262
Emise CO2 (nízký cyklus) g/km 470
Emise CO2 (střední cyklus) g/km 269,4
Emise CO2 (vysoký cyklus) g/km 220,6
Emise CO2 (extra vysoký cyklus) g/km 215,8
*Předběžné hodnoty
PŘEVODOVKA
Převodovka DCT 8 převodových stupňů
Převodové poměry: 2.905/ 1.759/ 1.220/ 0.878/ 0.653/ 0.508/ 0.397/ 0.329 R 2.632:1 konečný 5.174
Pohon Pohon zadních kol se zadním mechnickým diferenciálem s omezenou svorností (možnost elektronického diferenciálu)
ZAVĚŠENÍ
Přední Dvojité lichoběžníkové s virtuální řídicí osou, příčný stabilizátor (možnost přízdvihu)
Zadní Dvojité lichoběžníkové s virtuální řídicí osou, příčný stabilizátor
BRZDY
Přední Odvětrávané kotouče 345×28 mm (možnost CCM – karbon keramického – disku 390×36)
Brzdové třmeny Brembo
6 pístků
Zadní Odvětrávané kotouče 350×27 mm (možnost CCM – karbon keramického – disku 360×28)
4 pístky
ROZMĚRY A HMOTNOST
Přední/zadní pneumatiky Přední 245/35 ZR 20 / Zadní 305/30 ZR 20
D׊×V (mm) 4669×1965×1221
Rozvor (mm) 2700
Přední/zadní stopa (mm) 1681 / 1649
Objem zavazadlového prostoru (l) 150 (50 přední / 100 zadní)
Objem palivové nádrže (I) 60 l
Homologovaná hmotnost (kg) < 1500 kg
  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?