Značka Maserati vstupuje do nové éry s novým supersportovním vozem MC20, který kombinuje výkon, sportovní charakter a luxus v jedinečném stylu Maserati. MC20 bylo představeno 9. září v Modeně během akce „MMXX: Time to be audacious“.
Nový vůz MC20 (MC je zkratkou Maserati Corse a 20 označuje rok 2020, tedy rok jeho premiéry a zahájení nové éry značky) je Maserati, na které všichni čekali. Je to vůz s neuvěřitelnou aerodynamikou a sportovním duchem, jehož srdcem je nový motor V6 Nettuno s výkonem 630 koní, točivým momentem 730 Nm, zrychlením z 0 na 100 km/h za méně než 2,9 vteřiny a maximální rychlostí přes 325 km/h. Tento motor je po více než 20 letech první vlastní pohonnou jednotkou značky Maserati.
MC20 je extrémně lehký vůz váží méně než 1500 kg (pohotovostní hmotnost) a díky výkonu 630 koňských sil má ve své třídě nejlepší poměr hmotnost/výkon – pouze 2,33 kg/hp. Tohoto rekordu značka dosáhla díky výběru vysoce kvalitních materiálů, využití veškerého potenciálu karbonových vláken v kombinaci s pohodlím bez kompromisů.
Nettuno, první motor v této nové kapitole historie značky s trojzubcem ve znaku, je twin-turbo motor V6 vyvinutý pro vůz MC20. Jedná se o technologickou perlu, která už získala mezinárodní patent a její technologie MTC (Maserati Twin Combustion) je přelomovým zážehovým systémem vyvinutým přímo značkou Maserati.
Lze říct, že výsledkem tohoto projektu je vůz, který znamená revoluci v italské excelenci. Vůz MC20 byl navržen v Modeně a bude se vyrábět v závodě Viale Ciro Menotti, kde se modely s trojzubcem v logu vyrábí už více než 80 let. Nová výrobní linka postavená v prostorách historického závodu, kde se až do listopadu 2019 vyráběly modely GranTurismo a GranCabrio, je nyní plně připravená ke spuštění výroby. Součástí prostor je i nová lakovna s inovativními technologiemi přátelskými k životnímu prostředí. Motor Nettuno se pak bude vyrábět v Modeně v nově vybudované laboratoři Maserati Engine Lab.
Na návrhu MC20 značka Maserati pracovala zhruba 24 měsíců a od začátku byl do vývoje zapojen tým techniků z laboratoře Maserati Innovation Lab, odborníci z Maserati Engine Lab a designéři s Maserati Style Centre.
Sytém vývoje dynamiky virtuálního vozu, jehož součástí je jeden z nejpokročilejších simulátorů dynamiky na světě, byl vyvinut přímo v laboratoři Maserati Innovation Lab a vychází z komplexního matematického modelu s názvem Virtual Car. Tato metoda umožnila provést 97 % dynamických zkoušek a optimalizovala dobu potřebnou k vývoji. Vůz byl poté doladěn v souladu s nejlepší tradicí Maserati a byl za všech možných podmínek důkladně otestován na testovacím okruhu i na silnici.
Průvodním tématem designu vozu MC20 byla historická identita značky s veškerou její elegancí, výkonem a pohodlím, kterou má ve svých genech. Zaměření na výkon vedlo k vytvoření konceptu vozu se zřetelnou osobností a jedinečnými nezaměnitelnými tvary.
Dveře „motýlího“ typu jsou nejen překrásné, ale i funkční, protože zlepšují ergonomii vozu a umožňují optimální vystupování a nastupování do kabiny vozu.
Vývoj aerodynamiky vozu zabral více než dva tisíce hodin strávených ve větrném tunelu Dallara a zabral více než tisíc simulací CFD (Computational Fluid Dynamics – počítačová mechanika tekutin), díky kterým mohlo vzniknout ryze umělecké dílo. Výsledkem je vůz s hladkými tvary, který nemá žádné pohyblivé příslušenství kromě diskrétního zadního spojleru. Ten zlepšuje přítlak vozu MC20, aniž by mu ubíral cokoli z jeho krásy. CX je pod 0,38.
Vůz MC20 je navržen tak, aby se mohl vyrábět ve verzi kupé i ve verzi kabriolet a na plně elektrický pohon.
Po usednutí do kabiny vozu je řidič vždy v centru a jeho zážitek z jízdy sportovním vozem nesmí nic rušit. Každý komponent proto má svůj účel a je zaměřený na řidiče. Jednoduché tvary, velmi ostré hrany a minimální rozptýlení. Dvě 10″ obrazovky – jedna pro kokpit a druhá pro Maserati Multimedia System (MIA). Jednoduchost je zároveň ústřední myšlenkou centrální konzole potažené uhlíkovým vláknem, která má jen několik prvků: bezdrátovou nabíječku na mobilní telefon, přepínač režimu jízdy (GT, Mokro, Sport, Corsa a pátý režim ESC Off, který deaktivuje stabilizační asistenty), dvě tlačítka pro volbu rychlosti, ovládání oken, ovládání multimediálního systému a praktický úložný prostor pod opěrkou ruky. Veškeré další ovladače jsou na volantu, kde se tlačítko zapalování nachází na levé straně a tlačítko pro rozjezd na pravé straně.
Nový vůz MC20 je vždy on-line s programem Maserati Connect. Mezi širokou škálu služeb patří propojení navigace, Alexy a WiFi Hotspotu a lze s nimi pracovat prostřednictvím aplikace Maserati Connect pro chytrý telefon nebo chytré hodinky.
Společnost Maserati také vyvinula šest nových barev, které budou při uvedení vozu MC20 na trh podtrhovat jeho charakter: Bianco Audace, Giallo Genio, Rosso Vincente, Blu Infinito, Nero Enigma a Grigio Mistero. Každá z nich byla formulována, navržena a vyvinuta exkluzivně pro tento vůz a všechny barvy spojují důležitá témata: silný odkaz na heslo Made in Italy (Vyrobeno v Itálii), na italskou identitu, zemi a tradici Maserati.
Je zde také vizuální i koncepční odkaz na vůz MC12, který v roce 2004 zahájil návrat značky Maserati k automobilovým závodům. Stejně jako jeho předchůdce se vůz MC20, jehož závodní duše je zřejmá už z jeho názvu, hodlá vrátit do světa závodů.
Spuštění výroby je plánováno na konec letošního roku a objednávky na vozy bude společnost přijímat od 9. září, kdy bude mít automobil svou světovou premiéru.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
MOTOR | |
Uspořádání motoru | V6 90° MTC twin turbo |
Zdvihový objem (cc) | 3000 cc |
Vrtání/zdvih | 88 × 82 mm |
Kompresní poměr | 11:1 |
Maximální výkon | 630 hp při 7500 ot./min |
Maximální točivý moment (hp při ot./min) | 730 Nm při 3000–5500 ot./min |
Zážehový systém | MTC (Maserati Twin Combustion) dvojité zapalování (Twin Spark) s pasivní předkomorou |
Palivový systém | PD (přímé vstřikování 350 bar + portové vstřikování 6 bar) |
Sání | Dvojité boční turbo s elektricky poháněným obtokovým ventilem |
Mazání | Plně variabilní olejové čerpadlo na systému suché vany s odsávacím čerpadlem a externí olejovou nádržkou |
Systém časování | Dvojitý vačkový hřídel v hlavě s variabilním časováním ventilů |
VÝKON | |
0–100 km/h (s) | <2,9'' |
0–200 km/h (s) | <8,8'' |
Maximální rychlost (km/h) | > 325km/h |
Brzdná dráha | < 33 m |
ze 100 na 0 km/h (m) | |
Cx | < 0,38 |
SPOTŘEBA PALIVA A EMISE CO2* – WLTC* | |
Spotřeba paliva (kombinovaný cyklus ) l/100 km | 11,6 |
Spotřeba paliva (nízký cyklus ) l/100 km | 20,8 |
Spotřeba paliva (střední cyklus ) l/100 km | 11,9 |
Spotřeba paliva (vysoký cyklus ) l/100 km | 9,8 |
Spotřeba paliva (extra vysoký cyklus ) l/100 km | 9,6 |
Emise CO2 (kombinovaný cyklus) g/km | 262 |
Emise CO2 (nízký cyklus) g/km | 470 |
Emise CO2 (střední cyklus) g/km | 269,4 |
Emise CO2 (vysoký cyklus) g/km | 220,6 |
Emise CO2 (extra vysoký cyklus) g/km | 215,8 |
*Předběžné hodnoty | |
PŘEVODOVKA | |
Převodovka | DCT 8 převodových stupňů |
Převodové poměry: | 2.905/ 1.759/ 1.220/ 0.878/ 0.653/ 0.508/ 0.397/ 0.329 R 2.632:1 konečný 5.174 |
Pohon | Pohon zadních kol se zadním mechnickým diferenciálem s omezenou svorností (možnost elektronického diferenciálu) |
ZAVĚŠENÍ | |
Přední | Dvojité lichoběžníkové s virtuální řídicí osou, příčný stabilizátor (možnost přízdvihu) |
Zadní | Dvojité lichoběžníkové s virtuální řídicí osou, příčný stabilizátor |
BRZDY | |
Přední | Odvětrávané kotouče 345×28 mm (možnost CCM – karbon keramického – disku 390×36) |
Brzdové třmeny Brembo | |
6 pístků | |
Zadní | Odvětrávané kotouče 350×27 mm (možnost CCM – karbon keramického – disku 360×28) |
4 pístky | |
ROZMĚRY A HMOTNOST | |
Přední/zadní pneumatiky | Přední 245/35 ZR 20 / Zadní 305/30 ZR 20 |
D׊×V (mm) | 4669×1965×1221 |
Rozvor (mm) | 2700 |
Přední/zadní stopa (mm) | 1681 / 1649 |
Objem zavazadlového prostoru (l) | 150 (50 přední / 100 zadní) |
Objem palivové nádrže (I) | 60 l |
Homologovaná hmotnost (kg) | < 1500 kg |