MAN Truck & Bus poprvé po 20 letech představil nově vyvinutou generaci nákladních automobilů řad TGX, TGS, TGL a TGM. Jsou navržena tak, aby reagovala na měnící se potřeby odvětví dopravy a vyrovnala se s novými požadavky na asistenční systémy, orientaci na řidiče a propojení v digitální síti.
Protože řidič by měl být na prvním místě, MAN se zaměřil na pohodu profesionála za volantem z hlediska pohodlí, optimální ergonomie, intuitivního a bezpečného ovládání, síťového propojení s digitálními zařízeními a aplikacemi, ale i další neméně důležité aspekty, jako jsou dostatek prostoru, praktické přihrádky a pohodlí před spaním. Na rozdíl od Mercedesu-Benz Actros má nový MAN TGX místo externích kamer stále vnější zrcátka a v interiéru bylo mnoho tlačítek a ovladačů záměrně ponecháno ve stávající podobě a nepřesunuly se na displej.
Díky snížení spotřeby pohonných hmot až o 8 % dosahuje nová generace nákladních automobilů MAN výrazné snížení emisí CO2. Dosažení tohoto výsledku umožnila nová řada motorů Euro6 s novým softwarem. Ta byla představena v roce 2019, ale až v nové řadě vozidel ve spojení s dalšími komponentami nově navržené hnací soustavy plně uplatní svou účinnost. K dispozici je také aerodynamicky zdokonalená konstrukce vozidla a asistenční systémy řidiče, které řidiči pomáhají dosáhnout ještě hospodárnější styl jízdy. MAN navíc prostřednictvím digitálních aplikací nabízí selektivní a praktická školení, aby řidičům usnadnil přechod k ještě efektivnějšímu stylu jízdy.
Nová generace vozidel je vybavena nově vyvinutým asistenčním systémem, který zabraňuje vážným nehodám v městské dopravě a asistentem pro změnu jízdního pruhu.
Klíčovým bodem pro dopravce je dostupnost jeho nákladního automobilu. MAN proto pro svou novou řadu vozidel slibuje optimalizovanou dobu aktualizace, mimo jiné díky zcela přepracované elektronické architektuře a digitálnímu řešení MAN ServiceCare. Vozidla nepřetržitě přenášejí digitální data do systému proaktivní údržby, takže je lze povolat do dílny ještě před výskytem případné poruchy. MAN ServiceCare rovněž podporuje správce vozového parku, řidiče a servisní střediska MAN při co možná nejlepším plánování údržby a servisu.
Nová řada nákladních vozidel MAN se skládá ze čtyř modelů:
TGX pro velké náklady v konfiguracích 4x2, 6x2, 6x4 a 8x4 s motory D15, D26 a D38
TGS pro stavebnictví a komunální dopravu s motory D26 a D15 a pohony 4x2, 6x2, 6x4, 8x2, 8x4, 4x4, 6x6 a 8x8
TGL a TGM, které pokrývají lehký a střední transport.
Šestiválce D26 o objemu 12,4, vylehčené o 70 kg, nabízejí výkon 430, 470 a 510 k a maximální točivý moment 2200, 2400 a 2600 N.m. Nově vyvinutý motor D15 Euro-6d má objem 9,0 l a deklarované výkony 330, 360 a 400 k. Přitom má o 230 kg nižší hmotnost než D20. Pro vozidla s velkou nosností je k dispozici verze D38, která poskytuje výkon 540 nebo 640 k.
Nové nákladní vozy MAN se vyrábějí v hlavním závodě v Mnichově ale i ve Štýrsku, Krakově a později také v Petrohradě. Motory přicházejí ze Norimberku.
Více o těchto vozidlech najdete v magazínu Lastauto Omnibus 3/2020.