Konec malých naftových motorů se nezadržitelně blíží. Náklady na vývoj dokonalejších emisních systémů jsou tak vysoké, že cena dieselů překročí dokonce i moderní hybridy. Navíc se očekává, že se změní legislativa a daňová zátěž dieselů vzroste. To se odráží i na vývoji. Například koncern Volkswagen pomalu koncepci malých dieselů se zdvihovým objemem pod 2,0 l opustí.
Chystaná nová generace Volkswagenu Polo tak bude poslední koncernové auto, které dostane maloobjemový naftový motor. Půjde o závěrečný vývojový stupeň jednotky 1.6 TDI, přesto se ale očekává, že po roce 2020 s facelifem zmizí naftový motor i z Pola. Malé diesely tak skutečně hrají svoji pověstnou labutí píseň.
Doporučujeme: Galerie 16 věcí, které již brzy v automobilovém světě neuvidíme
Stejně se k vývoji malých dieselů staví třeba Renault, který jejich konec v menších autech předpovídá na rok 2020. I ostatní automobilky maloobjemové diesely opouští a soustředí se raději na vývoj moderních zážehových motorů s vysokou účinností, mild-hybridů a jiných alternativních systémů pohonu.
Přísnější měření emisí v reálném provozu a normy Euro 6b a Euro 6c spolu s očekávaným větším dohledem nad diesely a jejich plněním norem povedou k tomu, že všechny nutné systémy k dočišťování zplodin zvýší náklady zhruba o 800 eur (21 600 korun) na auto, informuje australský Motoring. To by se samozřejmě promítlo do konečné ceny. Podle Volkswagenu by byl malý diesel o čtvrtinu dražší než konvenční zážehový motor.
Motory s označením TDI ke koncernu Volkswagen neodmyslitelně patří. Vždyť to byl právě Volkswagen, kdo stál za rozmachem turbodieselů v osobních automobilech. A byl to také Volkswagen, u kterého vyšla najevo aféra s obcházením stále přísnějších emisních norem. Nicméně do emisní pasti se chytily prakticky všechny automobilky. Namátkově jmenujme třeba Jeep, Fiat, Renault, Citroën, Opel...
Zajímavé je, že Volkswagen pokročil s vývojem nového modulárního motoru 1.5 TDI, ale vedení projekt zastavilo, takže se tento motor s nejvyšší pravděpodobností v žádném evropském autě neukáže. Nicméně například v Indii se Volkswageny s motorem 1.5 TDI už prodávají, stejně tak indická Škoda Rapid. Důvodem jsou samozřejmě jiné emisní předpisy než v Evropě.
Doporučujeme: Kratší převody a žádný stop-start? Nové měření spotřeby změní auta
Volkswagen věří, že malé diesely budou nahrazeny mild-hybridy s kompaktními elektromotory integrovanými do převodovky. Takovým autům stačí malé a levné olověné akumulátory, nepotřebují rozměrné drahé baterie jako elektromobily. Už teď jsou náklady na výrobu mild-hybridů prakticky totožné s náklady na výrobu moderního turbodieselu.
Podle VW se význam mild-hybridů zvýší s novým měřením spotřeby, které maloobjemové downsizované motory bez elektrické asistence znevýhodní. Ve výsledku by tak benzinový mild-hybrid mohl dosahovat stejných nebo i nižších emisí CO2 než diesel. Zákazníkům by se vyplatil především díky nižším daním. Volkswagen očekává, že masivní přechod na mild-hybridy se v rámci koncernu odehraje v letech 2020 až 2022.