Automobilka Toyota odhalila nástupce malého modelu Aygo, který tvořil spolu s Citroënem C1 a Peugeotem 107/108 takzvaná kolínská trojčata. Závod v Kolíně začátkem roku Toyota definitivně převzala a změnilo se také jméno, když se z původního TPCA stalo Toyota Motor Manufacturing Czech Republic. Už dříve také bylo oznámeno, že se v Kolíně bude vyrábět model Yaris spolu s novým modelem segmentu A. Právě tato novinka byla aktuálně odhalena. Jmenuje se Aygo X.
Nástupce Toyoty Aygo dostal modernější techniku vycházející z platformy TNGA, kterou už známe třeba ze zmíněného Yarisu. Celkově je Aygo X oproti svému předchůdci také výrazně větší. S délkou 3700 mm přerůstá původní Aygo o 235 mm, rozvor náprav se natáhl o devět centimetrů, šířka karoserie narostla o 125 mm a výška byla zvětšena o 50 mm. Uvnitř díky tomu čeká na posádku více prostoru. Například prostor mezi předními sedadly vzrostl o 20 mm, šířka v úrovni ramen je větší o 45 mm a o 60 litrů je objemnější také zavazadelník. Ten nově nabízí 231 litrů.
Design Toyoty Aygo X vychází z konceptu Aygo X prologue představeného dříve v letošním roce, není ale tak radikální. Na dvoubarevné karoserii se objevuje více plastu, světlá výška podvozku byla zvýšena o 11 mm a vůz může používat disky o velikosti až 18". Kromě klasické střechy mohou zájemci sáhnout také po plátěné stahovací střeše. Interiéru dominuje devítipalcový dotykový displej systému Toyota Smart Connect, ve výbavě může být prémiové ozvučení JBL a samozřejmě také spousta asistenčních systémů včetně detekce chodců a cyklistů nebo inteligentního adaptivního tempomatu.
Jediná věc, která s příchodem nové generace Toyoty Aygo zůstává, je pohonná jednotka. Litrový tříválec 1KR-FE byl upraven s ohledem na nejnovější emisní předpisy. Jeho nejvyšší výkon je 72 koní a točivý moment vrcholí hodnotou 93 Nm. V kombinaci s pětistupňovým manuálem vůz zrychlí na 100 km/h za 15,6 s a nejvíce se rozjede na 158 km/h.
Alternativu představuje samočinná převodovka S-CVT, která kromě vyššího pohodlí při jízdě znamená také o 7 km/h nižší nejvyšší rychlost a o desetinku lepší akceleraci na 100 km/h. Bez ohledu na zvolenou převodovku by se Aygo X mělo se spotřebou vejít pod pětilitrovou hranici. Kvůli větším rozměrům je nastupující Aygo pomalejší než tomu bylo u předchozí generace. Ta zvládala sprint na 100 km/h za 13,8 s.
Kdy přesně se začne Toyota Aygo X v Kolíně vyrábět, to automobilka v oficiální tiskové zprávě neříká. Stejně tak si musíme počkat na ceník. První zákazníci se kolínské novinky dočkají příští rok.