Tip: Test zimních pneumatik 225/45 R17 H - Dunlop nejlepší, na chvostu Matador
Pamatujte ještě na jednu věc. Bez kvalitních zimních pneumatik s dostatečnou hloubkou dezénu a podvozku v perfektním stavu vám bude pohon všech kol k ničemu. A myslete i na to, že se čtyřkolkou neprojedete zatáčku rychleji. Ano, rozjedete se lépe z místa, ale jakmile musíte zabrzdit a zatočit, není vám pohon všech kol sám o sobě nic platný.
Audi A4 (B7) 2.0 TFSI quattro
Předminulá generace Audi A4, označovaná jako B7 (vyráběla se od listopadu 2004 do března 2008), v dieselu příliš smysl nedává. Motory TDI vykazují v tomto modelu Audi vyšší počet vážných závad. Nemá smysl podstupovat takové riziko. Benzínu se lidé bojí, ale zbytečně. Pokud vám nevadí spotřeba minimálně 10 litrů na 100 km, představuje klasický přeplňovaný dvoulitr naprostou jistotu. A s výkonem 147 kW (200 k) a točivým momentem 280 Nm s A4 důstojně hýbe.
Robustní dvoulitr zde má spolehlivé řemenové rozvody. Pohlídejte si interval jejich výměny. Preventivním servisem rozhodně nic nezkazíte. Snad jen zapalování může u starších aut zlobit. Ale mechanický základ těchto motorů je mimořádně povedený. Pozor na stav skříně turba, ale u Audi v kombíku a třeba s automatem nebude trpět tolik jako v Golfu GTI po čiptuningu, se kterým se jezdí na okruh. Když jsme u těch úprav, raději motor nečipujte. Jemu to vadit nebude, ale převodovka a pohon 4x4 pak dostávají zbytečně zabrat.
Stálý pohon všech kol je zde řešen klasickou cestou s mezinápravovým diferenciálem. Doporučujeme výměnu oleje v převodovce a rozvodovce. Slabším místem je podvozek, který je zbytečně tuhý a na českých silnicích moc dlouho nevydrží. Údržba se přesto vyplatí. Pokud ročně najedete do 15 000 km, dají se servisní a provozní náklady utáhnout.
Honda CR-V II 2.0i
Druhá generace Hondy CR-V se vyráběla od září 2001 do prosince 2006. Na našem trhu se oficiálně prodávala jen s benzinovým dvoulitrem a turbodieselem 2,2 l. (Z USA se k nám dostalo i několik kusů s motorem 2,4 l, ale ty nechte být.) Právě benzinový čtyřválec (110 kW/192 Nm) je motorizací, kterou doporučujeme. Z hlediska dlouhodobých nákladů představuje prakticky bezproblémovou a výhodnou koupi. I přes reálnou spotřebu 9 litrů na 100 km.
Pozor si dejte na servisní historii. Poměrně složitému (ale spolehlivému) systému VTEC nedělají dobře opožděné výměny oleje. Případná kouřivost by značila opotřebovaný povrch válce a tedy značně unavený motor. Je to ale spíše vzácnost. V CR-V tyhle motory obvykle nedostávají tolik za uši jako ve sportovních hondách.
Doporučujeme: Test ojetiny - Land Rover Freelander II se terénu nebojí
Pohon všech kol řeší mezinápravová spojka. Je to snad jediné místo, které může zazlobit. Najeďte na mokrou trávu předními koly a pokuste se rychle rozjet. Pokud se síla přenese dozadu, pravděpodobně je vše v pořádku a před vámi stojí solidní koupě. Hledejte ale stopy koroze, u starších exemplářů už to může být trochu problém.
Subaru Legacy/Outback 2.5i
Předminulá generace modelu Legacy patří mezi spolehlivější auta. Benzinového motoru se lidé zbytečně bojí kvůli spotřebě. Ta se reálně pohybuje okolo 9 l/100 km). Seženete i originální verzi na LPG (bývá dražší), ale její dynamika zase o něco poklesne a přijdete o důležité koně. Se čtyřválcem nebylo Legacy nikdy závoďák... Rozhodně se vyhněte dieselu 2.0D. Je dírou na peníze a drahé problémy vyrábí ve třísměnném provozu. Jeho údržba se nikdy nemůže vyplatit.
Pokud má za sebou Legacy pravidelný servis, slibuje dobrou spolehlivost a dlouhodobě kontrolovatelné provozní náklady. Trochu horší je to s přístupností motoru, ale šikovný mechanik si poradí. Špatný není ani motor 3.0 R, ale tenhle šestiválec se vám s reálnou spotřebou minimálně 12 l/100 km při větším ročním nájezdu už nebude chtít živit. U Legacy si dejte pozor spíše na drobnosti (třeba na chlazení motoru a klimatizaci) a stav podvozku.
Pozornost vyžaduje systém pohonu všech kol. Bývá odolný a spolehlivý, ale humpolácké zacházení mu samozřejmě dobře nedělá. Vyměňte preventivně v převodovce a rozvodovce olej. Počítejte s tím, že za studena jde řazení trochu ztěžka a spojka má kratší životnost. Automat bychom nedoporučovali. Stará čtyřrychlostní skříň neumí pořádně využít omezený potenciál jednotky 2,5 l a bude s ní jezdit za 11 litrů. To už je lepší ten šestiválec.
Suzuki SX4 1.6 VVT
Jednoduché a mechanicky spolehlivé Suzuki představuje naprostou jistotu. Hlavně s motorem 1.6 VVT. Diesel raději nechte plavat. Tento nepřeplácaný crossover funguje s benzínem naprosto spolehlivě. Vyhněte se také přestavbám na LPG. Nedělá to dobře ventilům. Nízká hmotnost pak stojí za dobrou ovladatelností a rozumnou spotřebou. Suzuki SX4 jezdí bez problémů do osmi litrů na sto, i když mu dáváte občas trochu za uši.
Opět prověřte, jestli spíná mezinápravová spojka připojitelného pohonu všech kol. A pak důkladně prohlédněte podvozek, jestli na něm nejsou stopy od kamení a těžké práce v náročném terénu. Zavěšení SX4 přeci jen není dimenzováno na náročné terénní vložky. Polní cestu ale s přehledem zvládne.
Stav aut na českém trhu se liší kus od kusu. Prohlédněte si několik vozů a rozhodujte se hlavně podle stavu techniky. Na detaily a stav kilometrů moc nehleďte. Hlavně si nekupujte diesel. On sice bude vypadat v inzerátu lákavě, ale z dlouhodobého hlediska to není žádná výhra. Proti rizikové naftě je benzinová šestnáctistovka spolehlivá jako slunce.
Škoda Octavia II 1.9 TDI 4x4
Druhá generace Octavie před faceliftem s motorem 1.9 TDI a pohonem 4x4 je vlastně jediný diesel, který z našeho seznamu ojetin do 150 000 Kč můžeme doporučit. Modernější 1.9 TDI se vstřikováním PD už není ta nezničitelná bahenní pumpa s rotačním čerpadlem, kterou byla v jedničkové Octavii. Pořád je to ale lepší volba než trochu zlobivý motor 2.0 TDI PD.
Pozor si dejte jen na motor s výrobním kódem BLS. Byl montován s filtrem pevných částic. Nejčastěji jsou to importy z Německa a dalších západních zemí. Pro 1.9 TDI PD platí klasické poučky: měnit olej nejpozději po 15 000 km, za studena se k němu chovat s citem a tankovat kvalitní naftu. A hlídat si rozvody.
Čtěte také: Od Felicie po Octavii RS - 10 nejlepších ojetin značky Škoda
Haldex může zazlobit. Ale řešit se dá všechno a na škodovku vždycky seženete hromadu dílů za rozumné peníze. Navíc je zvládá opravit plno garážových šikulů. Náročnější servis motoru ale svěřte raději někomu, kdo má dobré reference a mnohaletou praxi. V Haldexu měňte olej po 40 000 km a dobře uděláte i výměnou oleje v převodovce po 60 000 km. Sledujte hlavně celkový stav auta, jeho původ a historii. Škodovky lákají podvodníky, takže rozhodně auto prověřte i po právní stránce. Bude to něco stát, ale Octavia „v dieselu“ si hodnotu vždycky udrží.
Toyota RAV4 2.0i
Benzinová „ravka“ představuje také jednu ze spolehlivých jistot. Snad jediným strašákem je koroze. Většinou svědčí o těžkém životě otloukánka, případně o špatně opravené bouračce. Ale pokud auto není shnilé, nekvete a nikde z něj nic neteče (hlavně od převodovky a zadního diferenciálu), není se čeho bát. Pozor na počet majitelů. Kus, který mění majitele každých několik měsíců, je podezřelý.
Elektronika je ještě relativně primitivní. Pokud se o atmosférický dvoulitr staráte pravidelnými výměnami oleje maximálně po 15 000 km (ano, my víme, že se s tím číslem pořád opakujeme, ale opakování je v tomto případě matka spolehlivé ojetiny) a citlivým zacházením za studena, vydrží ještě mnoho let. U více jetých exemplářů, které už překročily hranici 300 000 km, počítejte s větší spotřebou oleje. Nicméně dolití jednoho litru každé 3000 km lze ještě považovat za akceptovatelné.
Opět prověřte podvozek a stav pohonu všech kol. Mechanické převodovky moc často nezlobí, takže od kusu, ve kterém to při každém zařazení křupne a máte problém zařadit z jedničky dvojku, ruce pryč! Někdo možná zvažuje přestavbu na LPG, ale spíše ji nedoporučujeme. Motor přijde o výkon a začnou to odnášet ventily.
Aktualizováno 1. února 2017