3D tisk je vskutku revoluční technologie výroby a zpracování materiálů. Pomalu se „vytisknuté“ díly objevují i v autech, ať už je to brzdič Bugatti Chiron, náhradní díly pro stará Porsche, či jen některé komponenty v interiéru. Ale aby vzniklo skoro celé auto v 3D tiskárně, to jsme tu ještě neměli. A příští rok to přeci jen bude realita.
Aspoň to tedy slibuje čínská společnost Polymaker a italská malá automobilka XEV (X Electrical Vehicle). Dohromady připravují experimentální prototyp LSEV, což je auto velikosti Smartu vyrobené téměř kompletně pomocí 3D tisku. Konvenční metodou jsou vyrobeny jen pneumatiky, čelní sklo a některé části elektrického pohonu. A také šasi.
Doporučujeme: PAL-V Liberty je první sériové létající auto. Uletí až 400 km a stojí 13 milionů
Proč 3D tisk? Jeho obrovskou výhodou je téměř úplná redukce odpadního materiálu, takže se výrobce může v takovém případě pochlubit minimálním dopadem na životní prostředí. Také se podařilo drasticky snížit počet plastových dílů. Zatímco v konvenčním autě jich je kolem dvou tisíc, experimentální prototyp jich má jen 57.
Elektrický prototyp nabídne dojezd 150 km, ale zatím se pohybuje rychlostí jen 70 km/h. Váží 450 kg, což je zhruba polovina hmotnosti nejmenších aut na trhu. Veřejnosti se tato novinka poprvé ukáže na autosalonu v Pekingu za měsíc, kde také výrobce představí své další plány do budoucna. Předpoklad je vyrobit ročně aspoň 500 aut s cenou v přepočtu kolem 220 000 korun.
Jedná se skutečně jen o experiment, který má hlavně otestovat nové možnosti poměrně mladé technologie. Očekává se, že k 3D tisku se bude přiklánět stále více výrobců, protože poskytuje také úplně nové možnosti v návrhu aut a jejich designu. Otázkou „vytisknutých“ vozů pak ale zůstává pasivní bezpečnost. Uvidíme, co přinesou první nezávislé testy.