Logan místo Octavie. Mondeo místo Passatu. Které moderní ojetiny mohou nahradit bazarové hity včerejška?

24.09.2019
2 nové názory
Autor: Redakce

Nejoblíbenější ojetiny minulých dekád lidem postupně odcházejí. Někdejší bazarové hity podléhají korozi a údržba opotřebených základních mechanických částí už přesáhla ekonomicky únosnou mez. Jenže čím dnes už klasické ojetiny s jednoduchou technikou nahradit? Mnozí lidé si zoufají, že si v dnešní nabídce moderních aut nemohou vybrat něco jednoduchého, spolehlivého a s nezničitelnou technikou. Ano, moderní auta jsou složitější, ale přesto se dá i nyní vybrat pár docela obyčejných modelů, které by mohly dřívější klasiku úspěšně nahradit.

1. Škoda Felicia 1.3 MPI → Škoda Fabia 1.0 MPI

Falicia byl v jistém smyslu modernější Trabant své doby. Bylo to jednoduché auto, na které šlo sehnat všechno za pár korun a opravit ho uměl každý
Lidovým nástupcem felicie klidně může být aktuální Škoda Fabia. Se základním tříválcem 1.0 MPI nejede špatně a není technicky překomplikovaná

Až na pár opečovávaných výjimek už všechny Škody Felicia podlehly korozi. Navíc prakticky žádná neměla klimatizaci ani komfortní prvky výbavy, bez kterých už je dnes auto reálně neprodejné. Pokud chcete zůstat u domácí značky, důstojnou náhradou je třetí generace Fabie s motorem 1.0 MPI, tedy s atmosférickým tříválcem s nepřímým vstřikováním paliva a reálně nejnižšími servisními náklady, jaké může nějaké nové nebo moderní auto mít. Pokud se úplně nevykašlete na servis, vydrží tahle Fabia klidně dvacet let bez neočekávaných investic.

Test ojetiny: Škoda Rapid má před sebou skvělou bazarovou kariéru
Přečtěte si také:

Test ojetiny: Škoda Rapid má před sebou skvělou bazarovou kariéru

Děti vám už pravděpodobně odrostly, takže místo vzadu řešit nemusíte. A na rozdíl od takového Sandera od Dacie působí Fabia přeci jen hodnotnějším a kvalitnějším dojmem a lépe se na silnici chová. Škoda Fabia 1.0 MPI je poslední obyčejné jednoduché auto. Kupte si ji hned teď, i kdybyste ji měli na pět let schovat do stodoly. Jednou bude po těchto moderních, ale technicky jednoduchých a mechanicky spolehlivých autech obrovský hlad.

2. Škoda Octavia Combi → Dacia Logan MCV

Jedničkových Octavií v pěkném stavu už také jezdí velmi málo. Spousta jich má na kontě půl milionu kilometrů nebo víc
Důstojným nástupcem může být Dacia Logan MCV. Má velký kufr, primitivní techniku a stojí pár korun. Navíc je spolehlivá

První generace Škody Octavia Combi se stala legendou. Jenže kde dnes vzít podobnou náhradu? Aktuální Octavia je sice dobrá, ale už poměrně složitá a hlavně drahá. Nicméně v Rumunsku mají důstojného nástupce tohoto jednoduchého lidového kombíku. Je jím Dacia Logan MCV, klidně i s přeplňovaným motorem 0.9 TCe. Případně ještě s atmosférickou dvanáctistovkou, pokud nějakou na trhu seženete. Díky bytelnému podvozku si Logan MCV dobře poradí s rozbitými českými silnicemi.

Test ojetiny: Škoda Octavia III je zase spolehlivé auto pro masy
Přečtěte si také:

Test ojetiny: Škoda Octavia III je zase spolehlivé auto pro masy

Na rozdíl od zlobivé dvanáctistovky TCe má tříválec nepřímé vstřikování a tak jednoduchou techniku, jakou lze jen u vozu s turbem dostat. Kdybyste se snad přeplňování báli, je tu pořád atmosférická dvanáctistovka, i když ta už moc dynamických rezerv nemá. Tříválec je překvapivě velmi schopný, docela kultivovaný a díky dlouhé pětce umí jezdit za 5,5 litru na 100 km, zatímco 1,2 l se pod šest a půl podívá jen s obtížemi. Spolehlivost Dacie se bude odvíjet od pečlivosti údržby, ale když v ní každý rok vyměnite olej a nenecháte ji stát ve vysoké mokré trávě, měla by opravdu dlouho vydržet.

3. Volkswagen Passat B5 1.9 TDI → Ford Mondeo 2.0 TDCI

V rukou taxikářů už pětkové passaty s rotačkou kroutí druhý milion. Plno se jich prostě rozpadlo po extrémních nájezdech
Poslední dvoulitrové nafťáky bez SCR ve Fordu Mondeo IV mají potenciál takové porce kilometrů rovněž najezdit

Naprostá většina klasických pětkových passatů s rotačkou TDI je dávno po smrti. Poslední kusy, které se majitelé snaží udržet při životě, pomalu prohrávají svůj marný boj s korozí. Čím tohoto pracanta nahradit? Moc toho není, a u koncernu VW nehledejte. Dvoulitrová tédéíčka nejsou špatná, ale jinde můžete pořídit lépe.

Test ojetiny: Ford Mondeo je už v letech a nabídka pěkných aut se zmenšuje
Přečtěte si také:

Test ojetiny: Ford Mondeo je už v letech a nabídka pěkných aut se zmenšuje

Hledejte Ford Mondeo s motorem 2.0 TDCI, který do roku 2019 ještě nepotřeboval vstřikování AdBlue. Sice tu máte filtr pevných částic, ale ten se ve správně fungujícím autě regeneruje spolehlivě. Mechanický základ motoru je mimořádně odolný a překvapivě dobře snáší i natažené servisní intervaly. Zatímco jindy bychom vás hnali pro nový olej nejpozději po 15 000 km, tady stačí 20 000 km, zvláště pokud jezdíte mimo město a delší trasy. Diesel mohl mít i čtyřkolku a vyloženě se nebojte automatu, i když dvouspojková skříň bude časem potřebovat nové spojky za 30 tisíc.

4. Suzuki Vitara → Dacia Duster

Vitara byla v 90. letech žádaný rodinný off-road a levnější a spolehlivější alternativa Jeepům a jiným dovezeným „amerikám“
Jediné auto, které dnes dokáže plnit roli praktického a levného pracanta mimo asfalt, je Dacia Duster. Navíc si bude velice dobře držet hodnotu

Klasická Vitara byla svého času velmi oblíbený kompaktní teréňák. I tento model však nakonec podlehl svodům doby a změnil se na běžné SUV „městského“ typu. Ještě že v Rumunsku myslí i na prostý lid a prodávají Dacii Duster, pravděpodobně jediné bytelné jednoduché SUV na trhu, které se nebojí náročnějšího terénu.

Test ojetiny: Dacia Duster je nenáročný dříč, který hodně vydrží
Přečtěte si také:

Test ojetiny: Dacia Duster je nenáročný dříč, který hodně vydrží

Duster s předním pohonem projede i tam, kde už BMW X6 na nízkoprofilových dvacítkách zoufale protáčí všechna kola. Ale samozřejmě můžete mít i spolehlivou a funkční čtyřkolku v Dacii. V kombinaci se silným dieselem 1.5 dCi je to opravdový dělník do lesa a na chalupu. Naftová patnáctistovka je v zásadě spolehlivá, jen myslete na včasný servis a dávejte jí kvalitní naftu. Atmosférický benzinový motor 1,6 l je neprůstřelná jistota. Také pečlivě opravujte šrámy na karoserii, ať vám jinak bytelný Duster nezrezaví.

5. Renault Espace → Ford Galaxy

Espace je zakladatel kategorie velkoprostorových rodinných vozů. Dnes MPV vymírají a nový Espace už je spíše crossover
Poslední Galaxy dělá všechno, co má správné MPV dělat. Je prostorné, má spolehlivé motory a naložíte do něj sedm cestujících

Obrovské prostorné MPV je vymírající druh. Což je špatná správa pro početnější rodiny, které takové auto potřebují a často mívají méně volných prostředků než páry s jedním dítětem. Na trhu ojetin už není moc z čeho brát. Čím tedy nahradit klasický Renault Espace, kdysi jednoho z nejoblíbenějších MPV u nás?

Sháníte ojetinu pro sedm lidí? Tyhle jsou docela slušné
Přečtěte si také:

Sháníte ojetinu pro sedm lidí? Tyhle jsou docela slušné

Asi nejlepší cestou je poslední Ford Galaxy. Kombinace spolehlivých dieselů, prostorného interiéru a dobrých jízdních vlastností z něj dělá nesmírně atraktivní volbu. Hledejte starší motory 2.0 TDCI prodávané do června 2018. Ještě nemusely mít SCR s AdBlue. Ne snad, že by to u mladých ojetin zlobilo, ale je to prostě další složitost navíc. Stejně jako u výše uvedeného Mondea se bavíme o spolehlivém motoru, který potřebuje jen pravidelnou údržbu. Čestnou zmínkou budiž i Opel Zafira Tourer, ale Galaxy se nám zdá prostornější a celkově lepší. Naopak Sharan od VW a příbuzná Alhambra od Seatu jsou zbytečně drahé a žádnou extra výhodu za to nenabízejí.

Chechtak (neregistrovaný)
A k čemu ti je Yeti ? Už si v ní něco zkusil převézt ? Je to mě si než fabie .. a na hovno .. Neříkám že to není dobré auto. Řidičsky je super / až na to adblue. Jezdí se s tím skvele a má to příjemné velkou kapotu :D Ale je to tak pro 2 lidí co nikdy nic nevozi.
Honza (neregistrovaný)
Co Škoda Yeti. Na ní ani Duster nemá. Odolná ,spolehlivá , má výkonné motory TDI a 4x4. Vevnitř si nepřipadam jako v autě z 90tek >Duster< .. polohovatelná a jednotlivě vyndávání sedadla. Prostě parádní auto
  • Našli jste v článku chybu?