Česká firma Liftago, dosud provozující jen taxislužbu, reaguje na dopravní situaci spuštěním sdílené logistiky. Umožní, aby firmy nemusely budovat vlastní logistické zázemí a zahlcovat ulice dalšími automobily, ale využívaly kapacitu stávajících dopravců.
Sdílením přepravní kapacity přes službu propojující dopravní služby chce Liftago tento zmírnit problém rostoucích požadavků na dopravu v ulicích měst, a při tom umožnit novým firmám v rámci e-commerce dále růst. Liftago soustřeďuje na vývoj vlastního softwaru, který umožní nejen řidičům taxi, ale všem komerčním řidičům ve městě nabízet zakázky z různých odvětví - od rozvozu lidí až po zásilky - a maximálně tak využít jejich stávající kapacitu V ideálním stavu by mělo být možné maximálně využívat řidiče tak, aby mohli vozit zboží, lidi i jídlo, v ideálním stavu i současně.
Do logistického systému Liftago se mohou zapojit jak firmy, které potřebují rozvážet vlastní zásilky, jako jsou například e-shopy nebo distribuční firmy, tak přepravci, kteří potřebují více využít kapacitu svých řidičů ať už jde o doručovatele zásilek nebo kurýrní dodavatele jídla.
Na straně e-shopů se do spolupráce zapojily největší český e-shop Alza.cz a Shoptet.cz a z dodavatelů jídla Sushitime. V současné době probíhají jednání s desítkami dalších možných partnerů, kteří o zapojení do systému projevili zájem a pro které je důležitá urgentní doprava ve městech.
„Budujeme otevřený systém pro sdílení přepravní kapacity, který bude přístupný každé firmě, která chce ve městě udržitelně a odpovědně růst. Stejně tak se do něj budou postupně zapojovat nejen přepravci používající auta, ale klidně i kurýři na kolech nebo ti, kteří zásilky roznášejí pěšky. Naplňujeme tím naší misi, kterou vždy byl rozvoj udržitelné přepravy ve městě. Chceme umožnit e-commerce či přepravním službám, aby pro svůj růst nemusely do ulic vysílat další auta,“ říká ředitel a spoluzakladatel Liftaga Ondřej Krátký.
„Největší kapacita je aktuálně na straně našich řidičů. Nový systém přispívá ke zvýšení využitelnosti aut, která už na ulicích jsou, ale zároveň tím řidičům vytváří další příležitost k výdělku. Mohou totiž čas, kdy čekají na cestující, využít k rozvozu zásilek,“ dodává Krátký.
„Rychlé a kvalitní doručení zásilek je naší maximální prioritou. Vítáme jakékoliv snahy o disrupci v dopravě. Vidíme směr v decentralizaci a v nastavení dopravy tak, aby byla prozákaznická a založená na datech. Věříme, že Liftago se svojí vizí sdílené dopravy a technologickým zázemím umožní ještě větší rychlost a kvalitu při možnosti škálování. V rámci naší pilotní spolupráce se daří obsluhovat okolí našeho holešovického showroomu v řádu desítek minut,“ komentuje spolupráci ředitel marketingu Alza.cz Jan Sadílek.