Do testu šlo rovnou 31 modelů – od nejlevnějších „no name“ kusů až po zavedené prémiové značky. Testovalo se na suchu, mokru, sněhu i ledu a poprvé se zohlednilo i to, jak se pneumatika chová z hlediska životního prostředí.
Levné gumy? Na sněhu i mokru průšvih
Pokud jste někde narazili na značky pneumatik Landsail, Petlas nebo Radar a láká vás úspora pár tisícovek za sadu, měli byste se mít na pozoru. Všechny pneumatiky z kategorie „budget“ v testu propadly. Jedenáct modelů dostalo známku „nedostatečné“.
Důvod? Slabý záběr na sněhu, katastrofální brzdné dráhy na mokru a celkově mizerná stabilita. ADAC dokonce ukázal, že při brzdění z 80 km/h auto s kvalitními gumami (Goodyear UltraGrip Performance 3) už dávno stojí, zatímco na laciných pneu (třeba Syron Everest 2) stále jede desítky metrů vpřed.
I mezi „levnými pneumatikami “ však existují výjimky. Pneumatiky Matador MP93 Nordicca a Momo W-20 North Pole vyhodnotil ADAC jako přijatelnou alternativu pro řidiče, kteří v zimě moc nejezdí.
Střední třída: kompromis s výhradami
Lépe si vedla střední třída. Z jedenácti testovaných modelů se jich osm dostalo do průměru, tedy na známku „uspokojivé“. Tyto gumy většinou nemají zásadní průšvih, ale v konkrétních disciplínách zaostávají – někde na suchu, jinde při rychlých vyhýbacích manévrech.
Tři modely ale i tady zklamaly, ADAC je proto nedoporučuje. Jedná se o Firestone Winterhawk 4 , Maxxis Premitra Snow WP6 a Apollo Aspire XP Winter. Testeři uvádí, že na sněhu se chovaly pneumatiky dobře, v jiných podmínkách ale zklamaly a špatně se ovládaly.
Prémiové značky ukazují, jak to má vypadat
Šest nejlepších pneumatik v testu neslo známky velkých výrobců a všech šest dostalo hodnocení „dobré“. Mezi nimi jsou Goodyear UltraGrip Performance 3, Michelin Pilot Alpin 5, Bridgestone Blizzak 6 nebo Continental WinterContact TS 870 P. Tyto gumy si vedly vyrovnaně napříč všemi disciplínami a ukázaly, že vyšší cena opravdu znamená vyšší bezpečnost.
Výrobce / model | Cena v eurech | Hodnocení ADAC | Bezpečnost jízdy | Ekologická bilance |
---|---|---|---|---|
Goodyear UltraGrip Performance 3 | 171,00 | 2,0 | 2,1 | 1,7 |
Michelin Pilot Alpin 5 | 177,00 | 2,1 | 2,1 | 2,0 |
Bridgestone Blizzak 6 | 167,00 | 2,2 | 2,2 | 2,3 |
Dunlop Winter Sport 5 | 169,00 | 2,4 | 2,4 | 2,3 |
Hankook Winter i*cept evo3 W330 | 140,00 | 2,4 | 2,6 | 1,9 |
Continental WinterContact TS 870 P | 177,00 | 2,5 | 2,6 | 2,2 |
Kleber Krisalp HP3 | 143,00 | 2,6 | 2,7 | 2,5 |
Nokian Tyres Snowproof P | 148,00 | 2,7 | 2,8 | 2,5 |
Momo W-20 North Pole | 115,00 | 2,7 | 2,7 | 2,8 |
Ceat WinterDrive | 136,00 | 2,8 | 3,0 | 2,2 |
Matador MP93 Nordicca | 110,00 | 3,0 | 3,2 | 2,6 |
Uniroyal WinterExpert | 143,00 | 3,0 | 3,3 | 2,4 |
Fulda Kristall Control HP2 | 143,00 | 3,1 | 3,4 | 2,4 |
Semperit Speed-Grip 5 | 142,00 | 3,2 | 3,3 | 2,8 |
GT Radial WinterPro 2 Sport | 130,00 | 3,2 | 3,3 | 3,0 |
Giti GitiWinter W2 | 136,00 | 3,4 | 3,5 | 3,1 |
Point S Winter S | 121,00 | 3,6 | 3,6 | 2,4 |
Firestone Winterhawk 4 | 135,00 | 3,6 | 3,6 | 2,7 |
Maxxis Premitra Snow WP6 | 112,00 | 3,7 | 3,7 | 2,3 |
Apollo Aspire XP Winter | 133,00 | 4,1 | 4,1 | 2,7 |
Radar Dimax Winter | 99,00 | 4,6 | 4,6 | 2,9 |
Nankang Winter Activa 4 | 112,00 | 5,2 | 5,2 | 3,7 |
Landsail Winter Lander | k.A. | 5,3 | 5,3 | 2,8 |
Petlas SnowMaster 2 Sport | 128,00 | 5,3 | 5,3 | 2,9 |
Imperial Snowdragon UHP | 97,00 | 5,4 | 5,4 | 2,4 |
Tomket Snowroad Pro 3 | 107,00 | 5,5 | 5,5 | 2,0 |
Star Performer Stratos UHP | 95,00 | 5,5 | 5,5 | 2,3 |
Goodride SW608 | 96,00 | 5,5 | 5,5 | 2,8 |
Evergreen EW66 | 133,00 | 5,5 | 5,5 | 2,9 |
CST Medallion Winter WCP1 | 93,00 | 5,5 | 5,5 | 3,0 |
Syron Everest 2 | 126,00 | 5,5 | 5,5 | 3,2 |
Zdroj: ADAC
Závěr: šetřit se nevyplácí
Z výsledků je jasné, že šetřit na zimním obutí se nevyplatí. U střední třídy se dá najít kompromis, ale je dobré vědět, kde má konkrétní model slabiny. Levné pneumatiky jsou podle ADAC spíš pastí na řidiče – na sněhu a mokru vás mohou zradit v tu nejhorší chvíli. A ještě jedno upozornění: tzv. nordické zimní gumy sice fungují na ledu a v hlubokém sněhu, ale v našich mírnějších podmínkách jsou na suchu i mokru spíš nebezpečné.
Detaily o metodice testování najdete na webu ADAC.