Americkému koncernu General Motors se zaniklou značku Hummer nikdy nepodařilo prodat, proto se ji rozhodl vzkřísit. Automobilka nyní představuje nový model velkého pick-upu GMC Hummer EV. Jak označení napovídá, pod kapotou už nenajdete žíznivý velkoobjemový motor.
GMC Hummer EV je totiž elektromobil. Svým stylem ale přece jen na původní hranaté Hummery navazuje. Společné rysy najdeme třeba na masivní přídi, kterou zdobí svítící maska chladiče – podobně jako Škodu Eynaq. Písmena HUMMER jsou v samostatných blocích, na které navazují full-LED světlomety. Mohutný nárazník pak v sobě ukrývá obří oka pro případné vyproštění vozu z terénu.
Nový elektromobil má karoserii typu pick-up, ovšem s důrazem na prostor pro cestující. S podobným konceptem vznikl i někdejší Hummer H2 SUT. Specialitou novinky je také možnost sundat střešní díly, stáhnout okénka a jezdit v podobně otevřeném stylu, jaký nabízí třeba Jeep Wrangler nebo nový Ford Bronco.
I kabina si ponechává něco z masivnosti palubních desek dřívějších Hummerů. Nechybí obří volant se spoustou ovladačů. Palubní desce ale už dnes dominují dva velké displeje s vysokým rozlišením. Jeden simuluje klasické analogové přístroje, druhý slouží multimédiím. Má úhlopříčku 12,3 palce a můžete si na něm nechat zobrazit i záběry z jedné 18 kamer, které jsou k dispozici.
Zatím jen předběžné parametry
General Motors ještě nezveřejnil podrobné technické údaje. GMC Hummer EV by se ale měl pochlubit extrémně výkonnými elektromotory. Výkon by se měl pohybovat blízko hodnoty 1000 amerických koní, což je 1014 evropských. Firma trochu zvláštně hovoří o točivém momentu v přepočtu 15 600 Nm, což je podle amerického magazínu Car and Driver špatný údaj. GM má zřejmě na mysli točivý moment na kolech, na motorech by měla být celková hodnota okolo 1100 Nm, píše měsíčník. I to je ale samozřejmě hodně.
Auto bude disponovat speciálním jízdním režimem, který se jmenuje Watts to Freedom. Po jeho aktivaci se odblokuje maximální možná akcelerace. GMC Hummer EV by tak měl zvládnout vystřelit z nuly na 96 km/h za méně než tři sekundy. Vzhledem k velikosti a i k předpokládané hmotnosti vozu půjde bezesporu o nevšední zážitek.
Baterie do vozu dodala japonská Honda. Jejich kapacitu ještě koncern GM oficiálně nezveřejnil, má však jít o 24dílný modul. Hummeru údajně zajistí dojezd až 350 mil, což je v přepočtu 563 kilometrů. A co víc, na palubě bude extravýkonná nabíječka, která využije při dobíjení až 350 kW. Rovných 100 mil, tedy 161 kilometrů by se při této rychlosti mělo doplnit za pouhých 10 minut. V Evropě umožňují nabíjení takovým výkonem třeba ultrarychlé nabíječky sítě Ionity.
General Motors slibuje s příchodem nového GMC Hummer EV nejen rychlý přesun po silnici, ale i schopnosti v terénu. Tomu odpovídají také propagační fotografie nebo informace o ocelové ochraně podvozku. Firma se chlubí velkou tuhostí šasi. Při průjezdu kamením a bahnitými kolejemi by měly pomoci masivní off-roadové pneumatiky Goodyear Wrangler Territory s rozměrem 35 palců na obvodu. Lze ale obout až 37palcové pláště.
I když ještě zdaleka nejsou známé všechny technické podrobnosti, cena už zveřejněná byla. Začíná na částce 79 995 dolarů, tedy asi 1 840 00 korun. GMC Hummer EV tak bude dražší než Tesla Cybertruck i Rivian R1T, které patří mezi jeho hlavní konkurenty. Navíc se na začátku bude prodávat s vyšší výbavou za cenu 112 595 dolarů, což je v přepočtu téměř 2,6 milionu korun.
Hummery ve své době také nepatřily k nejlevnější, prodávaly se za částky okolo 50 tisíc dolarů. Značka vzešla z původně vojenského stroje HMMWV, jemuž se přezdívalo Humvee. Jeho zpodobněním byl pak civilní Hummer H1, vyráběný od roku 1992. Objevil se třeba ve slavném seriálu Odpadlík. Pod značkou Hummer pak vznikaly ještě modernější modely H2 a H3. Setkaly se ale s kritikou za neblahé jízdní vlastnosti a velmi vysokou spotřebu paliva. V roce 2009 výroba skončila. O firmu projevil zájem čínský investor, ale k obchodu nikdy nedošlo.