Chladné podzimní dny lákají kuny a různé hlodavce do prostorů vyhřátých motorů. Tam dokážou způsobit hotovou paseku. „Ročně u nás v pojišťovně řešíme zhruba čtyři stovky případů, kdy majitelům aut hradíme škody způsobené v motorovém prostoru právě zvířaty. Nejde přitom jen o kabely, ale také o části chladící a brzdové soustavy nebo o tlumící hmoty,“ vysvětluje Patrik Nauš, ředitel likvidace pojistných událostí motorových vozidel pojišťovny Generali.
Podle čerstvého průzkumu pojišťovny Generali má s překousáním kabelů v autě či podobným řáděním zvířat osobní zkušenost 30 % českých řidičů, 4 % z nich dokonce opakovaně. „Když jsme se zeptali, zda respondenti znají někoho, komu se podobná událost přihodila, zjistili jsme, že 55 % ví o někom, komu někdy zvířata poškodila motor. Nejde tedy o žádný minoritní problém,“ popisuje Jan Marek, mluvčí pojišťovny Generali.
Škody za tisíce
Škody, se kterými se klienti Generali reálně potýkají, dosahují průměrně 6 500 Kč, Podle dat z průzkumu škody po řádění kun, různých hlodavců a dalších zvířat šplhají k tisícům. „16 % řidičů uvedlo, že zvířata na jejich autě způsobila škodu mezi dvěma a pěti tisíci korunami. U 5 % řidičů to bylo dokonce více než pět tisíc korun,“ vypočítává mluvčí pojišťovny.
Polovina řidičů se snaží poškození svého vozidla předcházet prevencí, která má mnoho podob. „Mezi opatřeními boduje sprej - 23 % respondentů uvedlo, že používají speciální směsi na odpuzení kun a hlodavců. Zajímavé je, že 19 % motoristů spoléhá na babské rady, jako třeba psí chlupy v motoru auta. Dalších 15 % majitelů aut si s následky hlavu neláme a opravu hradí díky pojištění,“ upřesňuje Jan Marek. Polovina českých řidičů přitom proti škodám v motorovém prostoru nedělá vůbec nic.
Řidiči mohou poškození svých aut zvířaty hradit ze svého autopojištění. „Řešení jsou dvě – buď uplatnit nárok z allriskového havarijního pojištění, nebo využít speciálního připojištění. To si u nás mohou motoristé pořídit k povinnému ručení. Kryje škody způsobené nejen kunami nebo hlodavci. Připojištění se totiž vztahuje na poškození od jakéhokoliv zvířete,“ popisuje Miroslav Matějka, manažer pojištění motorových vozidel v Generali.
Právě toto připojištění by mohli využít ti řidiči, kteří v průzkumu uvedli, že jejich pojistka poškození automobilu zvířaty nepokrývá. Bylo jich 25 %, přičemž celých 34 % řidičů vůbec nevědělo, zda se jejich pojištění na podobné případy vztahuje. „Jde o užitečné připojištění, které ročně stojí 89 Kč a pokrývá škody do 30 000 Kč v jednom roce. Spoluúčast je přitom jen 1 000 Kč,“ vysvětluje Matějka. Motoristé si ho mohou na pobočkách sjednat buď k novým, nebo stávajícím smlouvám. Otálet by rozhodně neměli, protože podle statistik se počet poškozených motorů zvyšuje právě s příchodem podzimu a zimy.
Asistence pomůže v nejhorším
Protože většina rozkousaných kabelů a dalších součástek v motorovém prostoru končí nepojízdností auta, měl by motorista v takovém případě vzpomenout i na své asistenční služby. „Stačí zavolat na asistenční linku, jejíž číslo mají motoristé na zelené kartě, a my jim jsme schopni říct, zda mají na pomoc ze svého pojištění nárok. Pokud ano, vysíláme okamžitě na místo pomoc, která nepojízdný automobil odtáhne do nejbližšího servisu,“ popisuje běžnou praxi Jitka Ševčíková z Europ Assistance.