Tlak na odklon od klasických spalovacích motorů donutil automobilky začít urychleně pracovat na vývoji elektromobilů. Ne každá automobilka ale s přechodem k elektromobilům spěchá tak, jak by se někdy mohlo zdát. Jak vyplývá z analýzy společnosti Peter Vardy, velké rozdíly panují jak v plánovaném počtu nabízených elektrických modelů, tak ve výši finančních prostředků, které chtějí jednotliví výrobci investovat právě do elektromobilů.
Na poli elektromobilů se do všeobecného povědomí dostala zejména Tesla. Právě tato nová značka je jednou z příčin, proč alespoň někteří výrobci chtějí v poměrně krátké době do segmentu elektrických vozů dostat co nejvíce modelů. Tesla totiž dokázala na nově se vytvářejícím trhu uspět. Tím ukázala, že dlouhá tradice výroby automobilů jako takových zde nemusí být tak důležitá. Protože se už dnes hovoří o úplném zákazu spalovacích motorů, automobilky se na novém trhu s elektromobily potřebují etablovat, jinak by mohly alespoň část zákazníků odlákat zcela nové značky, často původem z Číny.
Ne každá zavedená automobilka ale elektromobilům věří a ne každá si masivní investice do vývoje může dovolit, což dokazuje právě analýza společnosti Peter Vardy. Ta z otevřených zdrojů sesbírala informace o plánovaných elektromobilech, které mají být uvedeny do prodeje ještě do konce letošního roku, respektive do konce roku 2025. Pokud jde o počet elektrických modelů jako takových, pak je letos na špici možná trochu překvapivě Opel. Ten by měl do konce roku 2021 nabízet hned osm modelů. Následuje Tesla (6 modelů) a Volkswagen (6 modelů). Z přehledu pod článkem je také patrné, že dnes už skoro každá automobilka nějaký elektromobil v nabídce má. Zajímavou výjimkou je Toyota, která jde cestou hybridů a ve velké míře se chce věnovat také vodíkovému pohonu.
Pokud budeme brát v úvahu aktuálně známé informace o plánech automobilek na nadcházející čtyři roky, pak do konce roku 2025 bude nejvíce elektromobilů nabízet Hyundai. Ten jich chce mít rovnou 23. Následuje Audi s dvacítkou plánovaných elektrických modelů. Právě Audi se stane v rámci koncernu VW elektrickým průkopníkem. Velké věci se budou dít také u Toyoty, která chce do konce roku 2025 uvést do prodeje hned 15 elektromobilů.
Podle informací společnosti Peter Vardy existují velké rozdíly také v tom, kolik která automobilka chce v nadcházejících letech do elektromobility investovat. Koncerny Hyundai Group, Volkswagen a Daimler v tomto směru vévodí s plánovanými investicemi ve výši 85 až 87 miliard dolarů. Čtvrtý Stellantis má zatím nachystáno „pouze“ 35 miliard dolarů, páté BMW 32 a šestý Ford 29 miliard.
Analýza společnosti Peter Vardy také upozorňuje na fakt, že úspěch jednotlivých elektromobilů dnes dost záleží na tom, kde je ta která automobilka doma. Například ve Francii vévodí prodejům elektrický Peugeot 208, v Německu to je elektrický up! a ID.3 a v Itálii Fiat 500e. Platí to také o tuzemskému trhu, kterému v současnosti vládne Škoda Enyaq iV.