Dacia dlouhodobě nabízí cenově velmi zajímavé automobily. Právě nízká cena je důvodem, proč spousta lidí po těchto modelech sáhne a rumunský výrobce se tak těší velkému zájmu. Například model Sandero byl loni jedním z těch absolutně nejprodávanějších vozů na evropském trhu. Jak je ale možné, že jsou tyto automobily tak levné? Právě odpověď na tuto otázku hledal švýcarský magazín Blick s pomocí člověka přímo z vývoje Dacie. Na tento článek upozornil chorvatský autoklub HAK.
Důvodů je samozřejmě celá řada. Držet nízké výrobní náklady se daří především díky možnosti využívat starší techniku automobilky Renault. Třeba takový Duster pořád vychází z techniky původem z roku 2005. Užitečná je také vzájemná příbuznost modelů Dacia. Třeba Jogger je až po B-sloupek identický se Sanderem Stepway, přičemž Jogger i Sandero vychází z Renaultu Clio.
Výhodou je rovněž výroba umístěná v Rumunsku, kde nejsou mzdy tak vysoké. Modely Dacia jsou zároveň také velmi lehké, což znamená méně potřebných surovin a díky nízké hmotnosti postačí malé motory, které jsou levné.
Chorvatský autoklub ve svém článku na příkladu modelu Jogger demonstruje i řadu dalších drobnější detailů, které pomohly snížit cenu. Ochranný plast na spodní části nárazníku není lakovaný, což při výrobě ušetří jeden krok. Plasty na bocích pak nahradily samolepky. Kvůli ceně nemá Jogger žádné viditelné koncovky výfuku a sedadla třetí řady pochází ze staršího modelu Lodgy. Sedadla nelze posouvat, opět kvůli snaze snížit cenu. Na pátých dveřích je jen minimum elektroinstalace a z vnitřní strany jen malý plastový kryt.
Jak dlouho to vydrží?
Sluší se připomenout, že kouzlo Dacie je kromě nízké ceny také v tom, že snaha zredukovat výrobní náklady dnes už není na nabízených modelech zas tak patrná. Dacie tak dokážou nabídnout skromnějším zákazníkům vše, co od automobilu chtějí a ještě navíc velmi dobře vypadají.
Je ale otázkou, jak dlouho bude Dacia moci takto levné automobily produkovat. Různé emisní a bezpečnostní předpisy vyžadují instalaci modernějších motorů a většího množství bezpečnostní výbavy. A to zvyšuje výrobní náklady. Navíc i Dacia musí pomalu ustupovat od naftových motorů, takže zrovna Jogger je prvním modelem, který diesel vůbec nedostal a místo něj nabízí hybridní ústrojí.