Trh s ojetými obytnými auty či karavany je u nás zatím v plenkách. Výběr je sice menší, avšak klesá riziko, že vás někdo napálí.
Chce to ale porovnávat se zahraničím, malý obrat udržuje vysoké ceny. Že v inzerci narazíte na dvacetiletý obytný automobil za půl milionu, není nic výjimečného. Situace se však normalizuje. Každopádně na Západě existují specializované inzertní servery, uspět můžete i na známých adresách mobile.de či autoscout24.com.
Začátečníci by měli navštívit odborníky, problematika je příliš široká a přehlédnutí malého problému může zkazit radost z nemalé investice. Například volba modelu s nedostatečnou tepelnou izolací – v létě nic nepoznáte, avšak sny o zimním karavaninku se rozplynou. Nejlepší je před nákupem si obytný vůz na zkoušku vypůjčit, abyste si ověřili, že vám omezený komfort nevadí. Do ojetého karavanu ale především nesmí zatékat voda.
Riziko podvodu je řádově menší než u aut, přesto není na škodu předem nastudovat několik diskuzních fór. Docela často se vyskytují ojetiny ze zahraničí, které nemusí být úplně snadné přihlásit, zejména z Velké Británie, kde vleky nemají vlastní doklady. Nevěřte prodejci, že zašlý lak a omšelý interiér jdou snadno vyčistit – udělal by to sám. Poškozený interiér sice opravíte, avšak často za nesmyslně vysoké částky, zejména v případě starších typů.
- platnost a pravost dokladů, zejména u karavanu
- stav a míru koroze všech viditelných nosných částí
- těsnost oken, dveří a lišt
- hledejte stopy zatékání
- platnost revize elektroinstalace a plynu
- stav elektroinstalace a plynových rozvodů
- funkčnost všech ovladačů a spotřebičů na palubě
- funkčnost a stav nájezdové i ruční brzdy
- kompletnost příslušenství a vybavení
- stav čalouněného a dřevěného či dýhového nábytku
- stav a pevnost podlahové krytiny (prošlapání) u obytného auta
- stav motoru a všech pohonů
Na trhu ojetin se běžně vyskytují hodně staré karavany, klidně i čtyřicetileté. Takové neposkytnou moderní komfort, izolaci ani jízdní vlastnosti, nemluvě o tom, že s nimi budete muset jezdit osmdesátkou, zatímco nové bývají typovány až na 130 km/h. Na druhou stranu, pokud jsou v dobrém stavu, není důvod se jim vyhýbat. Bývají totiž levné, což o moderních kusech pohříchu neplatí.
Použitelné ojeté větší karavany s akceptovatelným komfortem začínají kolem 200 tisíc, obytné automobily na dvojnásobku. Ty mívají najeto řádově méně než stejné typy výchozích dodávek, přesto není na škodu důkladná kontrola jejich pohonu. Porucha modernějšího dieselu s vysokotlakým přímým vstřikováním totiž téměř automaticky znamená pětimístnou částku za opravu, při větší smůle i šestimístnou. Z toho důvodu může být zajímavou alternativou benzinový motor. Ten si sice vezme při jízdě své, avšak koupíte jej zpravidla levněji a na servisu můžete ušetřit opravdu hodně. Pokud narazíte na automatickou převodovku (téměř pravidlem v amerických modelech), nechte ji zkontrolovat odborníkem. Jinak se rovněž můžete dočkat nákladného zklamání.
Pokud zatoužíte po obytném veteránu, můžete s trochou štěstí narazit na opravdu zajímavou nabídku. A takový si navíc spravíte doma. Po něm ale rovnou pátrejte v zahraničí.
Co všechno před nákupem karavanu vyzkoušet?
Urostlejší postavy by si měly vyzkoušet, že se vejdou na postel, do sprchy či na záchod – bývají stísněné. Během výběru nespěchejte, aspoň nanečisto si vyzkoušejte všechny úkony včetně vaření či skládání postelí. Velmi důkladně si vyzkoušejte hlavně postele – zda jsou dost rozměrné, správně tuhé a dobře přístupné. Lehněte si do nich a pokud možno v nich nějakou dobu zůstaňte. Důkladně vyzkoušejte veškeré vybavení. Pokud něco nefunguje nebo schází, počítejte s drahou nápravou. Chybějící výbavu lze někdy doplnit, spíše s tím ale nepočítejte.
My jsme si s manželem pořídili ojetý karavan v autobazaru, a ještě nám tam pomohli sehnat další vybavení do karavanu .Teď si ještě více užíváme naše výlety, jelikož si nemusíme neustále hledat ubytování, které máme s sebou na čtyřech kolech. Nedávno jsem se byli podívat po památkách a bylo to velice fajn, jen zaparkovat a už se nemuset o nic starat.