-
Hybrid je rozumnější volba pro někoho, kdo potřebuje akční rádius
O elektromobilech se začíná už docela vážně mluvit jako o možné budoucnosti individuální mobility. I obyčejný elektromobil se ovšem cenově rovná spíše luxusnějším vozům vyšší střední třídy. Na druhou stranu na trhu ojetin se nabídka utěšeně rozšiřuje.
Doporučujeme elektrický srovnávací test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh
Naším cílem dnes není přesně dopodrobna zmapovat silné a slabé stránky jednotlivých elektromobilů na českém trhu a upozornit na obvyklé potíže. Spíše chceme přiblížit, co všechno se dá dnes koupit, kolik na to budete potřebovat a co od takového auta můžete očekávat. Připomeneme si ale také některé reálnější a možná lepší alternativy pro někoho, kdo potřebuje jezdit a jednou za čas vyžaduje větší akční rádius.
Ojetý elektromobil zatím jako hračka pro bohaté?
Kdo potřebuje vůz s velkým dojezdem a stoprocentní pohotovostí, ten má stále smůlu. Ale vedle image zachránce planety mají elektrická auta i mnoho objektivních výhod. Například nevypouštějí žádné lokální emise a nepáchnou. A s dobrým tarifem na elektřinu se dá jezdit opravdu levně. „Plná nádrž“ stojí zhruba stovku. Průměrná cena kWh je dnes 3,98 Kč, čili nabít 30 kWh akumulátor by stálo průměrně 120 Kč. Ale tzv. „noční proud“ srazí cenu kWh někam ke 1,70 Kč. To by pak „plná“ stála asi 50 korun.
Doporučujeme rychlý test BMW i3 94 Ah 2018: Změny, které ani nebyly potřeba
Akumulátory ztratí po zhruba 50 000 km asi 5 až 10 % kapacity. Nejvíce trpí při tzv. rychlonabíjení. Přesto by měly vydržet zhruba 10 let a asi 250 000 km. Samozřejmě ke konci životnosti budou mít nižší kapacitu a pravděpodobně nebudou schopné dodávat maximální špičkový výkon. Ale auto pořád pojede.
Omylem je domnívat se, že elektromobil nemusí do servisu. Má pneumatiky, podvozek, brzdy a provozní náplně jako každé normální auto. Brzdy se ale díky rekuperaci tolik neopotřebují a odpadají starosti se spojkou, dvouhmotovými setrvačníky, filtry pevných částic, EGR ventily, seřizováním ventilových vůlí, korozí výfuku a podobně.
Fiat 500E (350 - 380 000 Kč)
Hrůzy v podobě Peugeotu iOn a podobných rovnou vynecháme. Podívejme se na elektromobily, které se dají považovat za plnohodnotné auto. Elektrický Fiat 500e je zajímavá stylovka do města, která s dojezdem zhruba 120 km v reálném městském provozu slibuje aspoň nějakou každodenní použitelnost pro dva dospělé. Na našem trhu jsou především vozy přivezené z USA. Slušný kus z roku 2014 s nájezdem okolo 60 000 km koupíte od asi 350 000 Kč. Otázkou je, jestli se vám o něj bude umět servisní partner Fiatu postarat.
Nissan Leaf (400 - 450 000 Kč)
Nissan Leaf už je plnohodnotné čtyřmístné auto, i když s dojezdem maximálně 110 km u prvních ročníků s 24kWh akumulátorem to žádná sláva není. Modelový rok 2014 přinesl větší akumulátor 30 kWh. Při opatrné jízdě lze ujet asi 160 km. Pokud Leafu odpustíte bakelitový a vrzající interiér a nepřesvědčivé jízdní vlastnosti, je to použitelné a vlastně docela praktické auto. Nejlevnější kusy s nájezdem přes 100 000 km se pohybují okolo 300 tisíc korun, slušný exemplář s nájezdem do 50 000 km koupíte za zhruba 400 000 Kč. Verze s 30 kWh baterií stojí od půl milionu.
BMW i3 (od 600 000 Kč)
BMW i3 potěší originálním designem, velice dobrou manévrovatelností ve městě, vysokou úrovní kultivovanosti, praktičností a bohatou výbavou. Také za něj ale dáte minimálně 600 000 korun (auta s nájezdem okolo třiceti tisíc kilometrů), ovšem dostanete reálně velice dobrý elektromobil s velmi uspokojivou dynamikou (0-100 km/h za 7 sekund) a solidním dojezdem 150 až 200 km, když se snažíte. Můžete mít i verzi se záložním motorem pro prodloužení dojezdu.
VW e-Golf (od 700 000 Kč)
Proč dávat šest set tisíc za malý e-Up, když za 700 tisíc můžete mít pěkný elektrický Golf s nájezdem do 50 000 km? Výhodou elektrického Golfu je beztřídní image, do světa nekříčí svou „ekologičnost“. Podobně jako Leaf je to prostě normální pětimístný hatchback s obstojným kufrem. Výhodou je rozsáhlá servisní síť a přesvědčivá kvalita, dynamika je ale průměrná. Na slibovaný dojezd 300 km zapomeňte, reálných je maximálně 180 až 200 km. Elektrický Golf ale bude mít dobrou zůstatkovou hodnotu.
Tesla Model S (od 1 200 000 Kč)
Tesla Model S platí za etalon elektromobilů. Dojezd okolo 300 km a především drtivá dynamika výkonnějších verzí opravdu dokáže přesvědčit i váhavé zájemce o elektromobilitu. Svérázná ergonomie, kolísavá kvalita zpracování a nedostupný servis zas mnoho lidí odradí. Stejně jako vysoká cena ojetin. Tesla je zajímavé, komfortní a schopné auto, ale pro šetřivého motoristu to zas taková výhra není. Lépe udělá se zavedenou značkou s lepším servisním zázemím. Například u nás není oficiální servis ani jeden.
Ojeté hybridy jsou lepší, pokud potřebujete dojezd
Zásadním argumentem pro vůz s hybridním pohonem je nezávislost na elektrické síti. Dokud máte benzín, bude to jezdit. Elektřinu si vyrábíte brzděním, samozřejmě se dnes prodávají i tzv. plug-in hybridy s krátkým dojezdem jen na elektřinu okolo 20 km. Hybridy mají také nízké lokální emise a při vyhovujícím stylu jízdy umějí být velmi úsporné. Na dálnici při vyšší rychlosti se ale jejich výhoda trochu ztrácí.
Doporučujeme test ojetiny: Lexus CT 200h je skvělá a spolehlivá alternativa k dieselu
Servisně jsou na tom hybridy podobně jako klasická auta. Člověk se stále musí starat o spalovací motor. K tomu se přidávají akumulátory, ale i u nich je životnost obvykle velmi dlouhá a především na nich tolik nezáleží dojezd a výkon. Také u hybridů se třeba životnost brzdové soustavy díky rekuperaci prodlužuje.
Toyota Prius a Auris Hybrid (od 200 000 Kč)
Zatímco Prius záměrně vypadá velmi výstředně, Toyota Auris s totožnou technikou je naprosto normální osobní auto. Za zhruba 250 000 Kč se dá pořídit velmi pěkný Auris Hybrid, který kromě běžného servisu nebude nic potřebovat. Přinejhorším se vymění set akumulátorů. Originální stojí 42 000 Kč a je na něj osmiletá záruka. Aktuální ojetiny ale stále spolehlivě jezdí. Planetová převodovka je věčná a osmnáctistovka pod kapotou je spolehlivý motor. Tohle auto může reálně najezdit přes půl milionu kilometrů bez velkých investic. Stejnou techniku má také Lexus CT200h.
Lexus RX 400h (od 250 000 Kč)
Větší SUV Lexus RX 400h kombinující benzinový šestiválec s elektromotorem má podobnou techniku jako menší Prius, ale z hlediska servisních nákladů to velká výhra není. Pohon je spolehlivý, ale sada akumulátorů stojí dvakrát tolik co na Prius a elektronika je u prvních ročníků trochu vrtošivá. Podprůměrné jízdní vlastnosti také nepotěší, ale ne každý se chce strachovat o brutální investice do vysypaného dieselového šestiválce ve velkém SUV prémiové značky. Pohon Lexusu je věčný a zvládne jezdit za 8 až 9 litrů na 100 km. Modernější RX 450h (od cca 450 tisíc Kč) je ale lepší koupě.