Koupit ojetý elektromobil nebo hybrid? Záleží na prioritách

24.08.2018
8 nových názorů
Autor: Redakce
  • V inzerátech se začíná množit nabídka ojetých elektromobilů

  • Pořád je to ale spíše zábava pro bohaté

  • Na solidní elektromobil potřebujete 400 až 600 000 Kč

  • Hybrid je rozumnější volba pro někoho, kdo potřebuje akční rádius

O elektromobilech se začíná už docela vážně mluvit jako o možné budoucnosti individuální mobility. I obyčejný elektromobil se ovšem cenově rovná spíše luxusnějším vozům vyšší střední třídy. Na druhou stranu na trhu ojetin se nabídka utěšeně rozšiřuje.

Doporučujeme elektrický srovnávací test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Naším cílem dnes není přesně dopodrobna zmapovat silné a slabé stránky jednotlivých elektromobilů na českém trhu a upozornit na obvyklé potíže. Spíše chceme přiblížit, co všechno se dá dnes koupit, kolik na to budete potřebovat a co od takového auta můžete očekávat. Připomeneme si ale také některé reálnější a možná lepší alternativy pro někoho, kdo potřebuje jezdit a jednou za čas vyžaduje větší akční rádius.

Ojetý elektromobil zatím jako hračka pro bohaté?

Kdo potřebuje vůz s velkým dojezdem a stoprocentní pohotovostí, ten má stále smůlu. Ale vedle image zachránce planety mají elektrická auta i mnoho objektivních výhod. Například nevypouštějí žádné lokální emise a nepáchnou. A s dobrým tarifem na elektřinu se dá jezdit opravdu levně. „Plná nádrž“ stojí zhruba stovku. Průměrná cena kWh je dnes 3,98 Kč, čili nabít 30 kWh akumulátor by stálo průměrně 120 Kč. Ale tzv. „noční proud“ srazí cenu kWh někam ke 1,70 Kč. To by pak „plná“ stála asi 50 korun.

Doporučujeme rychlý test BMW i3 94 Ah 2018: Změny, které ani nebyly potřeba

Akumulátory ztratí po zhruba 50 000 km asi 5 až 10 % kapacity. Nejvíce trpí při tzv. rychlonabíjení. Přesto by měly vydržet zhruba 10 let a asi 250 000 km. Samozřejmě ke konci životnosti budou mít nižší kapacitu a pravděpodobně nebudou schopné dodávat maximální špičkový výkon. Ale auto pořád pojede.

Vyplatí se elektromobil? Zatím spíše ne style=soft box_color=#000000
Modelový příklad nám ukáže, jak to s výhodností elektromobilu je. Ojetý Nissan Leaf s 30kWh akumulátorem stojí zhruba 500 000 Kč. I když budete mít nízký tarif a kWh za 1,7 Kč, tak vás bude stát nabití 50 Kč. S dojezdem 160 km vás tak jeden kilometr vyjde na 0,30 Kč. Oproti tomu srovnatelná Toyota Auris Hybrid stojí 300 000 Kč. Má spotřebu 6 l/100 km, takže vás kilometr bude stát 2 Kč. Aby se nákup o 200 000 Kč dražšího Leafu začal vyplácet, museli byste s ním ujet 117 000 km.

Omylem je domnívat se, že elektromobil nemusí do servisu. Má pneumatiky, podvozek, brzdy a provozní náplně jako každé normální auto. Brzdy se ale díky rekuperaci tolik neopotřebují a odpadají starosti se spojkou, dvouhmotovými setrvačníky, filtry pevných částic, EGR ventily, seřizováním ventilových vůlí, korozí výfuku a podobně.

Fiat 500E (350 - 380 000 Kč)

Fiat-500e-2014-1600-0b V rámci automobilky Fiat byl model 500e taková nechtěná nutnost. V USA se prodával se ztrátou jen proto, aby koncern FCA mohl prodávat v Kalifornii i běžná auta s benzinovými motory
Fiat-500e-2014-1600-0f Pro dva lidi a do města je Fiat 500e použitelné a vlastně docela dobré auto. U nejbližšího servisního partnera Fiatu si ale ověřte, jestli se vám umí o 500e postarat (a za kolik)

Hrůzy v podobě Peugeotu iOn a podobných rovnou vynecháme. Podívejme se na elektromobily, které se dají považovat za plnohodnotné auto. Elektrický Fiat 500e je zajímavá stylovka do města, která s dojezdem zhruba 120 km v reálném městském provozu slibuje aspoň nějakou každodenní použitelnost pro dva dospělé. Na našem trhu jsou především vozy přivezené z USA.  Slušný kus z roku 2014 s nájezdem okolo 60 000 km koupíte od asi 350 000 Kč. Otázkou je, jestli se vám o něj bude umět servisní partner Fiatu postarat.

Nissan Leaf (400 - 450 000 Kč)

Nissan-Leaf_30_kWh-2016-1600-05 Nissan Leaf se prodává oficiálně i u nás, takže aut bude dost a hlavně dostatek dílů a zkušeností servisů. Jako ojetina může dávat smysl
Nissan-Leaf-2014-1600-46 Leaf má pět sedadel a obstojný kufr, je to normální praktické auto. Škoda nepřesvědčivých jízdních vlastností a podprůměrného dojezdu

Nissan Leaf už je plnohodnotné čtyřmístné auto, i když s dojezdem maximálně 110 km u prvních ročníků s 24kWh akumulátorem to žádná sláva není. Modelový rok 2014 přinesl větší akumulátor 30 kWh. Při opatrné jízdě lze ujet asi 160 km. Pokud Leafu odpustíte bakelitový a vrzající interiér a nepřesvědčivé jízdní vlastnosti, je to použitelné a vlastně docela praktické auto. Nejlevnější kusy s nájezdem přes 100 000 km se pohybují okolo 300 tisíc korun, slušný exemplář s nájezdem do 50 000 km koupíte za zhruba 400 000 Kč. Verze s 30 kWh baterií stojí od půl milionu.

BMW i3 (od 600 000 Kč)

BMW-i3-2014-1600-31 Design i3 nesedne každému, ale je to praktický a velmi obratný elektromobil. Potěší kvalitní zpracování a vysoká úroveň kultivovanosti a komfortu
BMW-i3-2014-1600-92 Interiér i3 je prostorný a výbava bohatá. BMW má také solidní dojezd. Kdo chce větší akční rádius, tomu doporučujeme verzi se záložním motorem

BMW i3 potěší originálním designem, velice dobrou manévrovatelností ve městě, vysokou úrovní kultivovanosti, praktičností a bohatou výbavou. Také za něj ale dáte minimálně 600 000 korun (auta s nájezdem okolo třiceti tisíc kilometrů), ovšem dostanete reálně velice dobrý elektromobil s velmi uspokojivou dynamikou (0-100 km/h za 7 sekund) a solidním dojezdem 150 až 200 km, když se snažíte. Můžete mít i verzi se záložním motorem pro prodloužení dojezdu.

VW e-Golf (od 700 000 Kč)

Volkswagen-e-Golf-2015-1600-15 Elektrický Golf vypadá jako normální auto a také tak funguje. S akumulátorem 36 kWh by mohl ujet asi 200 km. Na 100 km/h zrychlí za 9,6 s
Volkswagen-e-Golf-2015-1600-2a Přátelská ergonomie a kvalitní zpracování je příjemný bonus. Tohle auto si bude dobře držet hodnotu. Zamrzí průměrná dynamika

Proč dávat šest set tisíc za malý e-Up, když za 700 tisíc můžete mít pěkný elektrický Golf s nájezdem do 50 000 km? Výhodou elektrického Golfu je beztřídní image, do světa nekříčí svou „ekologičnost“. Podobně jako Leaf je to prostě normální pětimístný hatchback s obstojným kufrem. Výhodou je rozsáhlá servisní síť a přesvědčivá kvalita, dynamika je ale průměrná. Na slibovaný dojezd 300 km zapomeňte, reálných je maximálně 180 až 200 km. Elektrický Golf ale bude mít dobrou zůstatkovou hodnotu.

Tesla Model S (od 1 200 000 Kč)

Tesla-Model_S-2013-1600-01 Po stránce dynamiky a reálného dojezdu se nedá Tesle nic vytknout. I základní verze P60 s 60 kWh akumulátorem umí stovku za 5,5 s
Tesla-Model_S-2013-1600-69 Svérázná ergonomie vyžaduje zvyk. Nepotěší ani velice kolísavá kvalita zpracování či poměrně komplikovaná dostupnost servisu

Tesla Model S platí za etalon elektromobilů. Dojezd okolo 300 km a především drtivá dynamika výkonnějších verzí opravdu dokáže přesvědčit i váhavé zájemce o elektromobilitu. Svérázná ergonomie, kolísavá kvalita zpracování a nedostupný servis zas mnoho lidí odradí. Stejně jako vysoká cena ojetin. Tesla je zajímavé, komfortní a schopné auto, ale pro šetřivého motoristu to zas taková výhra není. Lépe udělá se zavedenou značkou s lepším servisním zázemím. Například u nás není oficiální servis ani jeden.

Ojeté hybridy jsou lepší, pokud potřebujete dojezd

Zásadním argumentem pro vůz s hybridním pohonem je nezávislost na elektrické síti. Dokud máte benzín, bude to jezdit. Elektřinu si vyrábíte brzděním, samozřejmě se dnes prodávají i tzv. plug-in hybridy s krátkým dojezdem jen na elektřinu okolo 20 km. Hybridy mají také nízké lokální emise a při vyhovujícím stylu jízdy umějí být velmi úsporné. Na dálnici při vyšší rychlosti se ale jejich výhoda trochu ztrácí.

Doporučujeme test ojetiny: Lexus CT 200h je skvělá a spolehlivá alternativa k dieselu

Servisně jsou na tom hybridy podobně jako klasická auta. Člověk se stále musí starat o spalovací motor. K tomu se přidávají akumulátory, ale i u nich je životnost obvykle velmi dlouhá a především na nich tolik nezáleží dojezd a výkon. Také u hybridů se třeba životnost brzdové soustavy díky rekuperaci prodlužuje.

Toyota Prius a Auris Hybrid (od 200 000 Kč)

Toyota-Auris_HSD-2011-1600-1a Auris Hybrid je příjemnné auto. Jeho pohon je věčný a při základním servisu slibuje milionový nájezd. Dynamika je obstojná
Toyota-Prius-2010-1600-02 Prius je otázkou vkusu. Komu nevadí jeho podivná ergonomie a divný design, chybu neudělá. Technika je shodná s Aurisem

Zatímco Prius záměrně vypadá velmi výstředně, Toyota Auris s totožnou technikou je naprosto normální osobní auto. Za zhruba 250 000 Kč se dá pořídit velmi pěkný Auris Hybrid, který kromě běžného servisu nebude nic potřebovat. Přinejhorším se vymění set akumulátorů. Originální stojí 42 000 Kč a je na něj osmiletá záruka. Aktuální ojetiny ale stále spolehlivě jezdí. Planetová převodovka je věčná a osmnáctistovka pod kapotou je spolehlivý motor. Tohle auto může reálně najezdit přes půl milionu kilometrů bez velkých investic. Stejnou techniku má také Lexus CT200h.

Lexus RX 400h (od 250 000 Kč)

Lexus-RX400h-2005-1600-04 Hybridní SUV Lexusu je nejdostupnější podobné auto na trhu ojetin. První kusy už toho ale mají za sebou hodně
Lexus-RX_450h-2010-1600-2b Na modernější a lepší verzi 450h si připravte minimálně 400 tisíc. Ale pořád je to spolehlivější auto než rizikové premiové diesely

Větší SUV Lexus RX 400h kombinující benzinový šestiválec s elektromotorem má podobnou techniku jako menší Prius, ale z hlediska servisních nákladů to velká výhra není. Pohon je spolehlivý, ale sada akumulátorů stojí dvakrát tolik co na Prius a elektronika je u prvních ročníků trochu vrtošivá. Podprůměrné jízdní vlastnosti také nepotěší, ale ne každý se chce strachovat o brutální investice do vysypaného dieselového šestiválce ve velkém SUV prémiové značky. Pohon Lexusu je věčný a zvládne jezdit za 8 až 9 litrů na 100 km. Modernější RX 450h (od cca 450 tisíc Kč) je ale lepší koupě.

Denis (neregistrovaný)
Počítal jsem si náklady na provoz auta, a vyšlo mě daleko lépe, když jsem koupil ojetou octávii za 250 tisíc z autobazaru AAA auto, kde jsou provozní náklady minimální.
Tadeáš (neregistrovaný)
Toyota chr -dálnice -4,9 rychl. 100-130,město rychl.50-60 -4.4-4.6,zima město rychl.50-60- 5.1 -5.3 l
Robert (neregistrovaný)
Peugeot Ion neni zadna hruza jak pisete, ale prakticke mrstne auto do mesta. S peti dvermi, nahonem na zadek a japonskou kvalitou a cenou ojetin kdy se uz elektromobil vylati. A oproti zminemu fiatu umi rychlonabijeni , coz hrave vykompenzuje v praktickem provozu o cca 20 km nizsi dojezd diky mensi baterii.. Ale ma bezkonkurencni spotrebu proudu okolo 10-15 kw/100km), tedy realni o 1/3 nizsi jak jine elektromobily, otoci se na petniku , oproti jinym....najde vzdy skulinku na zaparkovani , tedy proste skvele auto na mestske manevry , tak proc nad nim lamat hul....jen ho brat tak na co bylo urceno
Filip (neregistrovaný)
Ano, ta cena je reálná a dokonce existují sazby C27d + D27d určené pro elektromobil. Počítat fixní poplatky za rezervovaný příkon je nesmysl, protože nabíjíte stejně v čase kdy příkon nevyužíváte. U nafty a benzínu zase nejsou započteny náklady na výměny olejů a dalších spotřebních věcí typu DPF filtru :-D
jozin (neregistrovaný)
konečná cena (vč. daně dalších poplatků) za 1.7 / kWh je reálná , samozřejmě z logiky věci se do toho nepočítají fixní měsíční položky. To ostatně by ani nedávalo smysl.
Honza (neregistrovaný)
Kde se dá koupit elektrika za 1,70Kč. Nechybí tam ještě ta druhá část za distribuci a příspěvek ekologii. Elektrický auto jsou zatím výhodné a budou dokud na elektriku nebude uvalena spotřební daň. Protože cena benzínu/nafty se pohybuje kolem 12-16 Kč, zbytek jsou daně. A pří spotřebě 6 litrů je cena za benzín cca. 100 Kč také.
Pavel Trnka (neregistrovaný)
To byste se divil, jaké ceny si dnes jako zákazník dokážete vybojovat, když jste vůči firmám (jako například RWE, Bohemia Energy, E.ON, atd..) dost dotěrný. Vytápím dům tepelným čerpadlem a podařilo se mi mého dodavatele elektřiny přesvědčit na tarif: vysoký tarif (4 hodiny denně) 1,75 Kč (včetně DPH), nízký tarif (20 hodin denně) 1,35 Kč (včetně DPH). Ale máte pravdu, že se k tomu musejí připočítat příspěvky na OZE (obnovitelné zdroje energie) a podobné věci.
  • Našli jste v článku chybu?