Pneumatiky jsou to jediné, co drží auto na silnici. Musí přenášet obrovské síly a vypořádat se s extrémními podmínkami. Většina řidičů ale kontrolu stavu pneumatik a jejich správného nahuštění zanedbává.
Pro zodpovědné motoristy, kteří před každou jízdou obíhají s tlakoměrem všechna kola, budou následující rady zřejmě triviální. Naším cílem je problematiku přiblížit především těm, kteří se o auto skoro vůbec nestarají a mají pocit, že pneumatikám stačí věnovat pozornost jen při přezouvání mezi letní a zimní sezonou.
Jak se projevují podhuštěné pneumatiky?
Auto pocitově plave a na pokyny volantem reaguje se zpožděním. Pneumatika s měkkými bočnicemi se více deformuje a tím dochází k jejímu přehřívání, namáhání a zvýšenému opotřebení. Podhuštěné pneumatiky se nejvíce sjíždějí na bocích. Zásadní nevýhodou je to, že se značně zhorší trakce nestejnoměrným rozložením vzorku a zvýší se valivý odpor pneumatik, takže vzorste i spotřeba paliva.
Doporučujeme: Jak číst značení pneumatik a co znamenají zkratky na boku pneumatiky
Jsou výjimečné situace, třeba v terénu se u speciálních terénních pneumatik s vysokým profilem doporučuje upuštění tlaku pro zlepšení trakce a zlepšení vlastností na sypkém a bořivém podkladu. Na běžné silnici je však podhuštěná pneumatika nebezpečná a jízda na ní neekonomická.
Při extrémním manévru může dojít i k „zutí“ pláště z ráfku a ztrátě kontroly nad autem. I když může mírné podhuštění pocitově zlepšit filtrování drobných nerovností (zejména u pneumatik s vyšším profilem), hrozí poškození ráfku při přejezdu ostré nerovnosti, protože pneumatika nebude fungovat jako nárazník a při nedostatečném tlaku se zmáčkne až k ráfku, který se může ohnout nebo dokonce prasknout.
Jak se projevují „přefoukané“ pneumatiky?
Nejprve si řidič všimne toho, že auto více drncá na drobných nerovnostech, protože pneumatika je tvrdší a přestává fungovat jako tlumič rázů. To vše se pak přenáší přes zavěšení do karoserie, takže dochází nejen k rychlejšímu potřebení podvozku, ale také k postupnému „rozvrzání“ celého auta.
Doporučujeme: Test pneumatik 225/45 R17. Jak si vedou celoroční? Vyloženě špatně ne
Dále, jak se sníží styčná plocha pneumatiky s vozovkou, začne auto pocitově více klouzat, zhorší se jeho trakce. Vzorek totiž přestane fungovat správně. Snad jedinou výhodou v této situaci může být snížení velivého odporu a tedy i spotřeby paliva. Je však otázkou, zda se tím vyváží zhoršení ovladatelnosti, prodloužení brzdné dráhy a zvýšení opotřebení podvozku. Při extrémním přetlakování se také může stát, že přehřívající se pneumatika rostoucí tlak nevydrží a exploduje.
Kde zjistím správný tlak pneumatik?
Naprostá většina aut má buď na víčku nádrže, případně někde na sloupku u dveří řidiče nebo spolujezdce štítek, kde jsou uvedeny doporučené tlaky pneumatik pro konkrétní typ vozidla a schválené rozměry pneumatik. Vedle toho ještě výrobci uvádějí doporučené huštění podle obsazení a zatížení vozidla. Lišit se může i podle typu motoru, pokud má vůz pohon všech kol nebo jaký má podvozek. Vše bývá podrobně uvedeno v návodu k obsluze.
Od listopadu 2014 musejí mít všechna nová auta prodávaná na evropském trhu monitorování tlaku v pneumatikách – buď aktivní, nebo pasivní. Aktivní systém je složitější, neboť má v každém kole na ventilku vysílač, který hlídá tlak i u stojícího vozidla. Pasivní systémy sledují (resp. dopočítávají) tlak pomocí čidel ABS a ESP podle otáček a vibrací kol a jsou méně náročné na údržbu.
Jak a kdy pneumatiky kontrolovat a dofukovat?
Před každou jízdou aspoň obejděte auto a zkontrolujte, zda není některá z pneumatik prázdná. Tlak by se měl kontrolovat ideálně při každé příležitosti, ale postačí kontrola jednou za 14 dní, ať můžete vysledovat, jestli některá z pneumatik nezačíná ztrácet tlak. Kontrola alespoň jednou za měsíc by měla být nepsaným pravidlem.
Doporučujeme: Bridgestone nás nechal schválně zničit pneumatiky. DriveGuard ale funguje pořád
Tlak měříme u nezahřátých pneumatik a nezatíženého auta. Na měřáky na benzinových pumpách se moc nespoléhejte, bývají opotřebené a často velmi nepřesné. Lepší je mít vlastní ruční mechanický nebo elektronický tlakoměr. Pokud měříte pneumatiky po jízdě, v zahřátých pneu obvykle vzroste tlak o přibližně 0,3 baru.
Mám plnit pneumatiky dusíkem?
O tomhle se vedou sáhodlouhé diskuse. Dusík má větší molekuly, takže neuniká z pneumatiky tak snadno, je méně náchylný na změny teplot a není tak reaktivní, takže neovlivňuje tolik životnost pneumatiky. Používá se hlavně u závodních aut a také třeba u nákladních vozidel.
Na druhou stranu i v běžném vzduchu je dusík zastoupen 78 % objemu a 75 % hmotnosti. Běžný motorista výhody huštění dusíkem prakticky nepozná, takže to je spíše o pocitu. Jestli si chcete za huštění dusíkem připlácet, je to na vás.