Kontrola tlaku v pneumatikách: Nejde jen o spotřebu paliva a bezpečnost

24.08.2018
5 nových názorů
Autor: Redakce
  • Jízda na podhuštěných pneumatikách je neekonomická a nebezpečná

  • Ani přehuštěné pneumatiky mnoho výhod nepřínášejí

  • Tlakoměr by měl být ve výbavě každého zodpovědného motoristy

  • Kontrolovat tlak v pneumatikách by se mělo nejméně jednou za měsíc

Pneumatiky jsou to jediné, co drží auto na silnici. Musí přenášet obrovské síly a vypořádat se s extrémními podmínkami. Většina řidičů ale kontrolu stavu pneumatik a jejich správného nahuštění zanedbává.

Pro zodpovědné motoristy, kteří před každou jízdou obíhají s tlakoměrem všechna kola, budou následující rady zřejmě triviální. Naším cílem je problematiku přiblížit především těm, kteří se o auto skoro vůbec nestarají a mají pocit, že pneumatikám stačí věnovat pozornost jen při přezouvání mezi letní a zimní sezonou.

Jak se projevují podhuštěné pneumatiky?

Auto pocitově plave a na pokyny volantem reaguje se zpožděním. Pneumatika s měkkými bočnicemi se více deformuje a tím dochází k jejímu přehřívání, namáhání a zvýšenému opotřebení. Podhuštěné pneumatiky se nejvíce sjíždějí na bocích. Zásadní nevýhodou je to, že se značně zhorší trakce nestejnoměrným rozložením vzorku a zvýší se valivý odpor pneumatik, takže vzorste i spotřeba paliva.

Doporučujeme: Jak číst značení pneumatik a co znamenají zkratky na boku pneumatiky

Jsou výjimečné situace, třeba v terénu se u speciálních terénních pneumatik s vysokým profilem doporučuje upuštění tlaku pro zlepšení trakce a zlepšení vlastností na sypkém a bořivém podkladu. Na běžné silnici je však podhuštěná pneumatika nebezpečná a jízda na ní neekonomická.

Při extrémním manévru může dojít i k „zutí“ pláště z ráfku a ztrátě kontroly nad autem. I když může mírné podhuštění pocitově zlepšit filtrování drobných nerovností (zejména u pneumatik s vyšším profilem), hrozí poškození ráfku při přejezdu ostré nerovnosti, protože pneumatika nebude fungovat jako nárazník a při nedostatečném tlaku se zmáčkne až k ráfku, který se může ohnout nebo dokonce prasknout.

Jak se projevují „přefoukané“ pneumatiky?

Nejprve si řidič všimne toho, že auto více drncá na drobných nerovnostech, protože pneumatika je tvrdší a přestává fungovat jako tlumič rázů. To vše se pak přenáší přes zavěšení do karoserie, takže dochází nejen k rychlejšímu potřebení podvozku, ale také k postupnému „rozvrzání“ celého auta.

Doporučujeme: Test pneumatik 225/45 R17. Jak si vedou celoroční? Vyloženě špatně ne

Dále, jak se sníží styčná plocha pneumatiky s vozovkou, začne auto pocitově více klouzat, zhorší se jeho trakce. Vzorek totiž přestane fungovat správně. Snad jedinou výhodou v této situaci může být snížení velivého odporu a tedy i spotřeby paliva. Je však otázkou, zda se tím vyváží zhoršení ovladatelnosti, prodloužení brzdné dráhy a zvýšení opotřebení podvozku. Při extrémním přetlakování se také může stát, že přehřívající se pneumatika rostoucí tlak nevydrží a exploduje.

Kde zjistím správný tlak pneumatik?

Naprostá většina aut má buď na víčku nádrže, případně někde na sloupku u dveří řidiče nebo spolujezdce štítek, kde jsou uvedeny doporučené tlaky pneumatik pro konkrétní typ vozidla a schválené rozměry pneumatik. Vedle toho ještě výrobci uvádějí doporučené huštění podle obsazení a zatížení vozidla. Lišit se může i podle typu motoru, pokud má vůz pohon všech kol nebo jaký má podvozek. Vše bývá podrobně uvedeno v návodu k obsluze.

Od listopadu 2014 musejí mít všechna nová auta prodávaná na evropském trhu monitorování tlaku v pneumatikách – buď aktivní, nebo pasivní. Aktivní systém je složitější, neboť má v každém kole na ventilku vysílač, který hlídá tlak i u stojícího vozidla. Pasivní systémy sledují (resp. dopočítávají) tlak pomocí čidel ABS a ESP podle otáček a vibrací kol a jsou méně náročné na údržbu.

Jak a kdy pneumatiky kontrolovat a dofukovat?

Před každou jízdou aspoň obejděte auto a zkontrolujte, zda není některá z pneumatik prázdná. Tlak by se měl kontrolovat ideálně při každé příležitosti, ale postačí kontrola jednou za 14 dní, ať můžete vysledovat, jestli některá z pneumatik nezačíná ztrácet tlak. Kontrola alespoň jednou za měsíc by měla být nepsaným pravidlem.

Doporučujeme: Bridgestone nás nechal schválně zničit pneumatiky. DriveGuard ale funguje pořád

Tlak měříme u nezahřátých pneumatik a nezatíženého auta. Na měřáky na benzinových pumpách se moc nespoléhejte, bývají opotřebené a často velmi nepřesné. Lepší je mít vlastní ruční mechanický nebo elektronický tlakoměr. Pokud měříte pneumatiky po jízdě, v zahřátých pneu obvykle vzroste tlak o přibližně 0,3 baru.

Mám plnit pneumatiky dusíkem?

O tomhle se vedou sáhodlouhé diskuse. Dusík má větší molekuly, takže neuniká z pneumatiky tak snadno, je méně náchylný na změny teplot a není tak reaktivní, takže neovlivňuje tolik životnost pneumatiky. Používá se hlavně u závodních aut a také třeba u nákladních vozidel.

Na druhou stranu i v běžném vzduchu je dusík zastoupen 78 % objemu a 75 % hmotnosti. Běžný motorista výhody huštění dusíkem prakticky nepozná, takže to je spíše o pocitu. Jestli si chcete za huštění dusíkem připlácet, je to na vás.

Honza (neregistrovaný)
Nedá se nic než souhlasit s tím, že jízda na podhuštěných pneumatikách je neekonomická a nebezpečná, proto se sám snažím kontrolovat alespoň dvakrát do týdne stav tlaku v pneumatikách. Dříve to byl větší problém, dnes už mi přijde, že je kvalita pneumatik na takové úrovni, že se to zas tak často neděje, aby tlak ucházel. Teď mám například úplně nové pneumatiky z https://www.pneuok.cz/ a jsem nadmíru spokojen!
donald (neregistrovaný)
Já tlak v pneumatikách kontroluju pokaždé, co je dofukuji mým novým pístovým kompresorem z https://www.kompresory-vzduchotechnika.cz/ Myslím si, že správný tlak v pneumatikách by se rozhodně neměl podcenit, protože znatelně ovlivňuje spotřebu i bezpečí.
venca (neregistrovaný)
Kdyby radši koukaly na jakých gumách (nebol kvalitních směsí) lidí jezdí! Měl jsem z gumy vyrobeny v Číně, klouzaly jako prase hned jsem je dal pryč koupil kvalytu.
David (neregistrovaný)
Zase jedno (vlastne 4) eurokurvitko za ktere si pekne priplatime. Navic ho delaji z duralu a behem par zim proste uhnije.
jan (neregistrovaný)
ČÍM VÍCE ELEKTRONIKY v autě, tím míň se budou řidiči zabývat kontrolou čehokoli. Tak ani tlak se už kontrolovat nebude, dělá to elektronika, která ostatně zabíjí samostatnost řidiče.
  • Našli jste v článku chybu?