Zatímco automobilky typu koncernu Volkswagen již naskočily na vlnu elektromobilů a ve své budoucnosti v podstatě s jiným druhem pohonu příliš nepočítají, Toyota přistupovala k aktuální elektrické revoluci zdrženlivě. Dobře to mimo jiné dokumentuje fakt, že Toyota začala (a to dokonce i u nás) nabízet vodíkový model Mirai dříve, než do prodeje dorazí čistě elektrický crossover bZ4x. Jenže obecné tendence, které tlačí automobilový průmysl směrem k elektromobilům, už nemůže ignorovat ani Toyota, a tak přichází změna strategie. Do roku 2030 uvede tento výrobce hned třicet nových elektrických modelů.
Toto rozhodnutí doprovází masivní investice. Šéf Toyoty Akio Toyoda oznámil, že pouze do výroby akumulátorů automobilka investuje více než čtyři miliardy dolarů. Do roku 2030 chce Toyota ročně prodávat 3,5 milionu elektromobilů. Jak připomínají Automotive News, takové množství představuje zhruba třetinový podíl na celkových prodejích automobilky.
Zajímavé je, že navzdory těmto plánům a rozsáhlým investicím Toyota pořád nepředpokládá plný přechod na elektrickou mobilitu. A to dokonce ani v Evropě po roce 2035. Aktuální informace týkající se nástupu japonských elektromobilů v tomto směru zmiňují pouze značku Lexus. Ta by měla začít nabízet výhradně elektromobily nejpozději v roce 2030 na evropském, americkém a čínském trhu. Ve stejném roce by měl Lexus prodávat milion elektromobilů ročně. Globálně se Lexus stane elektrickou značkou o pět let později. Start elektrické ofenzívy Lexusu obstará model RZ, který automobilka ukázala na prvních fotkách.
V rámci online briefingu Toyota odhalila kromě nového Lexusu RZ také spoustu dalších elektrických konceptů naznačujících, jak budou nastupující modely vypadat. Koncepty, které si můžete prohlédnout v přiložené galerii, zahrnují všechny segmenty od sportovních automobilů přes klasická SUV (v plánu je i elektrické SUV s třemi řadami sedadel) až po elektricky poháněný terénní pick-up.
Toyota se chce kromě jiného zaměřit na efektivitu elektrického hnacího ústrojí, respektive na snížení spotřeby. Například u svého chystaného kompaktního SUV hodlá dosáhnout spotřeby 12,5 kWh/100 km. Důvodem je snaha zmenšit akumulátory při zachování dojezdu, což by mělo snížit jak hmotnost elektromobilů, tak především jejich cenu.