Automobilka Bentley už dříve prohlásila, že počátkem třicátých let nebude nabízet nic jiného než elektromobily. Výroba modelů se spalovacími motory tak bude postupně utlumována a vidět to je už nyní. Bentley aktuálně vydalo tiskovou zprávu, kde oznamuje konec produkce dvanáctiválcových modelů. Jejich výroba poběží už jen zhruba rok. Definitivní konec britských dvanáctiválců přijde v dubnu 2024.
Motor W12 začalo Bentley nabízet v roce 2003, letos tak tento agregát slaví dvacáté narozeniny. Během této doby motor postupně navýšil svůj výkon o 37 % a jeho točivý moment narostl o 54 %, zatímco produkci emisí se podařilo snížit o 25 %. Vývoj končí na parametrech 750 koní a 1000 Nm. Právě na tyto parametry je dvanáctiválec naladěn pro limitovaný rozlučkový model Batur. Jeho osmnáctikusová série je už ale vyprodaná.
Zájemci o dvanáctiválcové Bentley mají ještě možnost pořídit verzi Speed pro modely Continental GT, Bentayga a Flying Spur, respektive modely Continental GT Mulliner a Flying Spur Mulliner. V těchto případech je motor naladěn na 659 koní. Automobilka očekává o poslední dvanáctiválce velký zájem a současně připomíná, že už dnes je celá produkce dvanáctiválců naplánovaná do dubna 2024 téměř vyprodaná. Kdo si chce takové auto objednat přímo z výroby, ten má poslední šanci. Pak nastoupí plug-in hybridy.
Dvanáctiválcové motory Bentley ručně staví třicítka specialistů v závodě v Crewe. Automobilka se bude snažit tyto zaměstnance udržet a přidělit jim jinou práci. Výrobní linka, kde se aktuálně ještě stále vyrábí dvanáctiválce, bude použita pro rozšíření výrobní kapacity jiných motorů určených pro plug-in hybridy značky.
Pokud půjde vše podle plánů, pak ještě letos před 20. výročí šestilitrového přeplňovaného dvanáctiválce dosáhne produkce těchto motorů 105 tisíc.