Elektromobilům se na norském trhu daří opravdu nadstandardně. Mohou za to nejrůznější pobídky od možnosti jezdit ve vyhrazených pruzích pro autobusy až po obrovské daně na automobily s klasickými spalovacími motory. Jenže masový nákup elektromobilů už dříve začal působit potíže a zdá se, že i v Norsku budou muset trochu ubrat. Dokazuje to nejnovější návrh na cosi jako „daň z Tesly“.
Norská vláda řešila minulý týden návrh na změnu různých daní. Tyto změny se kromě jiného týkají i automobilů, kdy největší pozornost vzbudil návrh na zvláštní daň pro těžké elektromobily. Hranicí má být hmotnost dvě tuny a daň se má zvednout z původních sedmi tisíc norských korun na desetinásobek, což je v přepočtu necelých 200 000 Kč. V této hmotností kategorii se na tamním trhu pohybují pouze Tesly Model S a Model X. Odtud tedy mediální přezdívka navrhované daně.
Doporučujeme: Ekologické poplatky v Holandsku — Daň za vrcholnou Škodu Superb je více než 300 tisíc
Původní myšlenka podpory elektromobilů měla lidi donutit nakoupit malá elektrická auta, nikoliv velké a těžké Tesly. Navíc vláda zastává názor, že dvoutunové Tesly poškozují silnice stejně jako auta o stejné hmotnosti s klasickým spalovacím motorem, jen u toho nevypouští emise přímo v provozu, uvádí Business Insider.
Návrh přirozeně rozčílil norské organizace propagující elektromobily, protože údajně přichází zrovna ve chvíli, kdy začínají být elektrická auta v Norsku běžná. (Možná to je ale jen přirozený vývoj. Elektromobily začínají být běžné, proto se na ně začínají vztahovat běžné daně. Dá se předpokládat, že podobný vývoj bude nastane i jinde). Každopádně i kdyby návrh prošel, norské pobídky na elektromobily jsou obecně tak vysoké, že i těžké Tesly budou na tamním trhu pořád levnější než třeba v Dánsku nebo ve Švédsku.
Součástí norského návrhu jsou také změny týkající se klasických hybridů, které nelze dobíjet ze zásuvky. Ty ztratí výhodu oproti autům se spalovacími motory a jejich zdanění tak bude prakticky stejné, píše norský The Local.
Elektromobily mají na norském automobilovém trhu extrémně vysoký podíl (rekordních 42 % v červnu 2017) a nemálo z toho těží právě Tesla. Za prvních devět měsíců roku 2017 dodala norským zákazníkům více než 4700 aut a konkrétně v září byla po Volkswagenu druhou nejprodávanější značkou (2083 vs. 2003 registrací).