-
Koncern Volkswagen se aktuálně potýká s příliš složitou elektronikou
-
Software si vyvíjely značky Audi, Porsche a Volkswagen nezávisle, což mělo zlepšit vnitřní konkurenci a ve výsledku i kvalitu produktu
-
Jenže to vedlo k dnes neudržitelné situaci, kdy v rámci koncernu existuje osm různých platforem, auta mají až 70 různých modulů a software má na starost 200 různých dodavatelů
-
S touto praxí skoncuje nová divize, která připraví balíček základního jednotného software pro všechna auta celého koncernu VW
-
Počítá se také s využitím operačního systému Android
Současná auta jsou plná nejrůznější elektroniky. Na internetu před časem koloval obrázek ukazující elektrické vedení připomínající spíše krevní oběh v Bentley Bentayga nebo ve zdánlivě běžném autě typu Seat Ateca. Automobily zkrátka používají čím dál více elektroniky. S tím roste také důležitost kvalitního software, který vše ovládá. A právě to je oblast, kde má aktuálně koncern Volkswagen potíže.
„Dnes produkujeme na deset milionů aut ročně. Jenže tyto vozy využívají zhruba osm různých elektronických platforem,“ uvedl pro magazín Ars Technica Christian Senger, který má v koncernu Volkswagen na starost oblast elektroniky. Narážel na skutečnost, že zatímco v případě mechaniky si Volkswagen vystačí se třemi platformami (MQB, MLB Evo a MEB), u elektroniky se pracuje s daleko větším množstvích různých základů, přestože podle jeho slov k tomu není žádný důvod.
https://autobible.euro.cz/srovnani-elektrickeho-vedeni-seatu-ateca-a-skody-1000-ukazuje-jak-moc-se-auta-od-sedesatych-let-zmenila/
Ars Technica připomíná, že jde o výsledek rozhodnutí nedávno zesnulého šéfa koncernu VW Ferdinanda Piecha. Ten chtěl, aby značky Audi, Porsche a Volkswagen vyvíjely software nezávisle na sobě. Důvodem k takovému rozhodnutí byla vnitřní konkurence, která měla v konečném důsledku znamenat lepší produkt pro zákazníky. Jenže kromě zmíněných osmi různých platforem pro elektroniku přinesla zhruba sedmdesát řídicích modulů používaných v automobilech a hlavně software, který dodává přibližně 200 různých dodavatelů. „Procesní řetězec již není stabilní, celý proces je příliš neefektivní,“ uvedl Senger.
Nový operační systém z nové divize
Co s tím? Řešením je sjednocení vývoje, který bude mít na starost nově vznikající divize. O jejím významu svědčí už velikost. Naplno by měla pracovat od roku 2025. Počítá se s tím, že v té době už zde bude zaměstnáno pět až deset tisíc lidí! A to navzdory skutečnosti, že vývoj společného software pro skupinu Volkswagen má za cíl celou elektroniku automobilů zjednodušit.
Konkrétně se nová divize postará o zbrusu nový operační systém aut. Ten bude nasazen do všeho od lidových volkswagenů po nejluxusnější Audi A8. „Dnes máme extrémně odlišný základ pro infotainment, podvozek nebo motor,“ vysvětluje Christian Senger. Jenže systémy jsou propojené, takže změna v jednom ovlivní fungování druhého a to může vést až k nečekaným komplikacím, kdy například motor nenastartuje, protože správně nefunguje multimediální systém. „Kdykoliv cokoliv změníme, má to dopad úplně na všechno. Aktuálně pracujeme na tom, abychom funkce ovlivňující chod automobilu odloučili od funkcí určených pro uživatele a dali je do samostatné vrstvy softwaru. A přesně tomu říkáme operační systém vozu.“
https://autobible.euro.cz/volkswagen-id-3-oficialni-vstup-do-ery-elektromobility-ma-pohon-zadnich-kol-a-ujede-az-550-km/
Koncernová auta všech značek tak časem dostanou jeden balíček softwaru ovládajícího infotainment, displeje, ale také motor, podvozek, systémy zajišťující připojení vozu na internet a tak dále. Uživatelské rozhraní si pak každá značka může obstarat sama. Přesně jak to známe od platformy MQB, kdy také jednotlivé značky pracují s jedním technickým základem, ale výsledný tvar vozů se více či méně liší.
Využití se dočká i Android, ale s mírou
Senger také připouští využití operačního systému Android, protože to kromě jiného zpřístupní zákazníkům obrovské množství různých aplikací jako v případě telefonů. Zároveň ale chce být opatrný s tím, jak široká spolupráce by to byla. „Když naplno využijete služeb společnosti Google, jednoznačně získáte skvělý servis i obrovský balíček služeb. Zároveň ale musíte zpřístupnit společnosti Google data ze všech senzorů vozu. A když říkám všech senzorů, skutečně myslím úplně všechna data,“ upozorňuje Christian Senger s tím, že tohle není směr, jakým se chce koncern Volkswagen vydat.
Spolu s nástupem nového jednotného software se zároveň změní architektura elektroniky. Systém sběrnic CAN (Controller Area Network) bude nahrazen systémem využívajícím ethernet, který umožňuje rychlejší přenos většího množství dat. Takovou věc už dnes částečně využívá nový Volkswagen ID.3.