Automobilka Dacia zveřejnila další materiály ke druhé generaci u nás tolik oblíbeného modelu Duster. Díky tomu si tuto novinku můžeme prohlédnout v opravdu bohaté galerii, kterou najdete pod článkem. Nás ale víc zaujaly kompletní technické údaje. Naznačují, že v porovnání se starým Dusterem bude ten nový mnohdy znamenat změnu k horšímu.
Doporučujeme: Až se zima zeptá… Renault představil Duster vybavený pásy, který odolá i granátům
První rozdíly ukazuje už tabulka základních rozměrů. Nový Duster je delší, ale je také užší a nižší. Rozvor náprav zůstal shodný, pouze nová generace s pohonem všech kol přidává zanedbatelné dva milimetry. Důležitější je mezigeneračně rozšířený rozchod, což je dobrý předpoklad pro lepší stabilitu v zatáčkách. Naopak nastupující Duster nabízí horší udávaný zadní nájezdový úhel. Pro úplnost dodejme, že údaje v závorkách ukazují hodnoty, které jsou odlišné pro verze s pohonem všech kol.
Dacia Duster 2. generace | Dacia Duster 1. generace | |
---|---|---|
Délka/šířka/výška (mm) | 4341/1804/1693 (1682) | 4315/1821/1695 |
Rozvor náprav (mm) | 2674 (2676) | 2674 |
Světlá výška podvozku (mm) | 210 | 205 (210) |
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm) | 1563/1570 (1580) | 1559/1560 |
Přední/zadní nájezdový úhel | 30,0°/34,0° (33,0°) | 29,3°/34,9° |
Porovnávat už lze také rozměry interiéru. Ne, nový Duster jsme zatím neměřili, ale Dacia tradičně udává velikost interiéru i v oficiálních materiálech. A speciálně tohle porovnání stojí za pozornost. Jasně totiž ukazuje, že druhá generace bude uvnitř překvapivě trochu menší než ta dosluhující. Přesvědčte se sami:
Dacia Duster 2. generace | Dacia Duster 1. generace | |
---|---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu/vzadu (mm) | 1403/1416 | 1411/1440 |
Prostor pro hlavu vpředu/vzadu (mm) | 900/892 | 905/894 |
Šířka mezi podběhy (mm) | 977 | 1002 |
Prostor pro kolena vzadu (mm) | 170 | 170 |
Objem zavazadlového prostoru (l) | 478 (467) / 1623 (1614) | 475 (408) / 1636 (1570) |
Zjednodušeně můžeme říci, že uvnitř je nový Duster ve všech směrech horší než ten starý. Výjimkou je pouze udávaný prostor pro kolena ve druhé řadě, který je pro obě generace shodných 170 mm. Pokud bude realita opravdu taková, jak ukazují oficiální tabulky, pak to není moc dobrá zpráva pro cestující vzadu, protože šířka v loktech vzadu klesla o více než dva centimetry. Podobný rozdíl, znovu ve prospěch staré generace, odhalují tabulky také v případě prostoru mezi zadními podběhy.
Doporučujeme: Retro — Dacia Duster není nic nového. Rumunský offroad stejného jména jezdil už v 80. letech
Nabídka motorizací zůstává stejná. Opět se na vás těší atmosférická zážehová šestnáctistovka, přeplňovaná dvanáctistovka a známý diesel 1.5 dCi. Že se toho ani po stránce jízdy mnoho nezmění, naznačuje poslední tabulka, kde najdete porovnání základních technických údajů vybraných motorizací.
Dacia Duster 2. generace | Dacia Duster 1. generace | |
---|---|---|
1.6 SCe 115 (0-100 km/h/max. rychlost/kombinovaná spotřeba) | 11,9 s / 172 km/h / bude oznámeno později | 11,0 s / 170 km/h / 6,4 l/100 km |
1.2 TCe 125 4x4 (0-100 km/h/max. rychlost/kombinovaná spotřeba) | 11,0 s / 172 km/h / 6,4 l/100 km | 11,0 s / 177 km/h / 6,4 l/100 km |
1.5 dCi 90 (0-100 km/h/max. rychlost/kombinovaná spotřeba) | 13,8 s / 158 km/h / 4,4 l/100 km | 13,8 s / 156 km/h / 4,4 l/100 km |
1.5 dCi 110 4x4 (0-100 km/h/max. rychlost/kombinovaná spotřeba) | 12,4 s / 169 km/h / 4,7 l/100 km | 12,4 s / 168 km/h / 4,7 l/100 km |
Udávaná spotřeba zůstává shodná, velmi podobné jsou i maximální rychlosti, ale zaujme hodnota zrychlení základní varianty. Možná kvůli delším převodům se zhorší skoro o sekundu.
Je pravda, že Dacia neměla moc důvodů Duster měnit, respektive že příchod druhé generace je spíše důkladný facelift. Každopádně v dnešní době není vůbec obvyklé, aby novinka přinesla tolik horších parametrů oproti staré verzi. Ale třeba to nastupující Duster vykompenzuje lepší výbavou nebo vyšší mírou pohodlí. Uvidíme, až se s autem svezeme.